Lääketieteen opetusmateriaalin kehittäminen tautiopin kurssille harjoitusmonisteen muodossa
Ojakoski, Janina (2023-12-11)
Lääketieteen opetusmateriaalin kehittäminen tautiopin kurssille harjoitusmonisteen muodossa
Ojakoski, Janina
(11.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153871
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153871
Tiivistelmä
Turun lääketieteellisessä tiedekunnassa histologiaa opetetaan Solubiologia ja histologia - kurssilla, valinnaisella Normaalitilasta patologiaan -kurssilla sekä tautiopin kurssilla. Histologisia näytteitä tarkastellaan Solubiologia ja histologia -kurssin harjoitustöiden yhteydessä. Tautiopin kurssiin kuuluu luento-opetuksen lisäksi histopatologian opetusta mikroskooppiharjoitusten muodossa. Histopatologian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija oppii tunnistamaan taudeille ja kudoksille tyypilliset patologiset muutokset. Harjoitustöiden opetusmateriaalina oli käytössä harjoitusmoniste, jossa oli harjoitusten potilastapaukset sekä lyhyesti aiheisiin johdattelevaa teoriaa.
Keräsimme lääketieteen opiskelijoilta anonyymisti palautetta tautiopin kurssin histopatologian opetuksesta. Palautteesta ilmeni toive itseopetusmateriaalin kehittämisestä, erityisesti normaalihistologian osalta. Palautteen perusteella päädyimme päivittämään harjoitustöissä käytettyä monistetta opetuksen kehittämishankkeena. Uuteen monisteeseen lisäsimme harjoitustöissä käytäviin aihealueisiin normaalihistologiaa käsittelevät johdanto- kappaleet sekä aiheisiin liittyviä tehtäviä itsenäisen opiskelun tueksi. Yhteistyönä toteutetussa hankkeessa olen vastannut johdanto-osuuksien sisällöstä ja tehtävien laatimisesta noin puolessa harjoitusmonisteen kappaleista. Tässä loppuraportissa käsitellään uuden itseopiskelumateriaalin mahdollisuuksia tukea erilaisia oppimistyylejä ja opiskelustrategioita.
Kyselytutkimuksen ensimmäinen kysely teetettiin keväällä 2020 tautiopin kurssin juuri suorittaneelle vuosikurssille. Kyselyssä kartoitettiin kokemuksia histopatologian opetuksesta ja kysyttiin opiskelijoilta kehitysehdotuksia. Vastausten perusteella suunnittelimme ja rajasimme harjoitusmonisteen sisällön. Toinen kysely teetettiin vastaavasti keväällä 2021 tautiopin kurssin juuri suorittaneelle vuosikurssille, jolla oli ensimmäistä kertaa ollut käytössä uudistamamme harjoitustyömoniste. Kyselyssä kartoitettiin monisteen käyttöaktiivisuutta ja siitä koettua hyötyä. Molempiin kyselyihin vastattiin anonyymisti ja linkit kyselyihin lähetettiin kyseisten vuosikurssien sähköpostilistoille.
Kyselytutkimuksen perusteella uudistettu harjoitusmoniste on aktivoinut opiskelijoita perehtymään normaalihistologiaan ennen mikroskooppiharjoituksia. Monisteesta on koettu subjektiivisesti hyötyä histopatologian opiskelun kannalta ja uudistettu materiaali on ollut selkeää ja helppokäyttöistä.
Keräsimme lääketieteen opiskelijoilta anonyymisti palautetta tautiopin kurssin histopatologian opetuksesta. Palautteesta ilmeni toive itseopetusmateriaalin kehittämisestä, erityisesti normaalihistologian osalta. Palautteen perusteella päädyimme päivittämään harjoitustöissä käytettyä monistetta opetuksen kehittämishankkeena. Uuteen monisteeseen lisäsimme harjoitustöissä käytäviin aihealueisiin normaalihistologiaa käsittelevät johdanto- kappaleet sekä aiheisiin liittyviä tehtäviä itsenäisen opiskelun tueksi. Yhteistyönä toteutetussa hankkeessa olen vastannut johdanto-osuuksien sisällöstä ja tehtävien laatimisesta noin puolessa harjoitusmonisteen kappaleista. Tässä loppuraportissa käsitellään uuden itseopiskelumateriaalin mahdollisuuksia tukea erilaisia oppimistyylejä ja opiskelustrategioita.
Kyselytutkimuksen ensimmäinen kysely teetettiin keväällä 2020 tautiopin kurssin juuri suorittaneelle vuosikurssille. Kyselyssä kartoitettiin kokemuksia histopatologian opetuksesta ja kysyttiin opiskelijoilta kehitysehdotuksia. Vastausten perusteella suunnittelimme ja rajasimme harjoitusmonisteen sisällön. Toinen kysely teetettiin vastaavasti keväällä 2021 tautiopin kurssin juuri suorittaneelle vuosikurssille, jolla oli ensimmäistä kertaa ollut käytössä uudistamamme harjoitustyömoniste. Kyselyssä kartoitettiin monisteen käyttöaktiivisuutta ja siitä koettua hyötyä. Molempiin kyselyihin vastattiin anonyymisti ja linkit kyselyihin lähetettiin kyseisten vuosikurssien sähköpostilistoille.
Kyselytutkimuksen perusteella uudistettu harjoitusmoniste on aktivoinut opiskelijoita perehtymään normaalihistologiaan ennen mikroskooppiharjoituksia. Monisteesta on koettu subjektiivisesti hyötyä histopatologian opiskelun kannalta ja uudistettu materiaali on ollut selkeää ja helppokäyttöistä.