Kuolemanrajakokemukset 2000-luvulla. : Konversion vaikutus rajakokemuksen jälkeiseen maailmankatsomukseen
Haarakallio, Suvi (2023-11-01)
Kuolemanrajakokemukset 2000-luvulla. : Konversion vaikutus rajakokemuksen jälkeiseen maailmankatsomukseen
Haarakallio, Suvi
(01.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124149008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124149008
Tiivistelmä
Tämä pro gradu käsittelee kuolemanrajakokemusten vaikutusta kokijansa maailmankatsomukseen. Tutkin uuteen maailmankatsomukseen siirtymistä konversion eli kääntymyksen käsitteen kautta. Viitekehyksenä toimivat Lewis R. Rambon konversion vaihemalli, jossa kääntymyksen prosessi jaotellaan seitsemään eri teemaan, sekä Ilkka Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite. Maailmankatsomus puolestaan jaetaan kolmeen
osaan: maailmankuvaan, tietoteoriaan ja arvoteoriaan.
Tutkimukseni aineistona toimii kymmenen rajakokemuskertomusta, jotka on koottu
rajakokemuksia kartoittavalta sivustolta nderf.org. Sivustolla kokemuksiaan voi jakaa
vastaamalla kysymyslomakkeeseen, jonka on luonut lääkäri ja rajakokemusten tutkija
Jeffrey Long. Aineisto on rajattu 2000-luvulla tapahtuneisiin kuolemanrajakokemuksiin.
Aineistonanalyysia toteutin purkamalla aineistot osiin niiden sisällöllisten piirteiden
perusteella, ja taulukoin keskeiset huomiot liittyen muun muassa kertomusten välittämiin tunteisiin, uskomuksiin, arvoihin ja elämänmuutoksiin. Konversion vaiheita ja
maailmankatsomuksen muutosta havainnoin narratiivisen analyysin keinoin. Jokaisesta
kertomuksesta hahmotin narratiivisen juonikaavion, joka kertoo rajakokemuksen roolista suhteessa henkilön elämänkaaren nousu- ja laskusuhdanteisiin. Juonikaavioiden nimitykset ovat lainattu Jeena Ranckenin väitöskirjasta, jossa hän tutki yliluonnollisten kokemusten narratiiveja antaen niille sosiaalipsykologi Kenneth Gergenin inspiroimia juonikaavioita.
Aineistonanalyysissa ilmeni, että Lewis R. Rambon konversion vaihemallin mukaiset
teemat toteutuivat pääsääntöisesti kaikissa kertomuksissa, lukuun ottamatta kohtaamisen
teemaa, joka näyttäytyi vain yhdessä kertomuksessa. Lisäksi vuorovaikutuksen teema
puuttui yhdestä kertomuksesta. Sen sijaan muut teemat, eli konteksti, kriisi, etsintä, sitoutuminen ja seuraamukset toteutuivat kaikissa vastauksissa. Maailmankatsomuksen
muutoksia oli havaittavissa jokaisessa kertomuksessa, joskin eri intensiteeteillä. Tyypillisimmät muutokset katsomuksissa olivat vahvistunut usko tuonpuoleiseen elämään ja
elämän kiertokulkuun. Vastaajat raportoivat elämän merkityksellisyyden lisääntymisestä, kasvaneesta kiinnostuksesta henkisiin, hengellisiin ja yliluonnollisiin aiheisiin sekä
kertoivat paremmasta terveydentilasta ja kasvaneesta empatiasta muita ihmisiä ja luontoa kohtaan. Kiinnostus materiaaliseen hyvään väheni. Kaikki vastaajat kuvailivat kuolemanpelkonsa kadonneet tyystin rajakokemuksen ansiosta. Jotkut kertoivat lisäksi saaneensa yliluonnollisia kykyjä kokemuksen myötä. Juonikaavioista yleisin oli viidellä
vastaajalla ilmennyt progressiivinen henkinen elämänmuutostarina. Lievästi progressiivinen etsimistarina toteutui kolmella, ja vahvasti progressiivinen kääntymystarina puolestaan kahdella vastaajalla. Joka tapauksessa kaikilla vastaajilla rajakokemus sai aikaan
progressiivisen eli myönteisen elämänmuutoksen.
osaan: maailmankuvaan, tietoteoriaan ja arvoteoriaan.
Tutkimukseni aineistona toimii kymmenen rajakokemuskertomusta, jotka on koottu
rajakokemuksia kartoittavalta sivustolta nderf.org. Sivustolla kokemuksiaan voi jakaa
vastaamalla kysymyslomakkeeseen, jonka on luonut lääkäri ja rajakokemusten tutkija
Jeffrey Long. Aineisto on rajattu 2000-luvulla tapahtuneisiin kuolemanrajakokemuksiin.
Aineistonanalyysia toteutin purkamalla aineistot osiin niiden sisällöllisten piirteiden
perusteella, ja taulukoin keskeiset huomiot liittyen muun muassa kertomusten välittämiin tunteisiin, uskomuksiin, arvoihin ja elämänmuutoksiin. Konversion vaiheita ja
maailmankatsomuksen muutosta havainnoin narratiivisen analyysin keinoin. Jokaisesta
kertomuksesta hahmotin narratiivisen juonikaavion, joka kertoo rajakokemuksen roolista suhteessa henkilön elämänkaaren nousu- ja laskusuhdanteisiin. Juonikaavioiden nimitykset ovat lainattu Jeena Ranckenin väitöskirjasta, jossa hän tutki yliluonnollisten kokemusten narratiiveja antaen niille sosiaalipsykologi Kenneth Gergenin inspiroimia juonikaavioita.
Aineistonanalyysissa ilmeni, että Lewis R. Rambon konversion vaihemallin mukaiset
teemat toteutuivat pääsääntöisesti kaikissa kertomuksissa, lukuun ottamatta kohtaamisen
teemaa, joka näyttäytyi vain yhdessä kertomuksessa. Lisäksi vuorovaikutuksen teema
puuttui yhdestä kertomuksesta. Sen sijaan muut teemat, eli konteksti, kriisi, etsintä, sitoutuminen ja seuraamukset toteutuivat kaikissa vastauksissa. Maailmankatsomuksen
muutoksia oli havaittavissa jokaisessa kertomuksessa, joskin eri intensiteeteillä. Tyypillisimmät muutokset katsomuksissa olivat vahvistunut usko tuonpuoleiseen elämään ja
elämän kiertokulkuun. Vastaajat raportoivat elämän merkityksellisyyden lisääntymisestä, kasvaneesta kiinnostuksesta henkisiin, hengellisiin ja yliluonnollisiin aiheisiin sekä
kertoivat paremmasta terveydentilasta ja kasvaneesta empatiasta muita ihmisiä ja luontoa kohtaan. Kiinnostus materiaaliseen hyvään väheni. Kaikki vastaajat kuvailivat kuolemanpelkonsa kadonneet tyystin rajakokemuksen ansiosta. Jotkut kertoivat lisäksi saaneensa yliluonnollisia kykyjä kokemuksen myötä. Juonikaavioista yleisin oli viidellä
vastaajalla ilmennyt progressiivinen henkinen elämänmuutostarina. Lievästi progressiivinen etsimistarina toteutui kolmella, ja vahvasti progressiivinen kääntymystarina puolestaan kahdella vastaajalla. Joka tapauksessa kaikilla vastaajilla rajakokemus sai aikaan
progressiivisen eli myönteisen elämänmuutoksen.