Viron yliopistoissa suomen kieltä opiskelevien opiskelumotivaatio
Riihimäki, Eveliina (2023-10-26)
Viron yliopistoissa suomen kieltä opiskelevien opiskelumotivaatio
Riihimäki, Eveliina
(26.10.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231110144686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231110144686
Tiivistelmä
Tämän tutkimus käsittelee Tallinnan ja Tarton yliopistoissa suomen kieltä opiskelevien
opiskelumotivaatiota. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat suomen
kieltä opiskelevien motivaatioon, ja millaisia tavoitteita heillä on suomen kielen opiskelulle.
Tutkimuksen teoreettinen pohja on motivaatiopsykologiassa ja toisen sekä vieraan kielen
opiskelumotivaation liittyvissä tutkimuksissa. Aineisto tutkimukseen on kerätty
kyselytutkimuksen avulla, ja siihen on osallistunut 19 Tallinnan ja Tarton yliopistoissa
suomen kieltä opiskelevaa opiskelijaa. Kyselyssä pyritään selvittämään suomen kielen
opiskelun motiiveja ja tavoitteita sekä monivalintakysymysten että avointen kysymysten
avulla. Aineistoa analysoidaan laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineistoa
havainnollistetaan esimerkkien ja välillä myös numeroiden avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että motivaatioon vaikuttavat tekijät ovat sekä integratiivisia
että instrumentaalisia. Selvästi eniten esillä ovat työhön ja tulevaisuuteen liittyvät motiivit,
suurimmalla osalla vastaajista on kuitenkin myös instrumentaalisia motiiveja työhön liittyvien
motiivien lisäksi.
Suuri motivoiva tekijä on kiinnostus suomen kieltä ja yleisesti kielitiedettä kohtaan. Monia
vastaajia motivoi suomen ja viron kielten yhtenäisyydet ja erot sekä kielitieteellisten
havaintojen tekeminen. Suomen kulttuuriin liittyvät motivaatiotekijät on myös mainittu usein
kyselyn vastauksissa. Kieli nähdään vastauksissa usein välineenä yhteisön osaksi
pääsemisessä.
Perhe ja sukulaiset Suomessa eivät ole merkittävä motivoiva tekijä tutkimukseen vastanneilla,
mutta monella on suomalaisia ystäviä, ja heidän kanssaan kommunikoiminen suomeksi
koetaan yhdeksi motiiviksi. Vastaajilla on tavoitteina melko korkeat kielitaidon tasot, koska
he haluavat pystyä käyttämään suomen kieltä työssään tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan sanoa, että vaikka suurimmalla osalla vastaajista
tärkeimmät motiivit liittyvät työelämään ja tulevaisuuteen, taustalla on myös paljon muita
motiiveja. Suomen kieleen ja kulttuuriin koetaan yhteyttä, ja niistä ollaan kiinnostuneita
ainakin viron kielen ja kulttuurin kautta.
opiskelumotivaatiota. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat suomen
kieltä opiskelevien motivaatioon, ja millaisia tavoitteita heillä on suomen kielen opiskelulle.
Tutkimuksen teoreettinen pohja on motivaatiopsykologiassa ja toisen sekä vieraan kielen
opiskelumotivaation liittyvissä tutkimuksissa. Aineisto tutkimukseen on kerätty
kyselytutkimuksen avulla, ja siihen on osallistunut 19 Tallinnan ja Tarton yliopistoissa
suomen kieltä opiskelevaa opiskelijaa. Kyselyssä pyritään selvittämään suomen kielen
opiskelun motiiveja ja tavoitteita sekä monivalintakysymysten että avointen kysymysten
avulla. Aineistoa analysoidaan laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineistoa
havainnollistetaan esimerkkien ja välillä myös numeroiden avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että motivaatioon vaikuttavat tekijät ovat sekä integratiivisia
että instrumentaalisia. Selvästi eniten esillä ovat työhön ja tulevaisuuteen liittyvät motiivit,
suurimmalla osalla vastaajista on kuitenkin myös instrumentaalisia motiiveja työhön liittyvien
motiivien lisäksi.
Suuri motivoiva tekijä on kiinnostus suomen kieltä ja yleisesti kielitiedettä kohtaan. Monia
vastaajia motivoi suomen ja viron kielten yhtenäisyydet ja erot sekä kielitieteellisten
havaintojen tekeminen. Suomen kulttuuriin liittyvät motivaatiotekijät on myös mainittu usein
kyselyn vastauksissa. Kieli nähdään vastauksissa usein välineenä yhteisön osaksi
pääsemisessä.
Perhe ja sukulaiset Suomessa eivät ole merkittävä motivoiva tekijä tutkimukseen vastanneilla,
mutta monella on suomalaisia ystäviä, ja heidän kanssaan kommunikoiminen suomeksi
koetaan yhdeksi motiiviksi. Vastaajilla on tavoitteina melko korkeat kielitaidon tasot, koska
he haluavat pystyä käyttämään suomen kieltä työssään tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan sanoa, että vaikka suurimmalla osalla vastaajista
tärkeimmät motiivit liittyvät työelämään ja tulevaisuuteen, taustalla on myös paljon muita
motiiveja. Suomen kieleen ja kulttuuriin koetaan yhteyttä, ja niistä ollaan kiinnostuneita
ainakin viron kielen ja kulttuurin kautta.