Taide osana elämää : Luonnon ja paikkojen merkitys Elga Sesemannin elämässä ja taiteessa vuosina 1960–2007
Jalo, Elina (2023-10-30)
Taide osana elämää : Luonnon ja paikkojen merkitys Elga Sesemannin elämässä ja taiteessa vuosina 1960–2007
Jalo, Elina
(30.10.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121148140
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121148140
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen Elga Sesemannin (1922–2007) taidetta ja elämää. Elga Sesemann on tullut tunnetuksi 1940-luvulla ekspressionistina. Hänen uransa kesti koko hänen elämänsä ajan ja hän oli monipuolinen taiteilija. Tutkimuskysymykseni on millaisen merkityksen luonto ja paikat saavat Elga Sesemannin elämässä ja taiteessa? Ja miten luonnon ja paikkojen vaikutus tulevat taiteessa esille? Erityisesti keskityn taiteilijan uran loppupuolelle vuosiin 1960–2007, joita ei ole vielä ennen lähemmin tutkittu. Tarkastelen, miten Sesemannin taiteessa nousevat esille erilaiset paikat, ympäristöt ja kuvaukset luonnosta ja millaisen kuvan ne antavat taiteilijasta.
Keskeisimpänä aineistona tutkielmassa on runokokoelma Sade kirjoitti lyijykynällä (2002). Taiteilija on kirjoittanut runokokoelman ollessaan 80-vuotias, jolloin runojen aiheissa näkyy eletty elämä ja merkitykselliset asiat elämässä, kuten luontosuhde sekä paikkana Ruovesi. Runojen lisäksi aineistoissani on taiteilijan kirjoittama muistelmaromaani Kuvajaisia: erään omakuvan taustamaisemaa (1959). Teoksessa taiteilija on kirjoittanut muistoja lapsuuden ajaltaan. Muistoissa esille nousevat lapsuudessa tärkeät paikat ja henkilöt. Tarkastelussa on myös muutamia taideteoksia, joissa esiintyy samoja piirteitä kuin runoissa ja muistelmaromaanissa. Lisäksi keskeisiksi lähteiksi muodostuvat kaksi Elga Sesemannin haastattelua, lehtiartikkelit sekä näyttelyesite. Haastatteluissa ja lehtiartikkeleissa, jossa taiteilijaa on haastateltu, pääsee taiteilijan oma ääni esille. Lähteet muodostuvat monesta osasta ja luovat moninaisen kokonaisuuden, joiden kautta tarkastelen kuvaa siitä, miten taiteilija on kuvannut maailman ympärillään ja mitkä aiheet nousevat merkityksellisiksi.
Näkökulmani aiheeseen on kulttuurihistoriallinen. Keskityn siihen, miten runoissa, taiteessa ja muissa lähdeaineistoissa näkyvät paikat sekä tietyt aiheet, kuten taiteilijan luontosuhde. Lähestymiseni aiheeseen on elämäkerrallinen, sillä tutkin henkilöä ja hänelle merkityksellisiä asioita elämässä. Esille nousee myös vahvasti taiteilijan luontosuhde, joka on myös yksi tapa tutkimuksessa lähestyä tutkimuskysymystä. Luonnon, paikkojen ja ympäristön merkitykset tarjoavat ainutlaatuisen tulokulman tutkia taiteilijan taidetta sekä elämää. Lisäksi esille nousevat muistot sekä niiden toistuvuus sekä esittäminen taiteessa. Pohdin muistojen problematiikkaa ja miten elämän varhaisemmat vaiheet vaikuttavat ja pysyvät mukana taiteessa ja elämässä.
Runoissa taiteilija palaa hänelle tärkeisiin paikkoihin ja ympäristöihin. Lisäksi luonto merkittävässä asemassa taiteessa elämän kuvauksissa. Elga Sesemannin taideteokset, runot ja niissä ilmenevät muistot muodostavat jonkinlaisen kuvan siitä, millainen ihminen teosten takana on ollut ja kuinka hän on tulkinnut paikkoja ja luontoa ympärillään. Mielenmaiseman voisi ajatella rakentuvan kaikesta siitä, mitä hän on kokenut elämänsä aikana ja sitä voi taiteen kautta yrittää tavoittaa. Taiteilijan teokset ovat kuin eri hetkien ”kohtauksia”, jotka yhdessä muodostavat kuvan taiteilijan elämästä.
Keskeisimpänä aineistona tutkielmassa on runokokoelma Sade kirjoitti lyijykynällä (2002). Taiteilija on kirjoittanut runokokoelman ollessaan 80-vuotias, jolloin runojen aiheissa näkyy eletty elämä ja merkitykselliset asiat elämässä, kuten luontosuhde sekä paikkana Ruovesi. Runojen lisäksi aineistoissani on taiteilijan kirjoittama muistelmaromaani Kuvajaisia: erään omakuvan taustamaisemaa (1959). Teoksessa taiteilija on kirjoittanut muistoja lapsuuden ajaltaan. Muistoissa esille nousevat lapsuudessa tärkeät paikat ja henkilöt. Tarkastelussa on myös muutamia taideteoksia, joissa esiintyy samoja piirteitä kuin runoissa ja muistelmaromaanissa. Lisäksi keskeisiksi lähteiksi muodostuvat kaksi Elga Sesemannin haastattelua, lehtiartikkelit sekä näyttelyesite. Haastatteluissa ja lehtiartikkeleissa, jossa taiteilijaa on haastateltu, pääsee taiteilijan oma ääni esille. Lähteet muodostuvat monesta osasta ja luovat moninaisen kokonaisuuden, joiden kautta tarkastelen kuvaa siitä, miten taiteilija on kuvannut maailman ympärillään ja mitkä aiheet nousevat merkityksellisiksi.
Näkökulmani aiheeseen on kulttuurihistoriallinen. Keskityn siihen, miten runoissa, taiteessa ja muissa lähdeaineistoissa näkyvät paikat sekä tietyt aiheet, kuten taiteilijan luontosuhde. Lähestymiseni aiheeseen on elämäkerrallinen, sillä tutkin henkilöä ja hänelle merkityksellisiä asioita elämässä. Esille nousee myös vahvasti taiteilijan luontosuhde, joka on myös yksi tapa tutkimuksessa lähestyä tutkimuskysymystä. Luonnon, paikkojen ja ympäristön merkitykset tarjoavat ainutlaatuisen tulokulman tutkia taiteilijan taidetta sekä elämää. Lisäksi esille nousevat muistot sekä niiden toistuvuus sekä esittäminen taiteessa. Pohdin muistojen problematiikkaa ja miten elämän varhaisemmat vaiheet vaikuttavat ja pysyvät mukana taiteessa ja elämässä.
Runoissa taiteilija palaa hänelle tärkeisiin paikkoihin ja ympäristöihin. Lisäksi luonto merkittävässä asemassa taiteessa elämän kuvauksissa. Elga Sesemannin taideteokset, runot ja niissä ilmenevät muistot muodostavat jonkinlaisen kuvan siitä, millainen ihminen teosten takana on ollut ja kuinka hän on tulkinnut paikkoja ja luontoa ympärillään. Mielenmaiseman voisi ajatella rakentuvan kaikesta siitä, mitä hän on kokenut elämänsä aikana ja sitä voi taiteen kautta yrittää tavoittaa. Taiteilijan teokset ovat kuin eri hetkien ”kohtauksia”, jotka yhdessä muodostavat kuvan taiteilijan elämästä.