Opiskelijalähtöiset kertaustehtävät farmakologian itseopiskelun tukena
Eskola, Charlotta (2023-08-29)
Opiskelijalähtöiset kertaustehtävät farmakologian itseopiskelun tukena
Eskola, Charlotta
(29.08.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115541
Tiivistelmä
Turun yliopistossa suoritetaan lääketieteen opintojen 2. vuoden keväällä Farmakologia-opintojakso, jonka osaamistavoitteisiin kuuluvat muun muassa perusterveydenhuollossa käytettävien lääkkeiden vaikutusmekanismit, lääkeaineryhmien tyyppiaineet, käyttö- ja vasta-aiheet sekä lääkeinteraktiot. Farmakologiaa opiskellaan opintojen alkuvaiheessa, jolloin opittavaa tietoa ei vielä pysty yhdistämään käytännön työhön. Oppimisesta kliiniseen vaiheeseen kuluva aika myös heikentää osaamista. Kertaukselle on siis tarvetta sekä opintojakson aikana että sen jälkeen. Aiempien tutkimusten mukaan toistuva testaus ja kertaaminen ovat tehokkaita tapoja oppia asiatietoa, jota farmakologiakin on. Kertaus parantaa pitkäaikaista oikean informaation muistamista ja ehkäisee väärän informaation oppimista. Palautteella on myös merkittävä vaikutus toistuvan testaamisen tehoon, sillä testeistä saatava palaute auttaa opiskelijoita oppimaan virheistään. Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda opiskelijalähtöisenä projektina kertaustehtäviä Farmakologia -opintojakson keskeisimmästä sisällöstä.
Tutkielmaa varten Turun yliopiston lääketieteen 3.-6. vuoden opiskelijoille lähetettiin ennakkokysely, jossa kartoitettiin tehtävien tarvetta. Kyselyssä kysyttiin, mistä aiheista kertaustehtäviä kaivattaisiin ja minkä muotoisia niiden haluttaisiin olevan. Tarkoitus oli luoda Moodlen sähköiselle oppimisalustalle kertaustehtäviä, joita opiskelijat voisivat tehdä omaan tahtiin niin monta kertaa kuin haluavat. Tehtäviä voisi tehdä jo farmakologian kurssin aikana tai missä kohtaa vain kurssin jälkeen. Opiskelijat saisivat palautteen tehtävistä heti, mikä omalta osaltaan edistäisi oppimista, eivätkä kertaustehtävät näin kuormittaisi opetushenkilökuntaa. Kertaustehtävät pohjautuisivat ennakkokyselyn tuloksiin, vuoden 2020 Farmakologia -opintojakson ydinainekseen sekä opintojakson oppikirjaan.
Tehtävien tarkoituksena oli keskittyä yleisimpiin lääkeryhmiin ja sellaisiin lääkkeisiin liittyviin asioihin, joiden kanssa lääketieteen opiskelijat ovat tekemisissä klinikassa ja myöhemmin työelämässä perusterveydenhuollossa. Tehtävät sisälsivät muun muassa monivalinta- ja yhdistelytehtäviä. Opiskelijat pääsivät tekemään kertaustehtäviä ensimmäisen kerran syyskuussa 2021.
Kertaustehtäville oli selvästi tarvetta, sillä ennakkokyselyyn tuli hyvä määrä vastauksia lyhyessä ajassa. Kertaustehtäviä kuitenkin tehtiin aika vähän opiskelijamäärään nähden ja tekomäärät myös vähenivät, mitä pidemmälle tehtävissä edettiin. Tehtäviä tulisi siis vielä kehittää opiskelijoilta saatavan palautteen perusteella. Kertaustehtävät kuitenkin hyödyntävät hyvin aiemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja opiskelumetodeja.
Tutkielmaa varten Turun yliopiston lääketieteen 3.-6. vuoden opiskelijoille lähetettiin ennakkokysely, jossa kartoitettiin tehtävien tarvetta. Kyselyssä kysyttiin, mistä aiheista kertaustehtäviä kaivattaisiin ja minkä muotoisia niiden haluttaisiin olevan. Tarkoitus oli luoda Moodlen sähköiselle oppimisalustalle kertaustehtäviä, joita opiskelijat voisivat tehdä omaan tahtiin niin monta kertaa kuin haluavat. Tehtäviä voisi tehdä jo farmakologian kurssin aikana tai missä kohtaa vain kurssin jälkeen. Opiskelijat saisivat palautteen tehtävistä heti, mikä omalta osaltaan edistäisi oppimista, eivätkä kertaustehtävät näin kuormittaisi opetushenkilökuntaa. Kertaustehtävät pohjautuisivat ennakkokyselyn tuloksiin, vuoden 2020 Farmakologia -opintojakson ydinainekseen sekä opintojakson oppikirjaan.
Tehtävien tarkoituksena oli keskittyä yleisimpiin lääkeryhmiin ja sellaisiin lääkkeisiin liittyviin asioihin, joiden kanssa lääketieteen opiskelijat ovat tekemisissä klinikassa ja myöhemmin työelämässä perusterveydenhuollossa. Tehtävät sisälsivät muun muassa monivalinta- ja yhdistelytehtäviä. Opiskelijat pääsivät tekemään kertaustehtäviä ensimmäisen kerran syyskuussa 2021.
Kertaustehtäville oli selvästi tarvetta, sillä ennakkokyselyyn tuli hyvä määrä vastauksia lyhyessä ajassa. Kertaustehtäviä kuitenkin tehtiin aika vähän opiskelijamäärään nähden ja tekomäärät myös vähenivät, mitä pidemmälle tehtävissä edettiin. Tehtäviä tulisi siis vielä kehittää opiskelijoilta saatavan palautteen perusteella. Kertaustehtävät kuitenkin hyödyntävät hyvin aiemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja opiskelumetodeja.