Teknologian hankinta pakettilogistiikassa
Torniainen, Henri (2023-05-16)
Teknologian hankinta pakettilogistiikassa
Torniainen, Henri
(16.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346314
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346314
Tiivistelmä
Vuonna 2020 alkanut COVID-19-pandemia vaikutti verkkokaupan suosion voimakkaaseen kasvuun. Verkkokaupan nopea kasvu aiheutti pakettilogistiikkaa tarjoavien yritysten palveluiden äkillisen kysynnän kasvun, ja niiden täytyi kehittää toimintaansa entistä tehokkaammaksi vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Prosessien kehittäminen ja kapasiteetin kasvattaminen vaativat pakettilogistiikka-alan toimijoilta onnistuneesti toteutettuja teknologiainvestointeja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten logistiikka-alan yritykset tekevät teknologian hankintaan liittyviä päätöksiä. Aihetta tarkastellaan pakettilogistiikka-alan toimijan näkökulmasta. Tutkimuskysymykset keskittyvät verkkokaupan kasvun vaikutuksiin logistiikkatoimijoiden teknologiainvestointeihin, teknologiahankintojen toteutustapoihin sekä toimittajasuhteiden merkitykseen teknologiahankinnoissa. Tutkimuksen viitekehyksenä on käytetty teoriaa verkkokaupan kehittymisestä, teknologian hankinnasta ja toimittajasuhteiden merkityksestä. Tutkimus on toteutettu monitapaustutkimuksena, jossa on käytetty puolistrukturoitua tutkimusotetta. Viiden eri logistiikka-alalla toimivan case-yrityksen haastatteluilla vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkokaupan kasvu on vaikuttanut merkittävästi logistiikkatoimijoiden teknologiainvestointeihin ja toimittajasuhteiden merkitys teknologiahankinnoissa on suuri. Tulokset osoittavat myös teknologiatoimittajien luotettavuuden, niiden ratkaisujen pitkäikäisyyden ja vastuullisuuden hankintapäätöksiä ohjaavina tekijöinä. Tutkimustulokset osoittavat myös pakettilogistiikkatoimijoiden halukkuuden ja tarpeen muodostaa läheisiä kumppanuuteen perustuvia ostaja-toimittajasuhteita niiden teknologiatoimittajien kanssa, jotta ne voivat varmistaa tuotannon jatkuvuuden ongelmatilanteiden ilmetessä ja jatkuvan toiminnan kehittämisen. Tutkimuksessa onnistutaan vastaamaan sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja selvittämään, miten verkkokaupan kasvu on vaikuttanut logistiikka-alan yritysten hankintakäytäntöihin ja toimittajasuhteiden rooliin strategisissa teknologiahankinnoissa. Tämä tutkimus luo perustan jatkotutkimuksille logistiikka-alan yritysten päätöksentekomenetelmien lisätutkimuksille teknologian hankintaprosesseissa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten logistiikka-alan yritykset tekevät teknologian hankintaan liittyviä päätöksiä. Aihetta tarkastellaan pakettilogistiikka-alan toimijan näkökulmasta. Tutkimuskysymykset keskittyvät verkkokaupan kasvun vaikutuksiin logistiikkatoimijoiden teknologiainvestointeihin, teknologiahankintojen toteutustapoihin sekä toimittajasuhteiden merkitykseen teknologiahankinnoissa. Tutkimuksen viitekehyksenä on käytetty teoriaa verkkokaupan kehittymisestä, teknologian hankinnasta ja toimittajasuhteiden merkityksestä. Tutkimus on toteutettu monitapaustutkimuksena, jossa on käytetty puolistrukturoitua tutkimusotetta. Viiden eri logistiikka-alalla toimivan case-yrityksen haastatteluilla vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkokaupan kasvu on vaikuttanut merkittävästi logistiikkatoimijoiden teknologiainvestointeihin ja toimittajasuhteiden merkitys teknologiahankinnoissa on suuri. Tulokset osoittavat myös teknologiatoimittajien luotettavuuden, niiden ratkaisujen pitkäikäisyyden ja vastuullisuuden hankintapäätöksiä ohjaavina tekijöinä. Tutkimustulokset osoittavat myös pakettilogistiikkatoimijoiden halukkuuden ja tarpeen muodostaa läheisiä kumppanuuteen perustuvia ostaja-toimittajasuhteita niiden teknologiatoimittajien kanssa, jotta ne voivat varmistaa tuotannon jatkuvuuden ongelmatilanteiden ilmetessä ja jatkuvan toiminnan kehittämisen. Tutkimuksessa onnistutaan vastaamaan sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja selvittämään, miten verkkokaupan kasvu on vaikuttanut logistiikka-alan yritysten hankintakäytäntöihin ja toimittajasuhteiden rooliin strategisissa teknologiahankinnoissa. Tämä tutkimus luo perustan jatkotutkimuksille logistiikka-alan yritysten päätöksentekomenetelmien lisätutkimuksille teknologian hankintaprosesseissa.