Valmennuskurssit ja todistusvalinta - Haastattelututkimus todistusvalinnalla korkeakoulupaikan saaneiden opiskelijoiden valmennuskurssikokemuksista
Lautakari, Jutta (2023-05-03)
Valmennuskurssit ja todistusvalinta - Haastattelututkimus todistusvalinnalla korkeakoulupaikan saaneiden opiskelijoiden valmennuskurssikokemuksista
Lautakari, Jutta
(03.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151461
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151461
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää todistusvalinnalla korkeakoulupaikan saaneiden opiskelijoiden kokemuksia valmennuskursseista. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: miksi valmennuskursseille osallistutaan todistuvalinnan rinnalla ja millaisena todistusvalinnalla opiskelupaikan vastaanottaneet näkevät valmennuskurssien merkityksen. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska todistusvalinnan painottamisen lisääminen on tuore uudistus ja sen vaikutuksia ei ole ehditty vielä tutkia paljon.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla opiskelijoita, jotka olivat saaneet opiskelupaikan todistusvalinnan kautta vuosina 2020 ja 2021 uudistuksen käyttöönoton jälkeen ja he olivat myös käyneet korkeakoulujen pääsykokeisiin valmistavan valmennuskurssin. Haastateltavat rajattiin lääketieteen, oikeustieteen, kauppatieteen ja kasvatustieteen opiskelijoihin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastateltavien vastausten pohjalta aineistosta muodostui neljä pääluokkaa: kilpailu, epäonnistuminen, valmennuskurssien hyödyntäminen ja valmennuskurssien tulevaisuus ja tasa-arvo.
Tutkimuksen perusteella valmennuskurssien merkitys ei ole vähentynyt todistusvalinnan painotuksesta huolimatta. Kilpailu korkeakoulupaikoista on kova ja siihen ollaan valmiita panostamaan eli valmennuskursseilla käydään varmuuden vuoksi. Myös valmennuskurssien normalisoituminen osaksi formaalin koulutuksen kenttää on edelleen vahva, haastateltavat kokivat valmennuskursseilla käynnin lähes pakolliseksi. Todistusvalinnan aiheuttamat paineet lisäävät hakijoiden epävarmuuden tunteita omasta osaamisesta, mikä ajaa hakijat turvautumaan valmennuskursseihin.
Haastateltavat erosivat tämän tutkimuksen mukaan siinä, minkälaisena he kokivat valmennuskurssien merkityksen opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen. Valmennuskurssit koettiin vain apuvälineenä opiskelupaikan saamiseksi, kun toinen osapuoli hyödynsi valmennuskurssin oppeja myös tutkinto-opinnoissaan. Valmennuskurssit herättivät haastateltavissa ajatuksia valmennuskurssien tulevaisuudesta uudistuksen jälkeen sekä niiden vaikutuksesta koulutuksen tasa-arvoon.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla opiskelijoita, jotka olivat saaneet opiskelupaikan todistusvalinnan kautta vuosina 2020 ja 2021 uudistuksen käyttöönoton jälkeen ja he olivat myös käyneet korkeakoulujen pääsykokeisiin valmistavan valmennuskurssin. Haastateltavat rajattiin lääketieteen, oikeustieteen, kauppatieteen ja kasvatustieteen opiskelijoihin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastateltavien vastausten pohjalta aineistosta muodostui neljä pääluokkaa: kilpailu, epäonnistuminen, valmennuskurssien hyödyntäminen ja valmennuskurssien tulevaisuus ja tasa-arvo.
Tutkimuksen perusteella valmennuskurssien merkitys ei ole vähentynyt todistusvalinnan painotuksesta huolimatta. Kilpailu korkeakoulupaikoista on kova ja siihen ollaan valmiita panostamaan eli valmennuskursseilla käydään varmuuden vuoksi. Myös valmennuskurssien normalisoituminen osaksi formaalin koulutuksen kenttää on edelleen vahva, haastateltavat kokivat valmennuskursseilla käynnin lähes pakolliseksi. Todistusvalinnan aiheuttamat paineet lisäävät hakijoiden epävarmuuden tunteita omasta osaamisesta, mikä ajaa hakijat turvautumaan valmennuskursseihin.
Haastateltavat erosivat tämän tutkimuksen mukaan siinä, minkälaisena he kokivat valmennuskurssien merkityksen opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen. Valmennuskurssit koettiin vain apuvälineenä opiskelupaikan saamiseksi, kun toinen osapuoli hyödynsi valmennuskurssin oppeja myös tutkinto-opinnoissaan. Valmennuskurssit herättivät haastateltavissa ajatuksia valmennuskurssien tulevaisuudesta uudistuksen jälkeen sekä niiden vaikutuksesta koulutuksen tasa-arvoon.