Metanarratiivisuus väkivallasta kertomisen keinona Carmen Maria Machadon teoksessa In the Dream House
Kovanen, Anni (2023-11-10)
Metanarratiivisuus väkivallasta kertomisen keinona Carmen Maria Machadon teoksessa In the Dream House
Kovanen, Anni
(10.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148350
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148350
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee metanarratiivisuutta väkivallasta kertomisen keinona yhdysvaltalaisen kirjailijan Carmen Maria Machadon teoksessa In the Dream House (2019). Teos keskittyy kuvaamaan kirjailijan omakohtaisia kokemuksia parisuhdeväkivallasta kahden naisen välisessä suhteessa sekä sisältää runsaasti itsereflektiivistä pohdintaa väkivallasta kertomisen mahdollisuuksista ja vaikeuksista. Analyysini osoittaa, että kertomisen ja kertomusten metanarratiivinen pohdinta ilmenee niin teoksen kertoja-päähenkilön eli Carmenin kommenttien kautta kuin kerronnan keinojen ja niiden itsetietoisen käsittelyn välityksellä.
Tutkielmani taustalla vaikuttaa keskeisimmin narratiivisen hermeneutiikan teoriaperinne, jonka avulla lähestyn kysymyksiä tarinankerronnan sekä kulttuuristen ja kaunokirjallisten kertomusten merkityksistä. Käsitykseni narratiivisesta hermeneutiikasta ja kirjallisuudessa esiintyvästä metanarratiivisuudesta pohjautuu varsinkin Hanna Meretojan tutkimuksiin. Lähestyn metanarratiivisuutta teoksen kerronnallisena ja sisällöllisenä piirteenä.
Kertomukset ja tarinankerronta nousevat tulkintani mukaan In the Dream House -teoksen keskiöön, kun teoksessa pohditaan parisuhdeväkivallasta kertomisen mahdollisuuksia. Teoksessa käsitellään hiljaisuuden ilmapiiriä, joka on ympäröinyt samaa sukupuolta olevien parisuhteissa tapahtuvaa väkivaltaa, sekä pyritään kuvaamaan Carmenin elettyä kokemusta siitä huolimatta, että hänen on ollut vaikea löytää samaistuttavia kertomuksia kokemuksestaan. Tutkielmassani käsittelen samaistuttavien kertomusten poissaoloa hermeneuttisen epäoikeudenmukaisuuden näkökulmasta sekä esitän tarinoiden toimivan tulkinnallisina resursseina teoksen kontekstissa. Tarkastelen kaunokirjallisten ja kulttuuristen kertomusmallien saamia merkityksiä, kertoja-päähenkilön tietoisuutta häntä ympäröivistä kerronnallisista ympäristöistä sekä hänen tapojaan käsitellä ja hyödyntää niitä. Kun käsittelen väkivallasta kertomisen ehtoja ja keinoja, keskiöön nousevat kysymykset totuudesta, uskotuksi tulemisesta, kokemusten tarinallistamisesta sekä kerronnallisesta toimijuudesta.
Tutkielmani tuo uusia näkökulmia kirjallisuudessa esiintyvän metanarratiivisuuden tutkimukseen, ja se on ensimmäinen Machadon teoksen metanarratiivisuutta käsittelevä tutkimus. Tutkielmassani totean, että metanarratiivisuus on koko teoksen läpäisevä, laaja ja moninainen piirre, joka kytkeytyy pohdintaan siitä, millaisia tulkinnallisia välineitä väkivallan kokemusten käsittelemiseen sekä niistä kertomiseen on kulttuurisesti tarjolla.
Tutkielmani taustalla vaikuttaa keskeisimmin narratiivisen hermeneutiikan teoriaperinne, jonka avulla lähestyn kysymyksiä tarinankerronnan sekä kulttuuristen ja kaunokirjallisten kertomusten merkityksistä. Käsitykseni narratiivisesta hermeneutiikasta ja kirjallisuudessa esiintyvästä metanarratiivisuudesta pohjautuu varsinkin Hanna Meretojan tutkimuksiin. Lähestyn metanarratiivisuutta teoksen kerronnallisena ja sisällöllisenä piirteenä.
Kertomukset ja tarinankerronta nousevat tulkintani mukaan In the Dream House -teoksen keskiöön, kun teoksessa pohditaan parisuhdeväkivallasta kertomisen mahdollisuuksia. Teoksessa käsitellään hiljaisuuden ilmapiiriä, joka on ympäröinyt samaa sukupuolta olevien parisuhteissa tapahtuvaa väkivaltaa, sekä pyritään kuvaamaan Carmenin elettyä kokemusta siitä huolimatta, että hänen on ollut vaikea löytää samaistuttavia kertomuksia kokemuksestaan. Tutkielmassani käsittelen samaistuttavien kertomusten poissaoloa hermeneuttisen epäoikeudenmukaisuuden näkökulmasta sekä esitän tarinoiden toimivan tulkinnallisina resursseina teoksen kontekstissa. Tarkastelen kaunokirjallisten ja kulttuuristen kertomusmallien saamia merkityksiä, kertoja-päähenkilön tietoisuutta häntä ympäröivistä kerronnallisista ympäristöistä sekä hänen tapojaan käsitellä ja hyödyntää niitä. Kun käsittelen väkivallasta kertomisen ehtoja ja keinoja, keskiöön nousevat kysymykset totuudesta, uskotuksi tulemisesta, kokemusten tarinallistamisesta sekä kerronnallisesta toimijuudesta.
Tutkielmani tuo uusia näkökulmia kirjallisuudessa esiintyvän metanarratiivisuuden tutkimukseen, ja se on ensimmäinen Machadon teoksen metanarratiivisuutta käsittelevä tutkimus. Tutkielmassani totean, että metanarratiivisuus on koko teoksen läpäisevä, laaja ja moninainen piirre, joka kytkeytyy pohdintaan siitä, millaisia tulkinnallisia välineitä väkivallan kokemusten käsittelemiseen sekä niistä kertomiseen on kulttuurisesti tarjolla.