Opettajien kokemuksia kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteuttamisesta : Opetussuunnitelman haasteet, tärkeimmät tavoitteet sekä sak-resurssit
Aalto, Helmi; Haarala, Ella (2023-05-03)
Opettajien kokemuksia kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteuttamisesta : Opetussuunnitelman haasteet, tärkeimmät tavoitteet sekä sak-resurssit
Aalto, Helmi
Haarala, Ella
(03.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552539
Tiivistelmä
Tutkielmamme tavoitteena on selvittää kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajien kokemuksia kaksivuotisen esiopetuskokeilun opetussuunnitelman perusteista. Tarkastelumme kohteena on opetussuunnitelman haasteet, tärkeimmät tavoitteet sekä sak-resurssit. Tutkimuksen tarkoituksena on saada uutta tietoa kaksivuotisesta esiopetuskokeilusta, sillä kokeilua on toteutettu vasta puolitoista vuotta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että viisivuotiaiden neuvolassa tehtävissä testeissä selviää, että varhaisella varhaiskasvatuksen aloittamisella on myönteinen vaikutus lasten taidolliselle kehitykselle. Aiempien tutkimusten perusteella leikki nousee tärkeäksi toimintatavaksi kaksivuotisessa esiopetuskokeilussa.
Tutkimuksemme toteutettiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Lähetimme haastattelupyynnöt satunnaisotannalla valituille kokeilupäiväkotien johtajille. Tutkimus koostui yhdeksästä kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajan haastattelusta. Haastateltavat opettajat työskentelivät eri puolilla Suomea ja he osallistuivat haastatteluun omalla suostumuksellaan. Kaikki haastattelut toteutettiin etäyhteydellä Zoom-palvelimessa. Aineistomme analysoitiin Nvivo-ohjelmalla.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että opettajat kokivat opetussuunnitelman haasteiksi resurssit, oppilashuollon sekä työmäärän kasvamisen. Tuloksiemme mukaan opettajat nimesivät opetussuunnitelman tärkeimmiksi tavoitteiksi leikin merkityksen, matemaattisten taitojen kehittämisen sekä aikaisemman varhaiskasvatukseen osallistumisen. Kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajat käyttivät eniten sak-resursseja lasten esiopetussuunnitelmiin, arviointeihin sekä toiminnan suunnitteluun. Tuloksemme antoivat samansuuntaisia johtopäätöksiä kuin kaksivuotisen esiopetuskokeilusta tehty väliraportti.
Tutkimuksemme toteutettiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Lähetimme haastattelupyynnöt satunnaisotannalla valituille kokeilupäiväkotien johtajille. Tutkimus koostui yhdeksästä kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajan haastattelusta. Haastateltavat opettajat työskentelivät eri puolilla Suomea ja he osallistuivat haastatteluun omalla suostumuksellaan. Kaikki haastattelut toteutettiin etäyhteydellä Zoom-palvelimessa. Aineistomme analysoitiin Nvivo-ohjelmalla.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että opettajat kokivat opetussuunnitelman haasteiksi resurssit, oppilashuollon sekä työmäärän kasvamisen. Tuloksiemme mukaan opettajat nimesivät opetussuunnitelman tärkeimmiksi tavoitteiksi leikin merkityksen, matemaattisten taitojen kehittämisen sekä aikaisemman varhaiskasvatukseen osallistumisen. Kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajat käyttivät eniten sak-resursseja lasten esiopetussuunnitelmiin, arviointeihin sekä toiminnan suunnitteluun. Tuloksemme antoivat samansuuntaisia johtopäätöksiä kuin kaksivuotisen esiopetuskokeilusta tehty väliraportti.