The emotional intelligence of social care and healthcare applicants – Development and evaluation of the test for student selection
Pienimaa, Anne (2023-10-27)
The emotional intelligence of social care and healthcare applicants – Development and evaluation of the test for student selection
Pienimaa, Anne
(27.10.2023)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9439-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9439-7
Tiivistelmä
Emotional intelligence (EI) is a set of abilities including the perception, expression and management of emotions. Social care and healthcare students engage in clinical practice in their studies and clinical environments can be emotionally challenging. EI is reported to reduce stress, enhance overall study success and performance in clinical practice. However, the research on social care and healthcare student selection is scarce, thus more research is needed. The purpose of this study was to develop and evaluate an emotional intelligence test (EMI-T) for the social care and healthcare student selection in UASs and assess applicants’ EI and factors related to it. The goal was to enhance social care and healthcare student selection. This three-phased study included theoretical phase, test development phase and evaluation phase. The data collection methods in theoretical phase were systematic literature search (n=26), focus group interviews (n=5) and structured questionnaire for social care and healthcare educators and professionals. In development phase the data were collected with structured questionnaire for three expert panels and EMI-T in pilot studies for first-year social care and healthcare students (first pilot n=346; second pilot n=205). In evaluation phase the data were collected with EMI-T from applicants participating in student selection in Spring 2021 (n=4808). The analysis methods were content analysis, calculation of I-CVI, Item Response Theory (IRT) using graphical analysis with TestGardener software, descriptive measurements, correlations, ANOVA, Tuckey’s test in post-hoc multiple group comparisons and linear regression analysis. According to the results the developed EMI-T proved to be easy but a comprehensive and objective test to assess applicants’ EI. The applicants’ EI was above the centre of the score range and they performed better in management of emotions than other EI abilities. Female gender, older age, higher previous education, parents’ current employment status and if applicant or his/her parents were born in Finland indicated better EI, but these factors explained minorly applicants’ EI variation indicating that fair student selection is possible using the EMI-T. The results can be used for further development of the EMI-T and development of social care and healthcare student selection and education. Sosiaali- ja terveysalan hakijoiden tunneäly – Opiskelijavalintaan tarkoitetun testin kehittäminen ja arviointi
Tunneäly muodostuu erilaisista taidoista, kuten kyvystä arvioida, ilmaista ja säädellä tunteita. Sosiaali- ja terveysalan (sote-alan) opiskelu sisältää käytännön harjoittelua ja harjoitteluympäristöt voivat olla emotionaalisesti kuormittavia. Tunneälyn on osoitettu vähentävän stressiä, parantavan opiskelijoiden opintomenestystä ja suoriutumista käytännön harjoittelussa. Tällä hetkellä on vähän tutkimusta siitä, miten valita opiskelijoita sote-alan koulutukseen, joten tutkimusta tarvitaan lisää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää tunneälytesti (EMI-T) ammattikorkeakoulujen sote-alan koulutuksen opiskelijavalintaan ja arvioida koulutukseen hakevien tunneälyä. Tavoitteena oli kehittää sote-alan opiskelijavalintaa. Tutkimus koostui 3 vaiheesta: teoreettinen vaihe, kehittämisvaihe ja arviointivaihe. Teoreettisessa vaiheessa aineistonkeruumenetelmät olivat systemaattinen kirjallisuuskatsaus (n=26), fokusryhmähaastattelut (n=5) ja sturkturoitu kyselylomake sote-alan opettajille ja ammattilaisille. Kehittämisvaiheessa aineisto kerättiin kolmelta asiantuntijapaneelilta strukturoidulla kyselylomakkeella ja pilottitutkimuksissa EMI-T:llä ensimmäisen vuoden sote-alan opiskelijoilta (pilotti 1 n=346, pilotti 2 n=205). Arviointivaiheessa aineisto kerättiin EMI-T:llä kevään 2021 sote-alan valintakokeen hakijoilta (n=4808). Tutkimuksen analyysimenetelminä käytettiin sisällön analyysiä, tehtäväkohtaista luotettavuusindeksiä, osiovasteanalyysiä käyttäen TestGardener ohjelmaa, kuvailevia menetelmiä, varianssianalyysiä, Tukey:n testiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksessa kehitetty EMI-T osoittautui helpoksi, mutta objektiiviseksi ja kattavaksi testiksi arvioida sote-alan hakijoita. Hakijat menestyivät tunneälytestissä hyvin, mutta suoriutuivat tunteiden hallinnan osiossa parhaiten. Parempaa tunneälyä selittivät naissukupuoli, korkeampi ikä, aiempi koulutus ja vanhempien työssäolo sekä Suomi hakijan ja tämän vanhempien synnyinpaikkana. Nämä tekijät selittivät hakijoiden tunneälyä kuitenkin vain vähän, joten EMI-T:n käyttö opiskelijavalinnassa näyttäisi mahdollistavan oikeudenmukaisen valinnan. Tuloksia voidaan hyödyntää EMI-T:n jatkokehittämisessä sekä sote-alan opiskelijavalintojen ja koulutuksen kehittämisessä.
