"Tunnetaitoja tarvitaan elämässä selviytymiseksi, ihan yksinkertaisesti sanottuna" : Draamalliset menetelmät oppilaiden tunnetaitojen tukijana
Hulsi, Petra (2023-06-29)
"Tunnetaitoja tarvitaan elämässä selviytymiseksi, ihan yksinkertaisesti sanottuna" : Draamalliset menetelmät oppilaiden tunnetaitojen tukijana
Hulsi, Petra
(29.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073191943
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023073191943
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten draamakasvatus soveltuu oppilaiden tunnetaitojen tukemiseen ja opettamiseen. Tutkielmaa varten on haastateltu draamallisia menetelmiä opetustyössään käyttäviä opettajia ja lisäksi selvitetty sitä, minkälaisia vaikutuksia he ovat havainneet draamalla olevan oppilaidensa tunnetaitoihin. Tutkimus on tehty laadullisin menetelmin, ja tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Aineisto koostuu viiden kokeneen opettajan haastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina Zoomin välityksellä. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmäksi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Teoreettisessa taustassa avataan ja käsitellään tunteita, tunnetaitoja sekä draamakasvatusta.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilaiden tunnetaidoista. Tutkimustuloksista ilmenee, että opettajat olivat havainneet osalla oppilaista olevan haasteita tunteiden tunnistamisessa sekä tunteiden ali- tai ylisäätelyyn liittyviä ongelmia. Haasteita havaittiin myös impulsiivisuudessa, kärsivällisyydessä, keskittymiskyvyssä, vuorovaikutustaidoissa sekä itsensä motivoimisessa ratkaisemaan vaativampia tehtäviä pitkäjänteisesti. Varsinkin erityisoppilailla haasteet tunnetaidoissa näkyivät myös ongelmina sosiaalisissa suhteissa ja kaveritaidoissa.
Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten draamakasvatuksella voidaan tukea oppilaiden tunnetaitojen kehittymistä sekä minkälaisia vaikutuksia draamalla on oppilaiden tunnetaitoihin. Tutkimustuloksista ilmenee, että draama antaa luontevan ja hyvän mahdollisuuden omien ja toisten tunteiden tunnistamiseen ja säätelemiseen sekä itsetuntemuksen ja omien vahvuuksien tunnistamiseen. Sen nähdään lisäävän vuorovaikutustaitoja, sosiaalisia taitoja ja erityisesti empatiakykyä sekä vaikuttavan näin myönteisesti oppilaiden käyttäytymiseen. Näitä taitoja kehittää esimerkiksi prosessidraama, joka tarjoaa mahdollisuuden samaistua hyvin kuvitteelliseen roolihahmoon. Haastateltavat kertoivat käyttävänsä eniten osallistavaa draamaa, jossa ei esiinnytä yleisölle. Tärkeänä pidettiin draamatoiminnan säännöllisyyttä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että draama tarjoaa kokonaisvaltaisen, syvällisen ja lapsen tunnekehoyhteyttä vahvistavan tavan harjoitella tunnetaitoja. Myös opettajan omat tunnetaidot ovat draaman opettamisessa tärkeitä. Heikot tunnetaidot näyttävät vaikeuttavan sekä opiskelua että elämänhallintaa, minkä vuoksi niiden opettamista kouluissa olisi tärkeää lisätä. Paremmat tunnetaidot tukevat koko kouluyhteisön hyvinvointia ja vähentävät oppilaiden henkistä pahoinvointia.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilaiden tunnetaidoista. Tutkimustuloksista ilmenee, että opettajat olivat havainneet osalla oppilaista olevan haasteita tunteiden tunnistamisessa sekä tunteiden ali- tai ylisäätelyyn liittyviä ongelmia. Haasteita havaittiin myös impulsiivisuudessa, kärsivällisyydessä, keskittymiskyvyssä, vuorovaikutustaidoissa sekä itsensä motivoimisessa ratkaisemaan vaativampia tehtäviä pitkäjänteisesti. Varsinkin erityisoppilailla haasteet tunnetaidoissa näkyivät myös ongelmina sosiaalisissa suhteissa ja kaveritaidoissa.
Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten draamakasvatuksella voidaan tukea oppilaiden tunnetaitojen kehittymistä sekä minkälaisia vaikutuksia draamalla on oppilaiden tunnetaitoihin. Tutkimustuloksista ilmenee, että draama antaa luontevan ja hyvän mahdollisuuden omien ja toisten tunteiden tunnistamiseen ja säätelemiseen sekä itsetuntemuksen ja omien vahvuuksien tunnistamiseen. Sen nähdään lisäävän vuorovaikutustaitoja, sosiaalisia taitoja ja erityisesti empatiakykyä sekä vaikuttavan näin myönteisesti oppilaiden käyttäytymiseen. Näitä taitoja kehittää esimerkiksi prosessidraama, joka tarjoaa mahdollisuuden samaistua hyvin kuvitteelliseen roolihahmoon. Haastateltavat kertoivat käyttävänsä eniten osallistavaa draamaa, jossa ei esiinnytä yleisölle. Tärkeänä pidettiin draamatoiminnan säännöllisyyttä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että draama tarjoaa kokonaisvaltaisen, syvällisen ja lapsen tunnekehoyhteyttä vahvistavan tavan harjoitella tunnetaitoja. Myös opettajan omat tunnetaidot ovat draaman opettamisessa tärkeitä. Heikot tunnetaidot näyttävät vaikeuttavan sekä opiskelua että elämänhallintaa, minkä vuoksi niiden opettamista kouluissa olisi tärkeää lisätä. Paremmat tunnetaidot tukevat koko kouluyhteisön hyvinvointia ja vähentävät oppilaiden henkistä pahoinvointia.