Producing Affection : Affect and Mediated Intimacy in Pokémon
Koski, Johannes (2023-08-25)
Producing Affection : Affect and Mediated Intimacy in Pokémon
Koski, Johannes
(25.08.2023)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9366-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9366-6
Tiivistelmä
Pokémon is a global multimedia franchise formed around a core series of videogames and a variety of characters to collect, learn about, and play with. Throughout its decades of development, Pokémon has grown into a media mix comprising of digital and analog games, animations, comics, toys, and a plethora of branded merchandize, all centering on the Pokémon characters and the audience’s relationship with them.
In this thesis, I explore how affection is formed and distributed in Pokémon. I view the relationship with Pokémon characters as a form of mediated intimacy, theorizing it as feelings of affection and closeness expressed through and aimed at technology. Through this, I discuss how technological and fantastical bodies wield agency and actively participate in the formation of everyday affects. By drawing primarily on game studies and affect studies, I develop an interdisciplinary method for playing and reading media texts for their affects and use it to analyze the media mix of Pokémon and the affective relations therein.
I focus primarily on the Pokémon videogames that serve as the core product of the entire media mix. I examine what it means to construct an entire media mix based on videogames and play and suggest this as a key interpretive arrangement for understanding the mediated intimacy of Pokémon.
This study presents the mediated intimacy of Pokémon as the result of the ludic and technological foundations of the Pokémon media mix, at the heart of which is the role-playing form of the original videogames and the way they have positioned audiences as participants and characters in the world of Pokémon. In this playful environment that overlaps fiction and everyday reality, the media mix guides its players to conduct a form of affective labor to access and traverse the textual whole of Pokémon and furthermore aligns this effort with the diegetic theme of caretaking as captured on the transmedia bodies of Pokémon.
Additionally, this work contributes to the theorization and rethinking of intimacies by exploring affection in human and non-human networks as an entanglement of biological and technological actors. Tuotettua kiintymystä. Pokémonin affekti ja medioitu intiimiys
Pokémon on globaali monimediakokonaisuus. Sen keskiössä on joukko videopelejä sekä niiden hahmoja, joita kerätään, joista opitaan ja joiden kanssa leikitään. Pokémonista on vuosikymmenten mittaan kasvanut mediatuotteiden rypäs, media mix: monista tuote- ja julkaisukanavista koostuva kokonaisuus, joka sisältää digitaalisia ja analogisia pelejä, animaatioita, sarjakuvia, leluja ja brändituotteita, joissa kaikissa korostuvat Pokémon-hahmot sekä yleisön suhde niihin.
Väitöskirjassani tarkastelen, miten kiintymystä rakennetaan ja levitetään Pokémonissa. Tutkin Pokémon-hahmoihin muodostettuja suhteita medioidun intiimiyden käsitteen kautta. Tutkimuksessani suhteet näyttäytyvät kiintymyksellisten tunteiden tiivistyminä sekä läheisyytenä, jota ilmaistaan teknologian avulla ja sitä kohtaan. Näin tarkastelen, miten teknologisten sekä fantastisten kehojen toimijuus näkyy arkipäiväisten affektien muodostumisessa. Ammentamalla pelitutkimuksesta ja affektitutkimuksesta kehitän monitieteisen metodin mediatekstien pelaamiseen ja lukemiseen, ja käytän sitä Pokémonin media mixin, sen affektien ja sen piirissä muodostettujen kiintymyssuhteiden analysointiin.
Keskityn erityisesti Pokémon-videopeleihin, jotka toimivat koko media mixin ydintuotteena. Tutkin, miten Pokémonin media mix on rakennettu ensisijaisesti pelilliselle ja leikilliselle pohjalle, ja ehdotan tätä tulkintamallia keskeiseksi Pokémonin medioidun intiimiyden ymmärtämiselle.
Tutkimuksen tuloksena esitän Pokémonin medioidun intiimiyden muodostuvan Pokémonin media mixin leikillisistä ja teknologisista juurista, joiden perustana on alkuperäisten Pokémon-videopelien roolipelillinen rakenne sekä se, miten sen avulla pelaajat on asemoitu hahmoiksi Pokémonin maailmaan. Fiktiota ja todellisuutta sekoittavassa leikillisessä ympäristössä Pokémonin media mix ohjaa pelaajia hoivan ja huolenpidon teemojen kautta tekemään tunnetyötä tuoteperheen mediatekstien parissa ja piirtää tämän työn tulokset Pokémon-hahmojen monimediakehoille.
