Johtajuuden kuva johtajien itsensä kuvaamana : Johtajuuden representaatio ja jälkifordistinen työnetiikka 2010-luvulla media-aineiston näkökulmasta
Pohjanvirta, Aino (2023-04-27)
Johtajuuden kuva johtajien itsensä kuvaamana : Johtajuuden representaatio ja jälkifordistinen työnetiikka 2010-luvulla media-aineiston näkökulmasta
Pohjanvirta, Aino
(27.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945216
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee johtajuuskuvia ja vallan ilmentymistä 2010-luvun suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten johtajuutta esitetään Talouselämä-lehdessä 2010-luvulla? Millaisia vallan symboleja johtajuuteen liitetään? Miten valtaa ilmennetään? Minkälaisia arvoja johtamiseen liitettään?
Tutkimusaineisto koostuu Talouselämä-lehdessä ilmestyneistä henkilöhaastatteluista, jotka on julkaistu lehden Uratie-palstalla vuoden 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisältöanalyysia ja tutkimustuloksia tulkitaan jälkifordistisen työetiikan, uusliberalistisen ajattelun, johtajuusparadigmojen ja foucault’laisen vallan näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on, että johtajuuskuva henkii arvopohjaisia johtajuusparadigmoja ja jälkifordistinen työetiikka näkyy johtajien tuottamassa puheessa.
Aineistossa on havaittu kaksi pääteemaa, jotka jakautuvat molemmat muutamaan alateemaan. Nämä teemat ovat: johtajuuden ruumiillistuma, johon syvennytään habituksen, perheellisyyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta sekä johtaja vallankäyttäjänä, johon syvennytään etenkin pehmeän vallan näkökulmasta.
Analyysissa osoitetaan, miten johtajuus esitetään samalla ihailtavana ja esikuvallisena yksilötyyppinä ja toisaalta valtaa käyttävänä toimijana. Vallan olemassaolo ilmenee etenkin johtajan suhteessa alaisiin, joiden elannon hankinnan mahdollisuuksiin johtajalla on merkittävä valtapositio. Johtajakuvissa havaitaan myös eroavaisuus uusien kasvuyritysten johtajien ja perinteisempien alojen johtajien välillä.
Tutkimusaineisto koostuu Talouselämä-lehdessä ilmestyneistä henkilöhaastatteluista, jotka on julkaistu lehden Uratie-palstalla vuoden 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisältöanalyysia ja tutkimustuloksia tulkitaan jälkifordistisen työetiikan, uusliberalistisen ajattelun, johtajuusparadigmojen ja foucault’laisen vallan näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on, että johtajuuskuva henkii arvopohjaisia johtajuusparadigmoja ja jälkifordistinen työetiikka näkyy johtajien tuottamassa puheessa.
Aineistossa on havaittu kaksi pääteemaa, jotka jakautuvat molemmat muutamaan alateemaan. Nämä teemat ovat: johtajuuden ruumiillistuma, johon syvennytään habituksen, perheellisyyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta sekä johtaja vallankäyttäjänä, johon syvennytään etenkin pehmeän vallan näkökulmasta.
Analyysissa osoitetaan, miten johtajuus esitetään samalla ihailtavana ja esikuvallisena yksilötyyppinä ja toisaalta valtaa käyttävänä toimijana. Vallan olemassaolo ilmenee etenkin johtajan suhteessa alaisiin, joiden elannon hankinnan mahdollisuuksiin johtajalla on merkittävä valtapositio. Johtajakuvissa havaitaan myös eroavaisuus uusien kasvuyritysten johtajien ja perinteisempien alojen johtajien välillä.