"Olette oppineet oman päättäväisyyden, halun ja myös oppimiskyvyn ansiosta." : Pitsinnypläyksen itseohjautuva oppiminen
Salminen, Eveliina; Vuosjoki, Piritta (2023-05-03)
"Olette oppineet oman päättäväisyyden, halun ja myös oppimiskyvyn ansiosta." : Pitsinnypläyksen itseohjautuva oppiminen
Salminen, Eveliina
Vuosjoki, Piritta
(03.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049606
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli kerryttää kokemuksia uuden käsityötaidon itseohjautuvasta oppimisesta opiskelemalla itsenäisesti pitsinnypläyksen tekniikka. Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkijoiden oma mielenkiinto tekniikkaa kohtaan sekä tulevina taidon opettajina kiinnostus taidon oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten uuden käsityötaidon oppiminen rakentuu itseohjautuvassa oppimisprosessissa sekä tukevatko saadut kokemukset ja havainnot oppimisesta teoriaa itsesäädellyn ja kokemuksellisen oppimisen mallista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin autoetnografisesti tutkijoiden ollessa itse tutkimuksen kohteena. Tutkijat opiskelivat pitsinnypläyksen taidon itsenäisesti Raumalace.fi-sivuston oppimateriaalin avulla. Tutkimukseen osallistui tutkijoiden lisäksi ulkopuolinen pitsinnypläyksen asiantuntija, jonka kanssa toteutettiin oppimisprosessin alussa ja lopussa haastattelu. Alkuhaastattelun avulla kerättiin tietoa itseohjautuvan pitsinnypläyksen opiskelun aloittamisesta ja loppuhaastattelulla haluttiin saada asiantuntijan näkemys tutkijoiden oppimisprosessista.
Tutkimusaineistona toimi itsenäisen opiskelun ohessa toteutettujen päiväkirjojen pohjalta tuotetut kirjalliset raportit sekä asiantuntijan loppuhaastattelu, joka tuki tutkijoiden kokemuksia. Raportit analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja loppuhaastattelulle suoritettiin osittainen litterointi.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin taidon oppimisen tasomalli itseohjautuvassa oppimisprosessissa. Oppimisprosessia tarkastellessa huomattiin sen mukailevan teoriaa itsesäädellyn oppimisen mallia, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ja kokemuksellisen oppimisen malli toistui oppimisen aikana virheitä ratkaistaessa ja tekemällä oppimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää lähdettäessä uutta opiskelemaan uutta taitoa. Niitä voivat hyödyntää käsityöntekijät, jotka tahtovat kehittää omaa ainesubstanssiaan itsenäisesti tai hyödyntää tietoa tästä esimerkiksi opetuksessa. Toivomme tutkimuksemme tuovan motivaatiota ja vinkkejä onnistuneeseen prosessiin lähdettäessä opiskelemaan uutta taitoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin autoetnografisesti tutkijoiden ollessa itse tutkimuksen kohteena. Tutkijat opiskelivat pitsinnypläyksen taidon itsenäisesti Raumalace.fi-sivuston oppimateriaalin avulla. Tutkimukseen osallistui tutkijoiden lisäksi ulkopuolinen pitsinnypläyksen asiantuntija, jonka kanssa toteutettiin oppimisprosessin alussa ja lopussa haastattelu. Alkuhaastattelun avulla kerättiin tietoa itseohjautuvan pitsinnypläyksen opiskelun aloittamisesta ja loppuhaastattelulla haluttiin saada asiantuntijan näkemys tutkijoiden oppimisprosessista.
Tutkimusaineistona toimi itsenäisen opiskelun ohessa toteutettujen päiväkirjojen pohjalta tuotetut kirjalliset raportit sekä asiantuntijan loppuhaastattelu, joka tuki tutkijoiden kokemuksia. Raportit analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja loppuhaastattelulle suoritettiin osittainen litterointi.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin taidon oppimisen tasomalli itseohjautuvassa oppimisprosessissa. Oppimisprosessia tarkastellessa huomattiin sen mukailevan teoriaa itsesäädellyn oppimisen mallia, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ja kokemuksellisen oppimisen malli toistui oppimisen aikana virheitä ratkaistaessa ja tekemällä oppimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää lähdettäessä uutta opiskelemaan uutta taitoa. Niitä voivat hyödyntää käsityöntekijät, jotka tahtovat kehittää omaa ainesubstanssiaan itsenäisesti tai hyödyntää tietoa tästä esimerkiksi opetuksessa. Toivomme tutkimuksemme tuovan motivaatiota ja vinkkejä onnistuneeseen prosessiin lähdettäessä opiskelemaan uutta taitoa.