TikTok Suomen museokentällä
Harvala, Petra (2023-08-18)
TikTok Suomen museokentällä
Harvala, Petra
(18.08.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230911122784
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230911122784
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee suomalaisten museoiden TikTokin käyttöä. Selvitän, millaista sisältöä museot tekevät sovellukseen, ja lisäksi tarkastelen, millaista käyttö on viestinnän ja yleisötyön näkökulmasta. Aineistoni koostuu 16 suomalaisen museon TikTok-videoista.
Analysoin aineistoani sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Jaoin videoaineiston sisällöt erilaisiin teemoihin. Teemoja ovat: opettavainen, museotyö, mainos, tapahtumat, trendit ja huumori. Yhdistelin näitä teemoja analyysissä, sillä osa niistä menee hyvinkin lähelle toisiaan. Olen jakanut analyysilukuni näiden teemojen mukaan.
Museoiden viestintä on pääosin yksisuuntaista. Museot eivät juurikaan yritä saada katsojia osallistumaan. Museoiden videoiden sisällöissä mainos- ja opetussisällöt olivat kaksi pääkategoriaa ja muut olivat huomattavasti pienempiä teemoja, jotka useimmiten esiintyvät jommankumman pääkategorian yhteydessä. Näistä kahdesta mainossisältö toistui hieman useammin. Pääasiassa opetussisällöt ovat noudattaneet museoiden opetusmenetelmiä yhdistämättä niihin TikTokille ominaisia piirteitä ja trendejä tai huumoria. Trendejä ja huumoria on kuitenkin käytetty videoissa jonkin verran. Joillakin museoilla sisällön pääpaino olikin vaikkapa huumorissa.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja koko ajan muuttuva ja kasvava ilmiö, joten museoiden TikTokin käyttöä yleisesti olisi mielekästä tutkia tulevaisuudessakin. Erityisen kiinnostavaa on, miten TikTokin omat erityispiirteet otetaan tulevaisuudessakin huomioon ja kehittävätkö museot trendien yhdistelemistä opetussisältöihin tulevaisuudessa enemmän. Tai kehittävätkö museot alustasta itselleen osallistavamman yleisötyön ympäristön?
Analysoin aineistoani sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Jaoin videoaineiston sisällöt erilaisiin teemoihin. Teemoja ovat: opettavainen, museotyö, mainos, tapahtumat, trendit ja huumori. Yhdistelin näitä teemoja analyysissä, sillä osa niistä menee hyvinkin lähelle toisiaan. Olen jakanut analyysilukuni näiden teemojen mukaan.
Museoiden viestintä on pääosin yksisuuntaista. Museot eivät juurikaan yritä saada katsojia osallistumaan. Museoiden videoiden sisällöissä mainos- ja opetussisällöt olivat kaksi pääkategoriaa ja muut olivat huomattavasti pienempiä teemoja, jotka useimmiten esiintyvät jommankumman pääkategorian yhteydessä. Näistä kahdesta mainossisältö toistui hieman useammin. Pääasiassa opetussisällöt ovat noudattaneet museoiden opetusmenetelmiä yhdistämättä niihin TikTokille ominaisia piirteitä ja trendejä tai huumoria. Trendejä ja huumoria on kuitenkin käytetty videoissa jonkin verran. Joillakin museoilla sisällön pääpaino olikin vaikkapa huumorissa.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja koko ajan muuttuva ja kasvava ilmiö, joten museoiden TikTokin käyttöä yleisesti olisi mielekästä tutkia tulevaisuudessakin. Erityisen kiinnostavaa on, miten TikTokin omat erityispiirteet otetaan tulevaisuudessakin huomioon ja kehittävätkö museot trendien yhdistelemistä opetussisältöihin tulevaisuudessa enemmän. Tai kehittävätkö museot alustasta itselleen osallistavamman yleisötyön ympäristön?