Puhetta tukevia keinoja hyödyntävän pienryhmätoiminnan vaikutukset varhaiskasvatusikäisten riskilasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Jaakkola, Heli; Saari, Inka (2023-12-07)
Puhetta tukevia keinoja hyödyntävän pienryhmätoiminnan vaikutukset varhaiskasvatusikäisten riskilasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Jaakkola, Heli
Saari, Inka
(07.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211152952
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211152952
Tiivistelmä
Lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen ja tukeminen on puhututtanut viime vuosina paljon. Sosioemotionaalisilla taidoilla on merkittävä vaikutus ihmisten välisiin suhteisiin ja henkilökohtaisten tunteiden käsittelyyn. Nämä puolestaan ovat yhteydessä ihmisen suoriutumiseen useilla elämän osa-alueilla jo varhaislapsuudesta lähtien. Sosio-emotionaalisten taitojen kehittyminen on yhteydessä kielelliseen kehitykseen, jota on mahdollista tukea visuaalisin keinoin. Puheen tukeminen visuaalisin keinoin voi auttaa lasta ymmärtämään paremmin ryhmän toimintaa, jolloin hänen osallisuutensa ryhmässä voi kasvaa johtaen myös sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen juuri varhaiskasvatuksen kontekstissa on merkityksellistä, sillä taidot ovat vasta kehityksen alkuvaiheessa.
Tutkimme, kuinka puhetta tukevia keinoja hyödyntävä pienryhmätoiminta vaikuttaa 3–6-vuotiaiden riskilasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksemme oli kvasikokeellinen koehenkilöiden välinen ryhmätutkimus, johon osallistui 25 lasta. Tutkittavista lapsista muodostettiin interventio- ja kontrolliryhmät, joiden sosioemotionaalisten taitojen kehitystä tarkasteltiin kahdessa eri mittauspisteessä (T1 ja T2). Lasten sosioemotionaalisia taitoja arvioitiin vanhempien täyttämällä SDQ-lomakkeella (Vahvuuksien ja Vaikeuksien Kyselylomake). Mittauspisteiden välissä interventioryhmän lapset osallistuivat Vuorovaikutuksen avaimet –interventioon, joka toteutettiin osana varhaiskasvatustoimintaa. Kontrolliryhmän lapset osallistuivat samaan aikaan ainoastaan varhaiskasvatustoimintaan ilman interventiota.
Tutkimuksemme antaa viitteitä, että Vuorovaikutuksen avaimet -interventiolla voitaisiin tukea lasten sosioemotionaalisia taitoja erityisesti käytöksen ja tunnetaitojen osalta. Tutkimuksemme tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä ja efektikoot jäivät melko pieniksi. Tulosten perusteella voisi kuitenkin varovaisesti olettaa, että puhetta tukevia keinoja sisältävä pienryhmäinterventiolla olisi riskilasten sosioemotionaalisia taitoja tukeva vaikutus erityisesti silloin, kun näissä taidoissa on vaikeuksia. Aiheesta tulisi tehdä lisätutkimusta laajemmalla otannalla ja tarkemmalla mittauksella, sillä on tärkeää löytää varhaiskasvatukseen helposti toteutettavia toimintamalleja, joilla voidaan tukea sosioemotionaalisia taitoja jo varhaisessa vaiheessa ja näin ehkäistä riskilasten vaikeuksien kasautumista.
Tutkimme, kuinka puhetta tukevia keinoja hyödyntävä pienryhmätoiminta vaikuttaa 3–6-vuotiaiden riskilasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksemme oli kvasikokeellinen koehenkilöiden välinen ryhmätutkimus, johon osallistui 25 lasta. Tutkittavista lapsista muodostettiin interventio- ja kontrolliryhmät, joiden sosioemotionaalisten taitojen kehitystä tarkasteltiin kahdessa eri mittauspisteessä (T1 ja T2). Lasten sosioemotionaalisia taitoja arvioitiin vanhempien täyttämällä SDQ-lomakkeella (Vahvuuksien ja Vaikeuksien Kyselylomake). Mittauspisteiden välissä interventioryhmän lapset osallistuivat Vuorovaikutuksen avaimet –interventioon, joka toteutettiin osana varhaiskasvatustoimintaa. Kontrolliryhmän lapset osallistuivat samaan aikaan ainoastaan varhaiskasvatustoimintaan ilman interventiota.
Tutkimuksemme antaa viitteitä, että Vuorovaikutuksen avaimet -interventiolla voitaisiin tukea lasten sosioemotionaalisia taitoja erityisesti käytöksen ja tunnetaitojen osalta. Tutkimuksemme tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä ja efektikoot jäivät melko pieniksi. Tulosten perusteella voisi kuitenkin varovaisesti olettaa, että puhetta tukevia keinoja sisältävä pienryhmäinterventiolla olisi riskilasten sosioemotionaalisia taitoja tukeva vaikutus erityisesti silloin, kun näissä taidoissa on vaikeuksia. Aiheesta tulisi tehdä lisätutkimusta laajemmalla otannalla ja tarkemmalla mittauksella, sillä on tärkeää löytää varhaiskasvatukseen helposti toteutettavia toimintamalleja, joilla voidaan tukea sosioemotionaalisia taitoja jo varhaisessa vaiheessa ja näin ehkäistä riskilasten vaikeuksien kasautumista.