Lasten tulevaisuuslukutaito ja sen sanoittaminen : Etnologinen tutkimus lasten tulevaisuusajattelusta
Korvuo, Heli (2023-10-24)
Lasten tulevaisuuslukutaito ja sen sanoittaminen : Etnologinen tutkimus lasten tulevaisuusajattelusta
Korvuo, Heli
(24.10.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124148905
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124148905
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee lasten tulevaisuuslukutaitoa ja -ajattelua. Tutkimus on etnologinen ja sen tarkoituksena on tarkastella lasten tulevaisuusajattelua. Tutkielma perustuu Mannerheimin Lastensuojeluliiton Aikaseikkailu -projektiin, jonka tarkoituksena on vahvistaa lasten luottamusta tulevaisuutta kohtaan. Aineisto koostuu kerho-ohjaajien haastatteluista, kerhovihoista, kenttäpäiväkirjasta, lasten haastatteluista ja lasten piirtämistä tulevaisuus-aiheista piirustuksista. Aineisto on kerätty vuonna 2021. Metodina on kulttuurianalyysi ja aineiston jäsentelyssä on käytetty lähilukua ja teemoittelua. Lähiluvun kautta olen poiminut olennaisimmat teemat ja teemoittelun kautta olen jäsennellyt ne. Kulttuurianalyysia käytän analyysivaiheessa tarkastellessani, mitä piileviä merkityksiä aineistosta nousee. Tutkimustuloksina lasten tulevaisuuslukutaito ja -ajattelu keskittyy teknologiaan, keksintöihin, harrastuksiin, lemmikkeihin, asumiseen ja supersankareihin. Kyseiset aiheet liittyvät laajempaan kontekstiin, kuten teknologian merkitykseen lasten elämissä sekä arvoihin. Lasten tulevaisuuskuvien kautta on mahdollista todeta, että teknologia ja mielikuvitus ovat tärkeitä elementtejä. Arvot esiintyvät esimerkiksi lasten piirtämissä kuvissa eläimistä ja asumisesta. Asumiseen liittyy toiveita ja uhkia. Myös perhe on tärkeä lapsille tulevaisuuskuvissa. Tulosten kautta on mahdollista tarkastella, millaisia toimenpiteitä olisi hyvä tehdä esimerkiksi koulussa ja kasvatuksen piirissä, jotta mahdollisimman hyvää tulevaisuutta on mahdollista luoda lapsille ja tulevaisuuden aikuisille.