dc.contributor.author | Mäenpää, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-22T13:34:24Z | |
dc.date.available | 2023-05-22T13:34:24Z | |
dc.date.issued | 2023-04-28 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/174950 | |
dc.description.abstract | Tutkielma tarkastelee miten islam ja muslimit ovat turvallistettu Ranskan poliittisissa diskursseissa ja instituutioissa Kööpenhaminan koulukunnan turvallistamisteorian näkökulmasta. Tutkielma pyrkii selvittämään, miten Emmanuel Macron on turvallistanut islamin ja muslimit vuoden 2020 puheissaan sekä millainen rooli laïcitélla, eli Ranskan maallisuusperiaatteella, on ollut tässä turvallistamisprosessissa. Työn tavoitteena on sekä osoittaa, miten islam ja muslimit turvallistetaan Ranskassa että tuoda esiin turvallistamisen ongelmallisuus.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Kööpenhaminan koulukunnan turvallistamisteoria. Turvallistamisteoria mahdollistaa tunnistamaan aineistosta keinot, joilla tietyt asiat konstruktoidaan turvallisuusuhiksi ja miten tämä johtaa poikkeuksellisten toimenpiteiden toteuttamiseen. Tutkielmassa pyritään osoittamaan, miten Macron on luonut islamista ja muslimeista eksistentiaalisen uhan ja rakentanut Ranskan valtiosta referenttiobjektin, jota pitää suojella tältä eksistentiaaliselta uhalta.
Analyysissa havaitaan Macronin turvallistavan islamia ja muslimeita sekä poliittisissa diskursseissaan että institutionaalisin rajoituksin. Turvallistaminen toteutuu ennen kaikkea luomalla muslimeista ”toista” ja assosioimalla muslimit ja islamistisen separatismin. Anti-islamistisissa diskursseissa turvallistaminen korostuu viholliskuvan luomisella ja laïcité saa roolin referenttiobjektina. Institutionaalisissa rajoituksissa puolestaan turvallistaminen tapahtuu ennen kaikkea lisäämällä valvontaa muslimeita kohtaan sekä estämällä heidän kulttuurin ja uskonnon täysmääräisen toteutumisen.
Tutkielman johtopäätökset viittaavat siihen, että islam ja muslimit ovat turvallistettu Macronin poliittisissa diskursseissa. Turvallistaminen on tapahtunut sekä anti-islamistisin diskurssein että institutionaalisin rajoituksin. Lisäksi johtopäätökset osoittavat, että myös laïcitén rooli turvallistamisprosessissa on monimutkainen. Laïcité saa roolin sekä referenttiobjektina, jota on suojeltava että periaatteena, jonka avulla Macron perustelee turvallistamista. | |
dc.format.extent | 72 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | turvallistaminen, islam, muslimit, laïcité, Ranska, diskurssi, Macron | |
dc.title | "Islam on kriisissä kaikkialla maailmassa" : Miten islam ja muslimit ovat turvallistettu Ranskan poliittisissa diskursseissa ja instituutioissa sekä miten laïcité näkyy tässä turvallistamisprosessissa? | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | avoin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2023051945259 | |
dc.contributor.faculty | fi=Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Social Sciences| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Valtio-oppi|en=Political Science| | |
dc.contributor.department | fi=Filosofian, poliittisen historian ja valtio-opin laitos|en=Department of Philosophy, Contemporary History and Political Science| | |