Naisopettajien peruskoulun liikuntatunneilla kokemia haastavia tilanteita ja ratkaisuja niihin
Turklin, Roosa; Mattila, Hanna (2023-04-26)
Naisopettajien peruskoulun liikuntatunneilla kokemia haastavia tilanteita ja ratkaisuja niihin
Turklin, Roosa
Mattila, Hanna
(26.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246052
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246052
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaa opettavien naisopettajien kokemia haastavia tilanteita ja ratkaisuja niihin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten naisopettajat olisivat ratkaisseet haastavia tilanteita jälkikäteen. Tutkimus pohjautui soveltuvin osin Kulinnan, Cothranin ja Regualosin (2003) laatimaan malliin liikuntatuntien häiriökäyttäytymisestä. Haastavat tilanteet muodostuivat aggressiivisuudesta, vastuuttomuudesta ja heikosta sitoutumisesta, itsesäätelytaidoista, muiden häiritsemisestä, heikosta itsehallinnasta sekä muista liikuntatunteihin liittyvistä haasteista.
Tämä tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen ja se toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksasta peruskoulussa liikuntaa opettavasta naisopettajan haastattelusta. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan kaikki liikuntaa opettavat naisopettajat olivat törmänneet kaikkiin haastavien tilanteiden kategorioihin liikuntatunneillaan riippumatta luokka-asteesta. Yleisimmät ratkaisukeinot haastaviin tilanteisiin olivat keskustelu, tilanteeseen puuttuminen akuutisti, ennakointi, motivointi, sääntöjen noudattamisen valvominen, oppilaantuntemus, yhteistyö esimerkiksi kollegan kanssa, ensiaputaidot ja selkeät toimintaohjeet. Opettajan henkilökohtaiset piirteet ja asenne vaikuttivat siihen, jäikö opettaja miettimään haastavia tilanteita jälkikäteen.
Tutkimuksesta saatiin konkreettisia ammatissa toimivien opettajien kokemuksia sekä ratkaisukeinoja ja selviytymisstrategioita haastaviin tilanteisiin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että kouluissa esiintyy erilaisia haastavia tilanteita, jotka vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin. Lisäksi voidaan pohtia, ovatko opettajien puuttumisen keinot haastavissa tilanteissa riittävät. Liikuntaa opettavat naisopettajat nostivat esille oman työnsä reflektoinnin ja resurssien merkityksen haastavien tilanteiden käsittelyssä jälkikäteen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää osana opettajankoulusta ja valmiiden opettajien keskuudessa.
Tämä tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen ja se toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksasta peruskoulussa liikuntaa opettavasta naisopettajan haastattelusta. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan kaikki liikuntaa opettavat naisopettajat olivat törmänneet kaikkiin haastavien tilanteiden kategorioihin liikuntatunneillaan riippumatta luokka-asteesta. Yleisimmät ratkaisukeinot haastaviin tilanteisiin olivat keskustelu, tilanteeseen puuttuminen akuutisti, ennakointi, motivointi, sääntöjen noudattamisen valvominen, oppilaantuntemus, yhteistyö esimerkiksi kollegan kanssa, ensiaputaidot ja selkeät toimintaohjeet. Opettajan henkilökohtaiset piirteet ja asenne vaikuttivat siihen, jäikö opettaja miettimään haastavia tilanteita jälkikäteen.
Tutkimuksesta saatiin konkreettisia ammatissa toimivien opettajien kokemuksia sekä ratkaisukeinoja ja selviytymisstrategioita haastaviin tilanteisiin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että kouluissa esiintyy erilaisia haastavia tilanteita, jotka vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin. Lisäksi voidaan pohtia, ovatko opettajien puuttumisen keinot haastavissa tilanteissa riittävät. Liikuntaa opettavat naisopettajat nostivat esille oman työnsä reflektoinnin ja resurssien merkityksen haastavien tilanteiden käsittelyssä jälkikäteen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää osana opettajankoulusta ja valmiiden opettajien keskuudessa.