Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille
Laakso, Juho (2023-12-08)
Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille
Laakso, Juho
(08.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153019
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153019
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia pelinohjauksen suunnittelun ja kehittämisen haasteita ja
mahdollisuuksia Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille. Steam Deck on Valve Corporationin
kehittämä kannettava pelikonsoli, joka toimii Linux-pohjaisella SteamOS-käyttöjärjestelmällä ja
mahdollistaa PC-pelien pelaamisen missä tahansa.
Pelinohjaus on pelisuunnittelun osa-alue, joka määrittelee, miten pelaaja voi vaikuttaa pelimaailmaan ja mitä
peli antaa pelaajalle palautteena. Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen kannettaville pelilaitteille on
erityisen haastavaa, koska laitteet ovat rajoitettuja niin fyysisesti, teknisesti kuin ergonomisesti.
Tässä diplomityössä esitellään pelinohjauksen peruskäsitteitä ja analyysoidaan Steam Deckin ominaisuuksia
ja rajoituksia pelinohjauksen näkökulmasta ja miten hyödyntää Steam Deckin erityispiirteitä, kuten
kosketusnäyttöä, kosketuslevyjä, gyroskooppia ja haptista palautetta. Lisäksi tutkitaan useiden pelien
ohjauksen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta Steam Deckillä. Lopuksi arvioidaan diplomityön tuloksia ja
esitetään johtopäätökset ja jatkokehitysehdotukset.
mahdollisuuksia Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille. Steam Deck on Valve Corporationin
kehittämä kannettava pelikonsoli, joka toimii Linux-pohjaisella SteamOS-käyttöjärjestelmällä ja
mahdollistaa PC-pelien pelaamisen missä tahansa.
Pelinohjaus on pelisuunnittelun osa-alue, joka määrittelee, miten pelaaja voi vaikuttaa pelimaailmaan ja mitä
peli antaa pelaajalle palautteena. Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen kannettaville pelilaitteille on
erityisen haastavaa, koska laitteet ovat rajoitettuja niin fyysisesti, teknisesti kuin ergonomisesti.
Tässä diplomityössä esitellään pelinohjauksen peruskäsitteitä ja analyysoidaan Steam Deckin ominaisuuksia
ja rajoituksia pelinohjauksen näkökulmasta ja miten hyödyntää Steam Deckin erityispiirteitä, kuten
kosketusnäyttöä, kosketuslevyjä, gyroskooppia ja haptista palautetta. Lisäksi tutkitaan useiden pelien
ohjauksen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta Steam Deckillä. Lopuksi arvioidaan diplomityön tuloksia ja
esitetään johtopäätökset ja jatkokehitysehdotukset.