”No tietenkin ne luokkakaverit ja sit se asia mitä opiskellaan ja et miten sitä opiskellaan.” : Tapaustutkimus eräässä Satakuntalaisessa koulussa 6. vuosiluokan poikien koulumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä
Salo, Lilli (2023-06-16)
”No tietenkin ne luokkakaverit ja sit se asia mitä opiskellaan ja et miten sitä opiskellaan.” : Tapaustutkimus eräässä Satakuntalaisessa koulussa 6. vuosiluokan poikien koulumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä
Salo, Lilli
(16.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062257769
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062257769
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää tapaustutkimuksena yhtenäiskoulun nivelvaiheen poikien koulumotivaatiota sekä heidän ajatuksiaan opetusmenetelmistä ja oppiaineesta sen yhteydessä. Lisäksi haluttiin selvittää opettajilta mitä he ajattelevat oppilaiden koulumotivaatiosta ja siihen vaikuttavista mahdollisista tekijöistä, kuten opetusmenetelmät ja oppiaine.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui seitsemän oppilasta, joista kaikki olivat poikia ja neljä luokanopettajaa, joiden työkokemus luokanopettajan tehtävissä vaihteli kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen vuoden välillä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta ilmeni, että oppilaat sanoittavat ja kokevat koulumotivaation eri tavalla kuin opettajat. Oppilaat eivät osanneet tarkastella opetusmenetelmää suoranaisesti, vaan kokivat motivaatiota oppiainekohtaisesti. Vastaavasti opettajat kokivat oppilaiden motivaation olevan oppiainekohtaista, mutta opetusmenetelmän vaikuttavan myös oppiainekohtaiseen motivaatioon. Oppilaat kokivat innostusta ja motivaatiota koulussa kaverien kanssa. Tutkimuksesta ei käy ilmi, vaikuttavatko kaverit koulussa oppimismotivaatioon, mutta sen vaikutus on kiistaton koulumotivaatioon ja koulussa viihtymiseen.
Opettajat arvioivat omaa rooliaan lähes kaikkien tutkimuksen teemojen, motivaatio, oppiaine ja opetusmenetelmä, yhteydessä. Osa koki oppilaiden luontaisen suuntautumisen ohjaavan kiinnostusta koulussa, kun taas osa koki opetusmenetelmän ja oman motivaationsa ja innostuksensa ohjaavan oppilaan motivaatiota. Opettajan roolia taas oppilaat reflektoivat hyvin vähän, kuten myös opetusmenetelmään.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui seitsemän oppilasta, joista kaikki olivat poikia ja neljä luokanopettajaa, joiden työkokemus luokanopettajan tehtävissä vaihteli kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen vuoden välillä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta ilmeni, että oppilaat sanoittavat ja kokevat koulumotivaation eri tavalla kuin opettajat. Oppilaat eivät osanneet tarkastella opetusmenetelmää suoranaisesti, vaan kokivat motivaatiota oppiainekohtaisesti. Vastaavasti opettajat kokivat oppilaiden motivaation olevan oppiainekohtaista, mutta opetusmenetelmän vaikuttavan myös oppiainekohtaiseen motivaatioon. Oppilaat kokivat innostusta ja motivaatiota koulussa kaverien kanssa. Tutkimuksesta ei käy ilmi, vaikuttavatko kaverit koulussa oppimismotivaatioon, mutta sen vaikutus on kiistaton koulumotivaatioon ja koulussa viihtymiseen.
Opettajat arvioivat omaa rooliaan lähes kaikkien tutkimuksen teemojen, motivaatio, oppiaine ja opetusmenetelmä, yhteydessä. Osa koki oppilaiden luontaisen suuntautumisen ohjaavan kiinnostusta koulussa, kun taas osa koki opetusmenetelmän ja oman motivaationsa ja innostuksensa ohjaavan oppilaan motivaatiota. Opettajan roolia taas oppilaat reflektoivat hyvin vähän, kuten myös opetusmenetelmään.