Numerotaidottomuus ammatillisen aikuiskoulutuksen tiellä : Matematiikan oppimisongelmat aikuisopiskelijoilla
Kolehmainen, Petri (2023-06-29)
Numerotaidottomuus ammatillisen aikuiskoulutuksen tiellä : Matematiikan oppimisongelmat aikuisopiskelijoilla
Kolehmainen, Petri
(29.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073192667
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073192667
Tiivistelmä
Laskutaidottomuus nähdään nyky-yhteiskunnassa lukutaidottomuuteen rinnastettavana ongelmana. Silti matemaattiset oppimisvaikeudet jäävät usein tutkimuksessa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien varjoon. Matematiikan oppimisvaikeus määritellään vaikeutena oppia peruslaskutaitoja ja/tai ymmärtää lukujärjestelmää huolimatta siitä, että opetus ja harjoittelu on ollut riittävää ja tarkoituksenmukaista. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta matemaattisten oppimisvaikeuksien olevan lapsilla melko yleisiä. Aikuisilla vastaavat tutkimukset ovat vielä verrattain vähäisiä, vaikka on selvää, että oppimisvaikeudet voivat jatkua aikuisikään asti, jos niihin ei saada erityistä tukea.
Ammatillinen koulutus Suomessa on suunnattu perusopetuksen päättäneille nuorille tai aikuisille, jotka ovat vailla ammatillisesti suuntautunutta tutkintoa. Suomen koulutusjärjestelmässä ammatillinen koulutus luokitellaan toisen asteen koulutukseksi, joka tarjoaa myös jatko-opintokelpoisuuden. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko ammatillisen aikuiskoulutuksen opiskelijoilla ilmenee matemaattisia oppimisvaikeuksia. Eri ammattialojen opiskelijoille suoritettiin matemaattisia perustaitoja mittaavat sähköiset FUNA-DB seulontatestit. Vertaamalla tuloksia normiryhmän tuloksiin voitiin todeta matemaattisten perustaitojen hallinnan taso suhteessa peruskoulun vuosiluokkien 3–9 normeihin. Tutkimukseen saatiin 179 opiskelijan otos. Opiskelijat edustivat kattavasti eri ammatteihin opiskelevia aikuisopiskelijoita, ja joukossa oli sekä Suomessa syntyneitä että maahanmuuttajia.
Tulokset osoittavat aikuisopiskelijoiden matemaattisten perustaitojen vaihtelevan huippuhyvästä ekaluokkalaisen tasoon. Huonoja tuloksia oli paljon sekä Suomessa syntyneiden että maahanmuuttajien testeissä. Erityisesti tuloksista nousi esiin maahanmuuttajien testitulosten keskiarvon heikkous Suomessa syntyneiden keskiarvoon verrattuna. Suomessa syntyneet vertautuivat testituloksissa keskimäärin yhdeksännen luokan loppua käyvään peruskoululaiseen. Muualla syntyneet maahanmuuttajataustaiset vertautuivat keskimäärin viidennen luokan puolivälin opiskelijaan, eli alakoululaiseen. Tulokset osoittavat matemaattisten oppimisvaikeuksien olevan läsnä aikuisopiskelijoiden elämässä siinä kuin lapsillakin. Tämä ja muu erityisen tuen tarve tulisi ottaa huomioon myös aikuisopiskelijoiden opintoja suunniteltaessa.
Ammatillinen koulutus Suomessa on suunnattu perusopetuksen päättäneille nuorille tai aikuisille, jotka ovat vailla ammatillisesti suuntautunutta tutkintoa. Suomen koulutusjärjestelmässä ammatillinen koulutus luokitellaan toisen asteen koulutukseksi, joka tarjoaa myös jatko-opintokelpoisuuden. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko ammatillisen aikuiskoulutuksen opiskelijoilla ilmenee matemaattisia oppimisvaikeuksia. Eri ammattialojen opiskelijoille suoritettiin matemaattisia perustaitoja mittaavat sähköiset FUNA-DB seulontatestit. Vertaamalla tuloksia normiryhmän tuloksiin voitiin todeta matemaattisten perustaitojen hallinnan taso suhteessa peruskoulun vuosiluokkien 3–9 normeihin. Tutkimukseen saatiin 179 opiskelijan otos. Opiskelijat edustivat kattavasti eri ammatteihin opiskelevia aikuisopiskelijoita, ja joukossa oli sekä Suomessa syntyneitä että maahanmuuttajia.
Tulokset osoittavat aikuisopiskelijoiden matemaattisten perustaitojen vaihtelevan huippuhyvästä ekaluokkalaisen tasoon. Huonoja tuloksia oli paljon sekä Suomessa syntyneiden että maahanmuuttajien testeissä. Erityisesti tuloksista nousi esiin maahanmuuttajien testitulosten keskiarvon heikkous Suomessa syntyneiden keskiarvoon verrattuna. Suomessa syntyneet vertautuivat testituloksissa keskimäärin yhdeksännen luokan loppua käyvään peruskoululaiseen. Muualla syntyneet maahanmuuttajataustaiset vertautuivat keskimäärin viidennen luokan puolivälin opiskelijaan, eli alakoululaiseen. Tulokset osoittavat matemaattisten oppimisvaikeuksien olevan läsnä aikuisopiskelijoiden elämässä siinä kuin lapsillakin. Tämä ja muu erityisen tuen tarve tulisi ottaa huomioon myös aikuisopiskelijoiden opintoja suunniteltaessa.