Dark Mode Preferences: Exploring User Motivations in Interface Theme Selection
Virtanen, Julius (2023-11-29)
Dark Mode Preferences: Exploring User Motivations in Interface Theme Selection
Virtanen, Julius
(29.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151271
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151271
Tiivistelmä
In a world that is increasingly digital, the interfaces through which we interact with our technology play a critical role in our daily experiences. One important aspect of interface design is theming, which allows users to personalize their visual interaction with software applications and websites. Theming itself is a varied concept, but it enables users to tailor their digital environments according to their preferences, thereby enhancing usability and user satisfaction.
Among various theming options, ’Dark mode’ has risen to prominence as a notable design trend in recent years. The adoption of Dark mode by major software platforms and applications signifies its impact and growing relevance. However, the key factors that lead to its adoption are highly debated among end users. In addition, many websites and applications have yet to incorporate a Dark mode feature. For this reason, understanding what leads to these preferences has practical implications for web developers and designers as well.
To better understand and evaluate the motivations behind users’ Dark mode theme selection, a survey was conducted. The survey employed a questionnaire where the questions were rooted in a set of background hypotheses that are believed to be influential in determining why users opt for Dark or Light mode. These background hypotheses were formed using the literature existing in the field.
The results of the survey suggest that there is no single driver for Dark mode selection, rather, users might be weighing Dark mode’s visual appeal against functional benefits like reduced eye strain, focus, power savings, and select a theme based on these assumptions. A subset of users also tailor their own interfaces more than others, where the implications of application specificity rises to question. In addition, age also plays a factor in the selection, but only to a degree. Digitaalisessa vuorovaikutuksessa käyttöliittymät ovat keskiössä. Yksi tärkeä käyttöliittymäsuunnittelun näkökulma ovat teemat, joiden avulla käyttäjät voivat yksilöidä oman kokemuksensa sovelluksissa ja verkkosivustoilla. Teemojen käyttö on monipuolinen ilmiö, mutta viime kädessä ne sallivat käyttäjien mukauttaa digitaalista ympäristöään heidän mieltymystensä mukaisesti parantaen näin käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä.
Yksi suosituimmista teemavaihtoehdoista on ’Tumma tila’ eli ’Dark Mode’. Se on noussut merkittäväksi trendiksi viime vuosina erityisesti suurten ohjelmistoyritysten ja suosittujen sovellusten vauhdittamana. Kuitenkin ne avaintekijät, jotka johtavat sen käyttöönottoon, ovat kiistanalaisia. Näistä tekijöistä myös käydään kiivaita keskusteluja loppukäyttäjien joukossa. Lisäksi monet verkkosivustot ja sovellukset eivät ole vielä sisällyttäneet Dark Mode -ominaisuutta alustalleen. Tästä syystä teemamieltymysten ymmärtäminen on tärkeää myös web-kehittäjille ja sovellusten suunnittelijoille.
Käyttäjien teeman valintaperusteiden ymmärtämisen ja arvioinnin parantamiseksi suoritettiin kattava kyselytutkimus. Kyselyssä käytettiin kyselylomaketta, jonka kysymykset perustuivat taustaoletuksiin, joiden uskotaan vaikuttavan käyttäjien päätöksiin valita joko tumma tai vaalea teema. Nämä taustaoletukset muodostettiin olemassa olevan alan kirjallisuuden perusteella.
Kyselytutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tumman teeman valintaan ei ole yksittäistä merkittävää tekijää. Sen sijaan käyttäjät saattavat punnita tumman teeman visuaalista viehätysvoimaa toiminnallisiin hyötyihin, kuten esimerkiksi silmien rasituksen vähentämiseen, keskittymiseen, virrankulutukseen ja valita näiden olettamusten perusteella oman teemansa. Osa käyttäjistä myös mukauttaa omia käyttöliittymiään enemmän kuin toiset, jolloin sovelluskohtaiset valinnat tulevat ilmi. Lisäksi ikä vaikuttaa valintaan, mutta ainoastaan tietyssä määrin.
Among various theming options, ’Dark mode’ has risen to prominence as a notable design trend in recent years. The adoption of Dark mode by major software platforms and applications signifies its impact and growing relevance. However, the key factors that lead to its adoption are highly debated among end users. In addition, many websites and applications have yet to incorporate a Dark mode feature. For this reason, understanding what leads to these preferences has practical implications for web developers and designers as well.
To better understand and evaluate the motivations behind users’ Dark mode theme selection, a survey was conducted. The survey employed a questionnaire where the questions were rooted in a set of background hypotheses that are believed to be influential in determining why users opt for Dark or Light mode. These background hypotheses were formed using the literature existing in the field.
The results of the survey suggest that there is no single driver for Dark mode selection, rather, users might be weighing Dark mode’s visual appeal against functional benefits like reduced eye strain, focus, power savings, and select a theme based on these assumptions. A subset of users also tailor their own interfaces more than others, where the implications of application specificity rises to question. In addition, age also plays a factor in the selection, but only to a degree.
Yksi suosituimmista teemavaihtoehdoista on ’Tumma tila’ eli ’Dark Mode’. Se on noussut merkittäväksi trendiksi viime vuosina erityisesti suurten ohjelmistoyritysten ja suosittujen sovellusten vauhdittamana. Kuitenkin ne avaintekijät, jotka johtavat sen käyttöönottoon, ovat kiistanalaisia. Näistä tekijöistä myös käydään kiivaita keskusteluja loppukäyttäjien joukossa. Lisäksi monet verkkosivustot ja sovellukset eivät ole vielä sisällyttäneet Dark Mode -ominaisuutta alustalleen. Tästä syystä teemamieltymysten ymmärtäminen on tärkeää myös web-kehittäjille ja sovellusten suunnittelijoille.
Käyttäjien teeman valintaperusteiden ymmärtämisen ja arvioinnin parantamiseksi suoritettiin kattava kyselytutkimus. Kyselyssä käytettiin kyselylomaketta, jonka kysymykset perustuivat taustaoletuksiin, joiden uskotaan vaikuttavan käyttäjien päätöksiin valita joko tumma tai vaalea teema. Nämä taustaoletukset muodostettiin olemassa olevan alan kirjallisuuden perusteella.
Kyselytutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tumman teeman valintaan ei ole yksittäistä merkittävää tekijää. Sen sijaan käyttäjät saattavat punnita tumman teeman visuaalista viehätysvoimaa toiminnallisiin hyötyihin, kuten esimerkiksi silmien rasituksen vähentämiseen, keskittymiseen, virrankulutukseen ja valita näiden olettamusten perusteella oman teemansa. Osa käyttäjistä myös mukauttaa omia käyttöliittymiään enemmän kuin toiset, jolloin sovelluskohtaiset valinnat tulevat ilmi. Lisäksi ikä vaikuttaa valintaan, mutta ainoastaan tietyssä määrin.