Data, teknologia, valta ja kontrolli : Valvontakapitalismin vaikutukset poliittiseen kampanjointiin ja tietopolitiikkaan
Tarvainen, Aaro (2023-12-21)
Data, teknologia, valta ja kontrolli : Valvontakapitalismin vaikutukset poliittiseen kampanjointiin ja tietopolitiikkaan
Tarvainen, Aaro
(21.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231222157060
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231222157060
Tiivistelmä
Pro gradun pääpainona on analysoida valvontakapitalismin kehitykseen liittyviä poliittisia ilmiöitä kahden tapaustutkimuksen avulla. Valvontakapitalismin käsitteellä tarkoitetaan markkinatalouden järjestelmää, jossa suuret teknologiayritykset keräävät tarjoamiensa palveluiden avulla valtavia määriä käyttäjätietoja. Kerätyn tiedon analysoinnin avulla teknologiayritykset pyrkivät kohdentamaan ja optimoimaan tarjoamiaan palveluita sekä jälleenmyymään palveluiden kohdentamiseen ja optimointiin liittyviä palvelukokonaisuuksia.
Pro gradu keskittyy ennen kaikkea poliittisten puolueiden ja teknologiayritysten välisen yhteistyön tarkasteluun.
Tutkielman pääpainona on analysoida poliittisten puolueiden hyödyntämien kohdentamispalveluiden vaikutuksia demokraattiseen hallintoperiaatteeseen sekä datatalouden periaatteiden yleistymistä osana valtion hallintorakenteita. Tutkielman ensimmäinen empiirinen tapaustutkimus koskee vuonna 2016 järjestettyä BREXIT-kansanäänestystä. BREXIT-kansanäänestyksen tarkastelun avulla tarkoituksena on tutkia kohdennetun poliittisen vaalimainonnan mekanismeja, yleistymistä ja poliittisten puolueiden toimintaperiaatteiden muutosta. Tutkielman toinen tapaustutkimus koskee Suomen tekoälystrategiaan liittyvää AuroraAI-ohjelmaa, joka on esimerkki valvontakapitalismin toimintalogiikan ja -periaatteiden yleistymisestä osana valtioiden hallintorakenteiden uudistamista.
Valvontakapitalismiin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä on pääasiallisesti tutkittu uusmarxistisen ja poststrukturalistisen teorian näkökulmista käsin.
Tutkielma lähestyy tarkasteltavaa aihepiiriä yhdistelemällä tutkimuskirjallisuutta hallitsevien teorioiden käsitteistöä. Teoreettisen ja empiirisen yhdistelyn avulla tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on antaa lukijalle kokonaisvaltainen kuva ajankohtaisesta valvontakapitalismia käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta painottaen valvontakapitalismin kehityksestä seuraavia vaikutuksia, jotka heijastuvat demokratiaan ja poliittisen subjektin muodostumiseen.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on se, että kohdennettua poliittista vaalimainontaa esiintyy yhä useammin melkein kaikissa vaaleissa. Tämä osaltaan vaikuttaa vaalien tulokseen ja parlamentaaristen instituutioiden toimintaan. Kohdennetun poliittisen mainonnan yleistyminen rajaa myös yhteiskuntapoliittisen keskustelun aiheita ja näiden juurisyitä sekä asettaa kyseenalaiseksi käytävien vaalien tai kansanäänestyksien legitimiteetin. Kohdennetun poliittisen mainonnan ja valvontakapitalismin toimintaperiaatteiden yleistyminen näyttäytyvät haastavan perinteiset arvot ja oikeusvaltioperiaatteiden toteutumisen disinformaation aikakaudella.
Pro gradu keskittyy ennen kaikkea poliittisten puolueiden ja teknologiayritysten välisen yhteistyön tarkasteluun.
Tutkielman pääpainona on analysoida poliittisten puolueiden hyödyntämien kohdentamispalveluiden vaikutuksia demokraattiseen hallintoperiaatteeseen sekä datatalouden periaatteiden yleistymistä osana valtion hallintorakenteita. Tutkielman ensimmäinen empiirinen tapaustutkimus koskee vuonna 2016 järjestettyä BREXIT-kansanäänestystä. BREXIT-kansanäänestyksen tarkastelun avulla tarkoituksena on tutkia kohdennetun poliittisen vaalimainonnan mekanismeja, yleistymistä ja poliittisten puolueiden toimintaperiaatteiden muutosta. Tutkielman toinen tapaustutkimus koskee Suomen tekoälystrategiaan liittyvää AuroraAI-ohjelmaa, joka on esimerkki valvontakapitalismin toimintalogiikan ja -periaatteiden yleistymisestä osana valtioiden hallintorakenteiden uudistamista.
Valvontakapitalismiin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä on pääasiallisesti tutkittu uusmarxistisen ja poststrukturalistisen teorian näkökulmista käsin.
Tutkielma lähestyy tarkasteltavaa aihepiiriä yhdistelemällä tutkimuskirjallisuutta hallitsevien teorioiden käsitteistöä. Teoreettisen ja empiirisen yhdistelyn avulla tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on antaa lukijalle kokonaisvaltainen kuva ajankohtaisesta valvontakapitalismia käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta painottaen valvontakapitalismin kehityksestä seuraavia vaikutuksia, jotka heijastuvat demokratiaan ja poliittisen subjektin muodostumiseen.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on se, että kohdennettua poliittista vaalimainontaa esiintyy yhä useammin melkein kaikissa vaaleissa. Tämä osaltaan vaikuttaa vaalien tulokseen ja parlamentaaristen instituutioiden toimintaan. Kohdennetun poliittisen mainonnan yleistyminen rajaa myös yhteiskuntapoliittisen keskustelun aiheita ja näiden juurisyitä sekä asettaa kyseenalaiseksi käytävien vaalien tai kansanäänestyksien legitimiteetin. Kohdennetun poliittisen mainonnan ja valvontakapitalismin toimintaperiaatteiden yleistyminen näyttäytyvät haastavan perinteiset arvot ja oikeusvaltioperiaatteiden toteutumisen disinformaation aikakaudella.