Mosaiikkiset urat vaikuttavuuden kuvaajina
Tuominen, Ninni-Maria (2023-05-25)
Mosaiikkiset urat vaikuttavuuden kuvaajina
Tuominen, Ninni-Maria
(25.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953378
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953378
Tiivistelmä
Nykypäivänä korkeakoulutuksen vaikuttavuudesta on tullut keskeinen tutkimuskohde. Lisäksi se on yksi yliopistojen rahoitusperusteista, ja siksi siitä halutaan lisää tietoa. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ilmenee esimerkiksi taloudellisena kilpailukykynä, kustannusten alenemisena tai työllistymisenä. Yleisesti vaikuttavuudella viitataan toimiin, jotka edistävät muutosta yhteiskunnassa ja lisäävät inhimillistä hyvinvointia. Vaikuttavuus rakentuu pitkällä aikavälillä ja sen monimuotoisen ilmenemistavan takia sen havaitseminen ja mittaaminen on haastavaa. Keskeisenä koulutuksen vaikuttavuuden kuvaajana pidetään korkeakoulutettujen työllistymistä ja viivytyksetöntä sijoittumista koulutusta vastaavaan työhön. Korkeakoulutuksen tulisi tarjota työelämärelevanttia osaamista. Yliopistojen haasteena onkin onnistua kouluttamaan osaajia työelämän alati muuttuviin tarpeisiin. Koulutusjärjestelmätasolla keskusteltaessa saatetaan unohtaa, että koulutus on lopulta yksilön oma valinta. Monelle työ on keskeinen elämän osa-alue ja nykypäivän työurat voidaankin nähdä yksilöiden henkilökohtaisina projekteina. Tämä tutkielma rakentuu oletukselle, että korkeakoulutus on mahdollistanut yksilöille heidän työuransa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda lisää ymmärrystä korkeakoulutuksen vaikuttavuudesta yhdistämällä vaikuttavuuden tutkimus uratutkimukseen. Molemmat kokonaisuudet ovat laajoja, mutta ajankohtaisia. Uutta näkökulmaa tuodaan tutkimalla vuosina 1992, 2002, 2012 ja 2017 Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneiden alumnien objektiivisia urapolkuja sosiaalisessa mediassa. Tutkimusaineisto on kerätty työelämän verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline LinkedIn:ssä ja menetelmänä on laadullisen tutkimuksen dokumenttianalyysi. Tutkimuksessa on piirteitä myös arviointitutkimuksesta. Turun kauppakorkeakoulun alumnien urapolut ovat tutkimuksen perusteella monimuotoisia ja rajattomia. Tutkimuksessa havaittiin suurimman osan alumneista työskentelevän Suomessa. Heistä valtaosa työskentelee pääkaupunkiseudulla ja Turun alueella. Tutkimuksessa havaittujen urapolkujen eri käänteiden voidaan tulkita viittavan korkeakoulutuksen vaikuttavuuteen. Kaiken kaikkiaan Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneet ekonomit vaikuttavat 30 eri paikkakunnalla Suomessa ja vaikutuspiiri laajentuu aina ulkomaille saakka. Monet työskentelevät jonkin tasoisessa johtoasemassa tehtävänimikkeiden avulla tehdyn analyysin perusteella. Kaupallisen alan yliopistokoulutuksella työllistytään hyvin, joten koulutuksen voidaan päätellä vaikuttavan yhteiskuntaan positiivisesti.