"This is what it sounds like on Planet Pumpkin" : Avaruuden tematiikka The Smashing Pumpkins -yhtyeen tuotannossa vuosina 1991–1996
Skantsi, Sami (2023-10-17)
"This is what it sounds like on Planet Pumpkin" : Avaruuden tematiikka The Smashing Pumpkins -yhtyeen tuotannossa vuosina 1991–1996
Skantsi, Sami
(17.10.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231027141720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231027141720
Tiivistelmä
Avaruus on ollut suosittu aihe populaarimusiikissa 1950-luvun alkupuolelta asti, jolloin avaruuden tutkiminen ja siihen liittyvä teknologian kehitys kiihdyttivät kosmisen kaukaisuuden kuvittelemista. Musiikissa avaruuden kautta on kuvattu muun muassa yhteiskunnallisia ilmiöitä, kulttuurisia virtauksia ja henkilökohtaisia tunteita.
Tutkimukseni tarkastelee avaruuden tematiikkaa yhdysvaltalaisen The Smashing Pumpkins -rockyhtyeen tuotannossa vuosina 1991-1996. Tavoitteena on selvittää, miten avaruuden tematiikka kuuluu ja näkyy yhtyeen tuotannossa valitulla ajanjaksolla, mitä laajempiin kulttuurisiin asiayhteyksiin liittyviä merkityksiä yhtye sillä välitti ja miksi yhtye käytti avaruuden tematiikkaa tuotannossaan tarkastelujaksolla. Tutkimusmenetelminä käytän sisällönanalyysiä ja lähilukua.
Tutkimuksen aineisto koostuu The Smashing Pumpkinsin kolmesta studiolevystä, kolmesta kokoelmajulkaisusta sekä kahdesta singlejulkaisusta ja yhdestä EP-levystä. Yhteensä aineisto sisältää 92 musiikkikappaletta ja 214 kuvaa. Lisäksi aineisto käsittää yksitoista musiikkivideota. Tutkimuksen täydentävä aineisto koostuu yhtyeen haastattelulausunnoista ja kappaleita avaavista kommentaareista. Tutkimus keskittyy erityisesti tekstimuotoisiin avaruusviittauksiin lähestyen aineiston visuaalista avaruuskuvastoa näitä tukevana ja välittävänä.
Avaruuden tematiikka kuuluu ja näkyy aineistossa laajasti. Kappaleista noin kaksi viidesosaa ja julkaisujen kuvista lähes yksi neljäsosa sisältää vähintään yhden viittauksen avaruuteen. Lisäksi kaksi levyotsikkoa viittaa avaruuteen, ja yhdestätoista musiikkivideosta seitsemän sisältää avaruusaiheista visuaalista kuvastoa. Tekstisisältöjen kohdalla avaruuden tematiikan käyttö on vertauskuvallista. Visuaalisen aineiston tapauksessa taas viittaukset ovat sekä yksittäisiä avaruuteen liittyviä kuvaelementtejä että selkeästi avaruusaiheisia kuvia ja videoita.
Aineiston avaruusviittauksista voidaan muodostaa kolme temaattista kokonaisuutta, jotka ovat psykedeelinen, paikka ja aika sekä vertauskuvalliset tunnemerkitykset. The Smashing Pumpkins käytti avaruuden tematiikkaa psykedeelisen viitekehyksen rakentamiseen etenkin tarkastelujakson alkupuolella. Paikkaa ja aikaa merkitsevillä, pääasiassa kielteisillä, avaruusviittauksilla yhtye puolestaan välitti suhdettaan omaan ympäristöönsä ja aikansa musiikillisiin suuntauksiin. Lisäksi avaruus toimi henkilökohtaisen tunteen vertauskuvallisena esittäjänä.
