PÄIHTYNEIDEN KULJETTAJIEN OSUUS VUONNA 2019 VSSHP:N PÄIVYSTYSPISTEISIIN TULLEISTA LIIKENNEONNETTOMUUSPOTILAISTA
Seppänen, Tia (2023-09-12)
PÄIHTYNEIDEN KULJETTAJIEN OSUUS VUONNA 2019 VSSHP:N PÄIVYSTYSPISTEISIIN TULLEISTA LIIKENNEONNETTOMUUSPOTILAISTA
Seppänen, Tia
(12.09.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230920133873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230920133873
Tiivistelmä
Tämän syventävien opintojen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päihteiden käytön yleisyyttä liikenneonnettomuuksissa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella vuonna 2019. Lisäksi tarkasteltiin mitä päihteitä potilaat olivat käyttäneet ja millä liikennevälineellä onnettomuuteen oli jouduttu. Tarkkaa tutkimusta tästä ei vielä ole. Päihteet ovat merkittävä riskitekijä liikenneonnettomuuksissa. Päihteillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa alkoholia ja muita huumausaineita. Muut huumausaineet, joita tässä tutkimuksessa tarkastellaan ovat kannabis, amfetamiini, opiaatit, LSD, kokaiini, metadoni, bentsodiatsepiinit, buprenorfiini ja muut synteettiset huumeet. Kyseessä on retrospektiivinen tutkimus. Aineistoon kuului kaikki liikenneonnettomuuskoodeilla Tyks:in, Salon, Loimaan ja Uudenkaupungin päivystyspisteisiin vuonna 2019 kirjatut potilaat. Potilaat haettiin Tyksin Auria tietopalvelun avulla. Saadusta aineistosta valittiin tutkimukseen soveltuvat potilaat sähköisen potilaskertomuksen tietojen perusteella. Aineiston tiedot kerättiin yhdessä LK Lotta Suomisen kanssa. Tutkimukseen valikoituneista 916 liikenneonnettomuuteen joutuneesta potilaasta ajoneuvon kuljettajia oli 689. 62 (9,0 %) kuljettajalla mitattu veren alkoholipitoisuus tai huumeseula tai sekä veren alkoholipitoisuus että huumeseula olivat positiivisia. 127 (18,4 %) kuljettajalta oli mitattu veren alkoholipitoisuus, mutta testi oli jäänyt negatiiviseksi. 506 (73,4 %) kuljettajalta ei ollut lainkaan mitattu veren alkoholipitoisuutta. 8 (1,2 %) kuljettajalla huumeseula oli positiivinen. Vain 3 (0,4 %) kuljettajalta saatiin negatiivinen tulos huumeseulassa. Lopuilta 678 (98,4 %) kuljettajalta ei ollut testattu huumeseulaa. Liikennevälineistä, millä onnettomuuteen jouduttiin päihteiden vaikutuksen alaisena, yleisimmät olivat henkilöauto ja sähköpotkulauta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vain pieneltä osalta liikenneonnettomuuspotilaista oli tutkittu alkoholi ja huumestatus. Tulevaisuudessa voisi olla mielenkiintoista tehdä prospektiivinen tutkimus, missä kaikki liikenneonnettomuuspotilaat tutkittaisiin ja verrata tuloksia tässä tutkimuksessa saatuihin tuloksiin.