"Se on juhlan paikka, kun lukutaito löytyy!" : Alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisen menetelmistä, motivoinnista ja eriyttämisestä
Laaksonen, Hanna (2023-05-04)
"Se on juhlan paikka, kun lukutaito löytyy!" : Alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisen menetelmistä, motivoinnista ja eriyttämisestä
Laaksonen, Hanna
(04.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050446
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050446
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten eri alkuopettajat käyttävät eri menetelmiä hyödykseen lukemaan opettamisessa, miten he motivoivat oppilaitaan lukemaan ja eriyttävät lukemaan opetustaan käytännössä. Aiemmat tutkimukset kohdistuivat lukemaan opettamisen menetelmiin, lukemaan opettamiseen, lukemaan oppimiseen tai siihen, miten eri lukemaan opettamisen menetelmä vaikuttaa oppilaiden lukutaidon oppimiseen. Eriyttäminen ja motivointi on kuitenkin jäänyt näissä tutkimuksissa vähemmälle huomiolle.
Tutkimuksen teoriatausta koostuu lukemaan opettamiseen liittyvistä menetelmistä, lukutaidon kehityksestä, motivaatiosta ja lukemaan opettamisen eriyttämisestä. Teoriataustan käsitteet ovat lukutaito, lukutaidon kehitys, motivaatio, lukemaan opettaminen, lukemaan opettamisen menetelmät ja lukemaan opettamisen eriyttäminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkittavana oli seitsemän alkuopetuksen luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajat kasvotusten kouluilla. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tämän sisällönanalyysin myötä aineisto tiivistyi kolmeen pääluokkaan, joiden kautta tutkimuksen tulokset valmistuivat. Pääluokat tutkimuksessa olivat lukemaan opettamisen menetelmät, lukemaan opettaminen ja motivointi sekä eriyttäminen lukemaan opettamisessa.
Tuloksissa korostui se, että kirjain- äänne ja liu’uttamis -menetelmät ovat alkuopettajilla yleisesti käytössä. Tutkimuksen avulla selvisi myös, että lukemaan opettamisen menetelmien hyödyntämisessä löytyy eri käytänteitä eri opettajien välillä. Lisäksi selvisi, että luokanopettajat pitäytyvät pääosin samoissa käyttämissään lukemaan opetuksen menetelmissä lukuvuodesta toiseen. Lapsen oma lukemaan oppimisen motivaatio korostui vastauksissa niin, että se nousi mukaan tutkimukseeni. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että valtaosa luokanopettajista yhdistelee opetuksessaan eri lukemaan opettamisen menetelmiä ja, että kaikilla on samanlainen tarve eriyttää lukemaan opettamistaan vähintään ainakin tasoryhmien kautta.
Tutkimuksen teoriatausta koostuu lukemaan opettamiseen liittyvistä menetelmistä, lukutaidon kehityksestä, motivaatiosta ja lukemaan opettamisen eriyttämisestä. Teoriataustan käsitteet ovat lukutaito, lukutaidon kehitys, motivaatio, lukemaan opettaminen, lukemaan opettamisen menetelmät ja lukemaan opettamisen eriyttäminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkittavana oli seitsemän alkuopetuksen luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajat kasvotusten kouluilla. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tämän sisällönanalyysin myötä aineisto tiivistyi kolmeen pääluokkaan, joiden kautta tutkimuksen tulokset valmistuivat. Pääluokat tutkimuksessa olivat lukemaan opettamisen menetelmät, lukemaan opettaminen ja motivointi sekä eriyttäminen lukemaan opettamisessa.
Tuloksissa korostui se, että kirjain- äänne ja liu’uttamis -menetelmät ovat alkuopettajilla yleisesti käytössä. Tutkimuksen avulla selvisi myös, että lukemaan opettamisen menetelmien hyödyntämisessä löytyy eri käytänteitä eri opettajien välillä. Lisäksi selvisi, että luokanopettajat pitäytyvät pääosin samoissa käyttämissään lukemaan opetuksen menetelmissä lukuvuodesta toiseen. Lapsen oma lukemaan oppimisen motivaatio korostui vastauksissa niin, että se nousi mukaan tutkimukseeni. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että valtaosa luokanopettajista yhdistelee opetuksessaan eri lukemaan opettamisen menetelmiä ja, että kaikilla on samanlainen tarve eriyttää lukemaan opettamistaan vähintään ainakin tasoryhmien kautta.