Tunneäly muodostuu erilaisista taidoista, kuten kyvystä arvioida, ilmaista ja säädellä tunteita. Sosiaali- ja terveysalan (sote-alan) opiskelu sisältää käytännön harjoittelua ja harjoitteluympäristöt voivat olla emotionaalisesti kuormittavia. Tunneälyn on osoitettu vähentävän stressiä, parantavan opiskelijoiden opintomenestystä ja suoriutumista käytännön harjoittelussa. Tällä hetkellä on vähän tutkimusta siitä, miten valita opiskelijoita sote-alan koulutukseen, joten tutkimusta tarvitaan lisää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää tunneälytesti (EMI-T) ammattikorkeakoulujen sote-alan koulutuksen opiskelijavalintaan ja arvioida koulutukseen hakevien tunneälyä. Tavoitteena oli kehittää sote-alan opiskelijavalintaa. Tutkimus koostui 3 vaiheesta: teoreettinen vaihe, kehittämisvaihe ja arviointivaihe. Teoreettisessa vaiheessa aineistonkeruumenetelmät olivat systemaattinen kirjallisuuskatsaus (n=26), fokusryhmähaastattelut (n=5) ja sturkturoitu kyselylomake sote-alan opettajille ja ammattilaisille. Kehittämisvaiheessa aineisto kerättiin kolmelta asiantuntijapaneelilta strukturoidulla kyselylomakkeella ja pilottitutkimuksissa EMI-T:llä ensimmäisen vuoden sote-alan opiskelijoilta (pilotti 1 n=346, pilotti 2 n=205). Arviointivaiheessa aineisto kerättiin EMI-T:llä kevään 2021 sote-alan valintakokeen hakijoilta (n=4808). Tutkimuksen analyysimenetelminä käytettiin sisällön analyysiä, tehtäväkohtaista luotettavuusindeksiä, osiovasteanalyysiä käyttäen TestGardener ohjelmaa, kuvailevia menetelmiä, varianssianalyysiä, Tukey:n testiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksessa kehitetty EMI-T osoittautui helpoksi, mutta objektiiviseksi ja kattavaksi testiksi arvioida sote-alan hakijoita. Hakijat menestyivät tunneälytestissä hyvin, mutta suoriutuivat tunteiden hallinnan osiossa parhaiten. Parempaa tunneälyä selittivät naissukupuoli, korkeampi ikä, aiempi koulutus ja vanhempien työssäolo sekä Suomi hakijan ja tämän vanhempien synnyinpaikkana. Nämä tekijät selittivät hakijoiden tunneälyä kuitenkin vain vähän, joten EMI-T:n käyttö opiskelijavalinnassa näyttäisi mahdollistavan oikeudenmukaisen valinnan. Tuloksia voidaan hyödyntää EMI-T:n jatkokehittämisessä sekä sote-alan opiskelijavalintojen ja koulutuksen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2824]