Hei ope minne mun pitää mennä ja onko mua joku vastassa? : Luokanopettajien näkemyksiä ensimmäisen luokan oppilaan kuormittumisen tunnistamiseen ja ehkäisemiseen
Hesso, Jasmin (2023-05-02)
Hei ope minne mun pitää mennä ja onko mua joku vastassa? : Luokanopettajien näkemyksiä ensimmäisen luokan oppilaan kuormittumisen tunnistamiseen ja ehkäisemiseen
Hesso, Jasmin
(02.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151331
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151331
Tiivistelmä
Ensimmäisen luokan aloittaminen on suuri muutos lapsen elämässä (Fabian, 2000; Forss-Pennanen, 2006; Karikoski, 2008), joka haastaa lapsen stressinsäätelyjärjestelmää aiheuttaen kuormittumista, jos tilannetta ei osata tulkita oikein koulussa tai kotona (Gunnar & Quevedo, 2007; Korkeila, 2008). Konu (2000) on tutkimuksissaan osoittanut opettajan opetuksen olevan keskeinen tekijä oppilaan hyvinvoinnin rakentumiselle koulussa. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensimmäistä luokkaa opettavien luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden hyvinvoinnista ja kuormittumisesta ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksella tarkasteltiin, miten luokanopettajat tunnistavat kuormittuneen ensimmäisen luokan oppilaan ja miten luokanopettajat pyrkivät ehkäisemään oppilaiden kuormittumista.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui viisi luokanopettajaa, jotka opettivat ensimmäistä luokkaa syksyllä 2022. Osallistujilla oli keskimäärin 14 vuoden kokemus ensimmäisen luokan opettamisesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi selvitettiin, kuinka paljon erilaisia oppilaan kuormittumisen ilmentymisen muotoja ja ehkäisytapoja opettajat tunnistavat.
Tulokset osoittivat kuormittumisen ilmenevän ensimmäisellä luokalla yksilöllisesti esimerkiksi ylisuorittamisena, varmisteluna, kavereihin vertailemisena tai aggressiivisena ja konfliktisävyisenä käyttäytymisenä. Kuormittumisen taustalla nähtiin olevan oppilaan epävarmuus osaamisestaan ja pärjäävyydestään. Opettajien mukaan epävarmuuden kohteet muuttuvat syksystä kevääseen siirryttäessä akateemisten vaatimusten lisäännyttyä ja koulunkäytänteiden tulessa tutuiksi. Keskeisimmäksi kuormittumisen ehkäisemisessä opettajat nostivat kiireettömän läsnäolon, suunnitelmallisen oppilaan kohtaamisen ja tietoisen itsetunnon vahvistamiseen. Opetusta tulisi suunnitella lähtökohtaisesti eriyttämisen ja selkeän havainnollistamisen näkökulmasta, jotta oppilas voi kokea olonsa turvalliseksi ja vähemmän kuormittuneeksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajalla on monia mahdollisuuksia ehkäistä oppilaiden kuormittumista. Opettajien näkemyksistä ja opetustavoista koostettiin tietopaketti kuormittumista ehkäisevän opetuksen suunnittelun avuksi ensimmäisen luokan opettajille ja luokanopettajaopiskelijoille.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui viisi luokanopettajaa, jotka opettivat ensimmäistä luokkaa syksyllä 2022. Osallistujilla oli keskimäärin 14 vuoden kokemus ensimmäisen luokan opettamisesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi selvitettiin, kuinka paljon erilaisia oppilaan kuormittumisen ilmentymisen muotoja ja ehkäisytapoja opettajat tunnistavat.
Tulokset osoittivat kuormittumisen ilmenevän ensimmäisellä luokalla yksilöllisesti esimerkiksi ylisuorittamisena, varmisteluna, kavereihin vertailemisena tai aggressiivisena ja konfliktisävyisenä käyttäytymisenä. Kuormittumisen taustalla nähtiin olevan oppilaan epävarmuus osaamisestaan ja pärjäävyydestään. Opettajien mukaan epävarmuuden kohteet muuttuvat syksystä kevääseen siirryttäessä akateemisten vaatimusten lisäännyttyä ja koulunkäytänteiden tulessa tutuiksi. Keskeisimmäksi kuormittumisen ehkäisemisessä opettajat nostivat kiireettömän läsnäolon, suunnitelmallisen oppilaan kohtaamisen ja tietoisen itsetunnon vahvistamiseen. Opetusta tulisi suunnitella lähtökohtaisesti eriyttämisen ja selkeän havainnollistamisen näkökulmasta, jotta oppilas voi kokea olonsa turvalliseksi ja vähemmän kuormittuneeksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajalla on monia mahdollisuuksia ehkäistä oppilaiden kuormittumista. Opettajien näkemyksistä ja opetustavoista koostettiin tietopaketti kuormittumista ehkäisevän opetuksen suunnittelun avuksi ensimmäisen luokan opettajille ja luokanopettajaopiskelijoille.