Avaruuden tematiikallaan The Smashing Pumpkins rakensi ja välitti musiikillista identiteettiään ja imagoaan. Avaruuden käytöllään yhtye asemoi itseään suhteessa musiikilliseen ympäristöönsä ja aikalaisyhtyeisiin sekä osaksi avaruudesta ammentaneiden rockyhtyeiden jatkumoa. Samalla yhtye osallistui yhä jatkuvaan avaruuden vertauskuvalliseen ja mielikuvitukselliseen käyttöön ihmisen olemassaoloon liittyvissä kulttuurisissa asiayhteyksissä.
Tutkimukseni tarkastelee avaruuden tematiikkaa yhdysvaltalaisen The Smashing Pumpkins -rockyhtyeen tuotannossa vuosina 1991-1996. Tavoitteena on selvittää, miten avaruuden tematiikka kuuluu ja näkyy yhtyeen tuotannossa valitulla ajanjaksolla, mitä laajempiin kulttuurisiin asiayhteyksiin liittyviä merkityksiä yhtye sillä välitti ja miksi yhtye käytti avaruuden tematiikkaa tuotannossaan tarkastelujaksolla. Tutkimusmenetelminä käytän sisällönanalyysiä ja lähilukua.
Tutkimuksen aineisto koostuu The Smashing Pumpkinsin kolmesta studiolevystä, kolmesta kokoelmajulkaisusta sekä kahdesta singlejulkaisusta ja yhdestä EP-levystä. Yhteensä aineisto sisältää 92 musiikkikappaletta ja 214 kuvaa. Lisäksi aineisto käsittää yksitoista musiikkivideota. Tutkimuksen täydentävä aineisto koostuu yhtyeen haastattelulausunnoista ja kappaleita avaavista kommentaareista. Tutkimus keskittyy erityisesti tekstimuotoisiin avaruusviittauksiin lähestyen aineiston visuaalista avaruuskuvastoa näitä tukevana ja välittävänä.
Avaruuden tematiikka kuuluu ja näkyy aineistossa laajasti. Kappaleista noin kaksi viidesosaa ja julkaisujen kuvista lähes yksi neljäsosa sisältää vähintään yhden viittauksen avaruuteen. Lisäksi kaksi levyotsikkoa viittaa avaruuteen, ja yhdestätoista musiikkivideosta seitsemän sisältää avaruusaiheista visuaalista kuvastoa. Tekstisisältöjen kohdalla avaruuden tematiikan käyttö on vertauskuvallista. Visuaalisen aineiston tapauksessa taas viittaukset ovat sekä yksittäisiä avaruuteen liittyviä kuvaelementtejä että selkeästi avaruusaiheisia kuvia ja videoita.
Aineiston avaruusviittauksista voidaan muodostaa kolme temaattista kokonaisuutta, jotka ovat psykedeelinen, paikka ja aika sekä vertauskuvalliset tunnemerkitykset. The Smashing Pumpkins käytti avaruuden tematiikkaa psykedeelisen viitekehyksen rakentamiseen etenkin tarkastelujakson alkupuolella. Paikkaa ja aikaa merkitsevillä, pääasiassa kielteisillä, avaruusviittauksilla yhtye puolestaan välitti suhdettaan omaan ympäristöönsä ja aikansa musiikillisiin suuntauksiin. Lisäksi avaruus toimi henkilökohtaisen tunteen vertauskuvallisena esittäjänä.
Avaruuden tematiikallaan The Smashing Pumpkins rakensi ja välitti musiikillista identiteettiään ja imagoaan. Avaruuden käytöllään yhtye asemoi itseään suhteessa musiikilliseen ympäristöönsä ja aikalaisyhtyeisiin sekä osaksi avaruudesta ammentaneiden rockyhtyeiden jatkumoa. Samalla yhtye osallistui yhä jatkuvaan avaruuden vertauskuvalliseen ja mielikuvitukselliseen käyttöön ihmisen olemassaoloon liittyvissä kulttuurisissa asiayhteyksissä.