Rannikkorahtilaivojen sääreititys Itämerellä : Tapaustutkimus Prima Queen -aluksella
Aakko, Lauri (2023-05-02)
Rannikkorahtilaivojen sääreititys Itämerellä : Tapaustutkimus Prima Queen -aluksella
Aakko, Lauri
(02.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052648704
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää rannikkorahtialusten sääreititysmahdollisuuksia
Itämerellä. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa keskeisiä haasteita ja mahdollisuuksia, joita
rannikkorahtilaivat kohtaavat sääolosuhteiden muuttuessa, sekä analysoida sääreittien optimointiin
käytettävissä olevia menetelmiä. Tavoitteena on myös tarkastella reittivaihtoehtoja Bornholmin ja
Pietarin välillä, ja niiden kannattavuutta eri olosuhteissa. Tutkimus toteutettiin tilastollista mallinnusta
kattavaa olosuhdeaineistoa, sekä Prima Queen -aluksella kerättyä liiketila tietoa hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pienikokoisten rahtialusten reittien sääoptimointi on
haastavaa Suomenlahden muuttuvien sääolosuhteiden takia. Reittisuunnitteluun vaikuttaa paitsi sää,
myös aluksen koko ja kuljetettavan lastin määrä. Kattavan mallin luominen vaatii käytettävään
menetelmään soveltuvan riittävän lähtöaineiston. Tämän tutkimuksen menetelmillä voidaan kuitenkin
luoda hyvä aluskohtainen arvio aluksen käyttäytymisestä erilaisissa olosuhteissa reittisuunnittelun
tueksi, ja vastaavan aineiston kerääminen aluksella on mahdollista normaalin merenkulun ohessa.
Tuloksista havaitaan, että tietyissä olosuhteissa suojaisten reittien valitseminen voi vähentää matka aikaa sekä polttoaineenkulutusta parhaimmillaan jopa 4.7 %. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää
päätöksenteon tukena reittisuunnitelmia tehtäessä tutkimuskohteen kaltaisissa aluksissa. Lisäksi
käytettyjä menetelmiä voidaan tehokkaasti soveltaa muihin aluksiin. The purpose of this study was to investigate the possibilities for weather routing optimization of
coastal cargo vessels in the Baltic Sea. The study aimed to identify key challenges and opportunities
faced by coastal cargo vessels in changing weather conditions, and to analyze the methods available
for weather routing optimization. In addition, this study aims to evaluate the possible route alternatives
on the passage between Bornholm and St. Petersburg and the efficiency of different options depending
on the weather conditions. The study employed statistical modeling using data collected onboard MV
Prima Queen and big weather data.
The results of the study indicate that weather routing optimization of coastal cargo vessels is
challenging due to the changing weather conditions in the Baltic Sea. Route planning is influenced not
only by the weather, but also by the size of the vessel and the quantity of the cargo being transported.
Creating a comprehensive model requires data from various weather and loading conditions. Using the
methodology of this study, it is possible to create a sufficient model for estimating vessel speed in
different weather conditions based on data that can be collected onboard in routine traffic. The results
show a possible reduction in travel time and fuel consumption of up to 4.7 % when selecting a more
sheltered route instead of the shortest one in specific conditions. The findings of this study can be used
to assist in decision making onboard in similar vessels as the study subject. In addition, the
methodology can be applied efficiently to other vessels.
Itämerellä. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa keskeisiä haasteita ja mahdollisuuksia, joita
rannikkorahtilaivat kohtaavat sääolosuhteiden muuttuessa, sekä analysoida sääreittien optimointiin
käytettävissä olevia menetelmiä. Tavoitteena on myös tarkastella reittivaihtoehtoja Bornholmin ja
Pietarin välillä, ja niiden kannattavuutta eri olosuhteissa. Tutkimus toteutettiin tilastollista mallinnusta
kattavaa olosuhdeaineistoa, sekä Prima Queen -aluksella kerättyä liiketila tietoa hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pienikokoisten rahtialusten reittien sääoptimointi on
haastavaa Suomenlahden muuttuvien sääolosuhteiden takia. Reittisuunnitteluun vaikuttaa paitsi sää,
myös aluksen koko ja kuljetettavan lastin määrä. Kattavan mallin luominen vaatii käytettävään
menetelmään soveltuvan riittävän lähtöaineiston. Tämän tutkimuksen menetelmillä voidaan kuitenkin
luoda hyvä aluskohtainen arvio aluksen käyttäytymisestä erilaisissa olosuhteissa reittisuunnittelun
tueksi, ja vastaavan aineiston kerääminen aluksella on mahdollista normaalin merenkulun ohessa.
Tuloksista havaitaan, että tietyissä olosuhteissa suojaisten reittien valitseminen voi vähentää matka aikaa sekä polttoaineenkulutusta parhaimmillaan jopa 4.7 %. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää
päätöksenteon tukena reittisuunnitelmia tehtäessä tutkimuskohteen kaltaisissa aluksissa. Lisäksi
käytettyjä menetelmiä voidaan tehokkaasti soveltaa muihin aluksiin.
coastal cargo vessels in the Baltic Sea. The study aimed to identify key challenges and opportunities
faced by coastal cargo vessels in changing weather conditions, and to analyze the methods available
for weather routing optimization. In addition, this study aims to evaluate the possible route alternatives
on the passage between Bornholm and St. Petersburg and the efficiency of different options depending
on the weather conditions. The study employed statistical modeling using data collected onboard MV
Prima Queen and big weather data.
The results of the study indicate that weather routing optimization of coastal cargo vessels is
challenging due to the changing weather conditions in the Baltic Sea. Route planning is influenced not
only by the weather, but also by the size of the vessel and the quantity of the cargo being transported.
Creating a comprehensive model requires data from various weather and loading conditions. Using the
methodology of this study, it is possible to create a sufficient model for estimating vessel speed in
different weather conditions based on data that can be collected onboard in routine traffic. The results
show a possible reduction in travel time and fuel consumption of up to 4.7 % when selecting a more
sheltered route instead of the shortest one in specific conditions. The findings of this study can be used
to assist in decision making onboard in similar vessels as the study subject. In addition, the
methodology can be applied efficiently to other vessels.