"Se on ehkä tietynlainen arvo itsessään" : Opettajien monikulttuurisuuskasvatukselle antamia merkityksiä
Elomaa, Inka (2023-05-08)
"Se on ehkä tietynlainen arvo itsessään" : Opettajien monikulttuurisuuskasvatukselle antamia merkityksiä
Elomaa, Inka
(08.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953152
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953152
Tiivistelmä
Tässä kasvatussosiologiaan nojaavassa pro gradu -tutkielmassa selvitän, millaisia merkityksiä opettajat antavat monikulttuurisuudelle. Tutkimuksen lähtökohtana on monikulttuurisuuden käsitteen monimerkityksellisyys ja tarve selvittää, mitä monikulttuurinen kasvatus on ajassa, jossa pinnalla on keskustelu alueellisesta eriytymisestä, kotoutumisesta sekä etnisten ja kulttuuristen vähemmistöjen kokema syrjintä ja rasismi. Koulun rooli yhteiskunnan arvojen uusintajana sekä sosiaalistavana instituutiona on keskeinen myös näiden keskustelujen näkökulmasta.
Teoreettisessa taustoituksessa pureudun monikulttuurisuuden käsitteen määritelmiin sekä monikulttuurisuuden sekä rasismin historiaan ja nykytilaan Suomessa. Lisäksi tarkastelen monikulttuurisuuden käsitteeseen ja liberaaliin monikulttuurisuuteen kohdistuvaa kritiikkiä sekä kriittisen monikulttuurisuuden, interkulttuurisuuden sekä antirasistisen pedagogiikan suuntauksia. Teoriataustoituksen loppuosiossa tarkastelen monikulttuurisuuskasvatusta opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta sekä esittelen aiempaa opettajien monikulttuuriseen osaamiseen ja asenteisiin liittyvää tutkimusta.
Aineisto on keväällä 2022 kerätty 10 turkulaisen opettajan haastatteluaineisto, jota analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opettajat reflektoivat aktiivisesti omaa rooliaan opettajana ja olivat valmiita kehittämään ja muuttamaan omaa toimintaansa. Aineistosta nousi erityisesti suvaitsevaisuutta sekä kotoutumista painottavia näkökulmia, ja opettajien näkemykset muistuttivat osin liberaalia monikulttuurisuutta ja osin interkulttuurista näkökulmaa, jossa painottuvat yhdenvertaisuus ja kulttuurisen vuorovaikutuksen edistäminen. Opettajat kaipaisivat lisää koulutusta monikulttuurisuuden teemoista. Erityisesti antirasismin tuominen osaksi perusopetusta vaatisi opettajien osaamiseen investoimista koulutusten muodossa.
Teoreettisessa taustoituksessa pureudun monikulttuurisuuden käsitteen määritelmiin sekä monikulttuurisuuden sekä rasismin historiaan ja nykytilaan Suomessa. Lisäksi tarkastelen monikulttuurisuuden käsitteeseen ja liberaaliin monikulttuurisuuteen kohdistuvaa kritiikkiä sekä kriittisen monikulttuurisuuden, interkulttuurisuuden sekä antirasistisen pedagogiikan suuntauksia. Teoriataustoituksen loppuosiossa tarkastelen monikulttuurisuuskasvatusta opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta sekä esittelen aiempaa opettajien monikulttuuriseen osaamiseen ja asenteisiin liittyvää tutkimusta.
Aineisto on keväällä 2022 kerätty 10 turkulaisen opettajan haastatteluaineisto, jota analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opettajat reflektoivat aktiivisesti omaa rooliaan opettajana ja olivat valmiita kehittämään ja muuttamaan omaa toimintaansa. Aineistosta nousi erityisesti suvaitsevaisuutta sekä kotoutumista painottavia näkökulmia, ja opettajien näkemykset muistuttivat osin liberaalia monikulttuurisuutta ja osin interkulttuurista näkökulmaa, jossa painottuvat yhdenvertaisuus ja kulttuurisen vuorovaikutuksen edistäminen. Opettajat kaipaisivat lisää koulutusta monikulttuurisuuden teemoista. Erityisesti antirasismin tuominen osaksi perusopetusta vaatisi opettajien osaamiseen investoimista koulutusten muodossa.