Digitaalisen terveystiedonhaun ja terveyden lukutaidon eriarvoisuus nykypäivän Suomessa
Than Van Con, Jade (2023-06-12)
Digitaalisen terveystiedonhaun ja terveyden lukutaidon eriarvoisuus nykypäivän Suomessa
Than Van Con, Jade
(12.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073191955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073191955
Tiivistelmä
Nykypäivän yhteiskunnallinen eriarvoisuus rakentuu tiedon ja verkostojen varaan. On tärkeää tutkia, mitä käyttäytymismalleja internetissä tapahtuvaan terveystiedonhakuun liittyy. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ensisijaisesti digitaalisen kuilun ilmentymistä suomalaisessa yhteiskunnassa. Digitaalisella kuilulla viitataan eri asteisiin eroihin yksilöiden välillä digitaalisten teknologioiden käytössä, soveltamisessa ja hyödyntämisessä. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään Bourdieun pääoma- ja kenttäteoriaa digitaalisen kuilun teorian tukemiseen.
Toiseksi analysoidaan suomalaisen väestön digitaalista terveyden lukutaitoa, joka puolestaan ymmärretään informaatiolukutaidon varaan rakentuvana osaamisena. Se on kykyä löytää, arvioida ja käyttää digitaalista tietoa terveyden ja hyvinvoinnin eduksi. Digitaalista terveyden lukutaitoa käsitellään paitsi tiedonhallintaan perustuvana resurssina myös olennaisena hyvinvointia ja terveyttä edistävänä voimavarana.
Tutkimuksessa käytetään ISSP:n 2021 terveys II –aineistoa. Aiempaa tutkimusta seuraten tämä tutkimus on määrällinen. Digitaalinen terveyden lukutaito jakautuu tässä digitaaliseen terveystiedon hakuun ja siitä koituvaan hyötyyn. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että sosiodemografiset ja -ekonomiset tekijät – kuten ikä, sukupuoli, asuinalue, tulotaso, koulutus ja ammattiasema – ovat yhteydessä digitaaliseen kuiluun ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon.
Tulokset osoittavat, että digitaalinen kuilu on paikanettavissa suomalaisessa väestössä. ISSP:n aineiston perusteella voidaan todeta, että digitaalisesti syrjäytyneet ovat todennäköisimmin iäkkäitä ja heikossa sosioekonomisessa asemassa olevia miehiä. Lisäksi ikä, sukupuoli ja koulutus ovat tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä terveystiedon hakutottumuksiin ja terveystiedosta saadun hyödyn kokemiseen.
Koska terveyserot on edelleen merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, digitaaliseen kuiluun ja terveyden lukutaitoon liittyvä eriarvoisuus on syytä huomioida terveyden edistämisessä. Digitaalisen terveyden lukutaidon ymmärtäminen on tarpeellinen niin ikään terveydenhuoltojärjestelmän digitalisoitumisen,
Toiseksi analysoidaan suomalaisen väestön digitaalista terveyden lukutaitoa, joka puolestaan ymmärretään informaatiolukutaidon varaan rakentuvana osaamisena. Se on kykyä löytää, arvioida ja käyttää digitaalista tietoa terveyden ja hyvinvoinnin eduksi. Digitaalista terveyden lukutaitoa käsitellään paitsi tiedonhallintaan perustuvana resurssina myös olennaisena hyvinvointia ja terveyttä edistävänä voimavarana.
Tutkimuksessa käytetään ISSP:n 2021 terveys II –aineistoa. Aiempaa tutkimusta seuraten tämä tutkimus on määrällinen. Digitaalinen terveyden lukutaito jakautuu tässä digitaaliseen terveystiedon hakuun ja siitä koituvaan hyötyyn. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että sosiodemografiset ja -ekonomiset tekijät – kuten ikä, sukupuoli, asuinalue, tulotaso, koulutus ja ammattiasema – ovat yhteydessä digitaaliseen kuiluun ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon.
Tulokset osoittavat, että digitaalinen kuilu on paikanettavissa suomalaisessa väestössä. ISSP:n aineiston perusteella voidaan todeta, että digitaalisesti syrjäytyneet ovat todennäköisimmin iäkkäitä ja heikossa sosioekonomisessa asemassa olevia miehiä. Lisäksi ikä, sukupuoli ja koulutus ovat tilastollisesti merkitsevällä tavalla yhteydessä terveystiedon hakutottumuksiin ja terveystiedosta saadun hyödyn kokemiseen.
Koska terveyserot on edelleen merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, digitaaliseen kuiluun ja terveyden lukutaitoon liittyvä eriarvoisuus on syytä huomioida terveyden edistämisessä. Digitaalisen terveyden lukutaidon ymmärtäminen on tarpeellinen niin ikään terveydenhuoltojärjestelmän digitalisoitumisen,