Ammattikorkeakouluopiskelijoiden yleisten työelämätaitojen oppiminen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
Kuitunen, Julia (2023-05-11)
Ammattikorkeakouluopiskelijoiden yleisten työelämätaitojen oppiminen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
Kuitunen, Julia
(11.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655884
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655884
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä yleisiä työelämätaitoja opiskelijat kokivat oppineensa Projektipaja-opintojakson aikana. Lisäksi haluttiin saada tietoa siitä, oliko opiskelijoiden iällä, sukupuolella, aiemmalla projektityöskentelykokemuksella, projektipajan kiinnostavuudella tai osallistumisella projektipajassa vaikutusta opiskelijoiden kokemuksiin yleisten työelämätaitojen oppimisesta. Tutkimuksen kohdejoukkona toimi Turun ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketoiminnan sektorin ensimmäisen vuoden opiskelijat.
Tutkimus on otteeltaan määrällinen ja sen aineisto on kerätty strukturoidulla kyselylomakkeella Projektipaja-opintojakson päätteeksi vuonna 2019 kaikilta opintojaksolle osallistuneilta opiskelijoilta (N=208). Kyselyssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia ja arvioita kurssin eri osista sekä omasta oppimisestaan monivalintaväittämien, Likert-asteikollisten kysymysten sekä avointen kysymysten avulla. Tutkimuksessa hyödynnettävää aineistoa käsiteltiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmalla.
Yleisiin työelämätaitoihin liittyvää tutkimusta on tehty paljon ja aiempi tutkimus osoittaakin, että korkeakoulusta valmistuneet oppivat yleisiä työelämätaitoja opintojensa eri vaiheissa. Opiskelijoilla on kuitenkin usein vaikeuksia arvioida itsenäisesti, ovatko he oppineet yleisiä työelämätaitoja opintojensa aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tietoa siitä, miten ensimmäisen vuoden opiskelijat arvioivat yleisten työelämätaitojensa kehittyneen opintojakson aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijat kokivat oppineensa opintojakson aikana eniten ryhmätyöskentelytaitoja monialaisessa ryhmässä. Oppimista selittävistä tekijöistä sukupuoli, projektipajan kiinnostavuus ja osallistuminen projektipajassa olivat yhteydessä opiskelijoiden kokemukseen yleisten työelämätaitojen oppimisesta.
Tutkimus on otteeltaan määrällinen ja sen aineisto on kerätty strukturoidulla kyselylomakkeella Projektipaja-opintojakson päätteeksi vuonna 2019 kaikilta opintojaksolle osallistuneilta opiskelijoilta (N=208). Kyselyssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia ja arvioita kurssin eri osista sekä omasta oppimisestaan monivalintaväittämien, Likert-asteikollisten kysymysten sekä avointen kysymysten avulla. Tutkimuksessa hyödynnettävää aineistoa käsiteltiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmalla.
Yleisiin työelämätaitoihin liittyvää tutkimusta on tehty paljon ja aiempi tutkimus osoittaakin, että korkeakoulusta valmistuneet oppivat yleisiä työelämätaitoja opintojensa eri vaiheissa. Opiskelijoilla on kuitenkin usein vaikeuksia arvioida itsenäisesti, ovatko he oppineet yleisiä työelämätaitoja opintojensa aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tietoa siitä, miten ensimmäisen vuoden opiskelijat arvioivat yleisten työelämätaitojensa kehittyneen opintojakson aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijat kokivat oppineensa opintojakson aikana eniten ryhmätyöskentelytaitoja monialaisessa ryhmässä. Oppimista selittävistä tekijöistä sukupuoli, projektipajan kiinnostavuus ja osallistuminen projektipajassa olivat yhteydessä opiskelijoiden kokemukseen yleisten työelämätaitojen oppimisesta.