Lisäksi väitöstutkimukseni osallistuu intiimiyden laajempaan teoretisointiin ja uudelleenmäärittelyyn tarkastelemalla elollisten ja leikillisesti elävien toimijoiden suhteita biologisena ja teknologisena yhteenliittymänä
In this thesis, I explore how affection is formed and distributed in Pokémon. I view the relationship with Pokémon characters as a form of mediated intimacy, theorizing it as feelings of affection and closeness expressed through and aimed at technology. Through this, I discuss how technological and fantastical bodies wield agency and actively participate in the formation of everyday affects. By drawing primarily on game studies and affect studies, I develop an interdisciplinary method for playing and reading media texts for their affects and use it to analyze the media mix of Pokémon and the affective relations therein.
I focus primarily on the Pokémon videogames that serve as the core product of the entire media mix. I examine what it means to construct an entire media mix based on videogames and play and suggest this as a key interpretive arrangement for understanding the mediated intimacy of Pokémon.
This study presents the mediated intimacy of Pokémon as the result of the ludic and technological foundations of the Pokémon media mix, at the heart of which is the role-playing form of the original videogames and the way they have positioned audiences as participants and characters in the world of Pokémon. In this playful environment that overlaps fiction and everyday reality, the media mix guides its players to conduct a form of affective labor to access and traverse the textual whole of Pokémon and furthermore aligns this effort with the diegetic theme of caretaking as captured on the transmedia bodies of Pokémon.
Additionally, this work contributes to the theorization and rethinking of intimacies by exploring affection in human and non-human networks as an entanglement of biological and technological actors.
Pokémon on globaali monimediakokonaisuus. Sen keskiössä on joukko videopelejä sekä niiden hahmoja, joita kerätään, joista opitaan ja joiden kanssa leikitään. Pokémonista on vuosikymmenten mittaan kasvanut mediatuotteiden rypäs, media mix: monista tuote- ja julkaisukanavista koostuva kokonaisuus, joka sisältää digitaalisia ja analogisia pelejä, animaatioita, sarjakuvia, leluja ja brändituotteita, joissa kaikissa korostuvat Pokémon-hahmot sekä yleisön suhde niihin.
Väitöskirjassani tarkastelen, miten kiintymystä rakennetaan ja levitetään Pokémonissa. Tutkin Pokémon-hahmoihin muodostettuja suhteita medioidun intiimiyden käsitteen kautta. Tutkimuksessani suhteet näyttäytyvät kiintymyksellisten tunteiden tiivistyminä sekä läheisyytenä, jota ilmaistaan teknologian avulla ja sitä kohtaan. Näin tarkastelen, miten teknologisten sekä fantastisten kehojen toimijuus näkyy arkipäiväisten affektien muodostumisessa. Ammentamalla pelitutkimuksesta ja affektitutkimuksesta kehitän monitieteisen metodin mediatekstien pelaamiseen ja lukemiseen, ja käytän sitä Pokémonin media mixin, sen affektien ja sen piirissä muodostettujen kiintymyssuhteiden analysointiin.
Keskityn erityisesti Pokémon-videopeleihin, jotka toimivat koko media mixin ydintuotteena. Tutkin, miten Pokémonin media mix on rakennettu ensisijaisesti pelilliselle ja leikilliselle pohjalle, ja ehdotan tätä tulkintamallia keskeiseksi Pokémonin medioidun intiimiyden ymmärtämiselle.
Tutkimuksen tuloksena esitän Pokémonin medioidun intiimiyden muodostuvan Pokémonin media mixin leikillisistä ja teknologisista juurista, joiden perustana on alkuperäisten Pokémon-videopelien roolipelillinen rakenne sekä se, miten sen avulla pelaajat on asemoitu hahmoiksi Pokémonin maailmaan. Fiktiota ja todellisuutta sekoittavassa leikillisessä ympäristössä Pokémonin media mix ohjaa pelaajia hoivan ja huolenpidon teemojen kautta tekemään tunnetyötä tuoteperheen mediatekstien parissa ja piirtää tämän työn tulokset Pokémon-hahmojen monimediakehoille.
Lisäksi väitöstutkimukseni osallistuu intiimiyden laajempaan teoretisointiin ja uudelleenmäärittelyyn tarkastelemalla elollisten ja leikillisesti elävien toimijoiden suhteita biologisena ja teknologisena yhteenliittymänä
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]