”En tarkoita, että toinen on huono ja toinen parempi, vaan ne ovat vaan kaksi tosi erilaista” : Millaista asiantuntijuutta sosiaalityön koulutus tuottaa ja miten se eroaa sosionomi (AMK) koulutuksen tuottamasta asiantuntijuudesta
Salo, Hanna (2023-12-21)
”En tarkoita, että toinen on huono ja toinen parempi, vaan ne ovat vaan kaksi tosi erilaista” : Millaista asiantuntijuutta sosiaalityön koulutus tuottaa ja miten se eroaa sosionomi (AMK) koulutuksen tuottamasta asiantuntijuudesta
Salo, Hanna
(21.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401091995
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401091995
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelin, millaista asiantuntijuutta sosiaalityön koulutus tuottaa ja miten se eroaa sosionomi (AMK) koulutuksen tuottamasta asiantuntijuudesta. Aihe on ajankohtainen, sillä siitä ei löydy tuoretta suomalaista tutkimusta. Aihe on yhteiskunnallisesti tärkeä, koska laillistetuista sosiaalityöntekijöistä on hyvinvointialueilla pula ja sosiaalityöntekijävajeen on ennustettu syvenevän lähitulevaisuudessa. On mahdollista, että sosiaalityöntekijäpulaan pyritään vastaamaan nopeuttamalla siirtymistä sosionomi (AMK) tutkinnosta sosiaalityön maisteriopintoihin, ilman tutkimusta siitä, miten se vaikuttaa sosiaalityön asiantuntijuuteen. Tutkimukseni tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää sosiaalialan työnjakoa mietittäessä. Aiheeni on ajankohtainen, koska uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi vahvistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten mahdollisuutta keskittyä omaa osaamista vastaavan työhön. Lisäksi ammattihenkilölainsäädäntöön tullaan tekemään kokonaisuudistus. Keskustelu sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien asiantuntijuuden ja osaamisen eroista on jatkunut jo vuosikymmeniä.
Tutkielmani aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat sosiaalityön maisterivaiheen opiskelijoita, joilla oli taustallaan sosionomi (AMK) tutkinto, joka on suoritettu vuonna 2013 tai sen jälkeen.
Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysi. Olin kiinnostunut sosiaalityön opiskelijoiden näkemyksistä ja kokemuksista siitä, millaista asiantuntijuutta koulutukset tuottavat, enkä ole rakentamassa uutta teoriaa. Analyysissa luokittelin aineiston kahteen pääluokkaan, joista toinen kuvasi sosiaalityön ja toinen sosionomi (AMK) koulutuksen tuottamaa asiantuntijuutta.
Tutkielmani tulosten perusteella sosiaalityön asiantuntijuus rakentuu neljän tekijän vuorovaikutuksessa. Sosiaalityön opiskelijoiden näkökulmasta merkitystä on koulutuksen lisäksi henkilökohtaisilla tekijöillä, työkokemuksella sekä ammatti-identiteetillä, joka alkaa rakentua vahvana jo sosiaalityön koulutuksen aikana. Tulosten perusteella sosiaalityön koulutus perustuu yhteiskunnalliseen tietoon, teoreettiseen tietoon ja ymmärrykseen sosiaalisista ilmiöistä, psykososiaaliseen tietoon ja oikeudelliseen tietoon. Sosiaalityön ammattitaito perustuu kykyyn soveltaa teoreettista tietoa käytännön työhön. Koulutus tuottaa myös vahvan ymmärryksen eettisesti kestävän sosiaalityön tekemisestä. Sosionomi (AMK) koulutus tuottaa vahvan osaamisen asiakastyöhön sekä ohjaukselliseen työhön. Koulutus tuottaa valmiuksia myös päätöksentekoon, johon ei tarvita laajempaa harkintaa. Tulosten perusteella eroja on koulutusten tietoperustassa, kuin ammattitaidon osa-alueissa. Sosionomien ammatti-identiteetti on hyvin hauras. Tämän tutkimuksen perusteella koulutukset tuottavat sellaista asiantuntijuutta ja osaamista, jota varten ne on suunniteltu. Sosiaalialan työtehtävien näkökulmasta, tutkimukseni vahvistaa sen, että jatkossakin vaativaa ja laajaa harkintaa vaativat asiakastyön tehtävät, kuuluvat sosiaalityöntekijälle. Tämä on laadullinen tutkimus, eikä tämän perusteella voida tehdä yleistyksiä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkielmani tulosten ja johtopäätösten perusteella sosiaalityön ja sosionomi (AMK) koulutusten tuottamaa asiantuntijuutta olisi tärkeää tutkia jatkossa sosiaalialan työtehtävien ja niiden jakautumisen näkökulmasta.
Tutkielmani aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat sosiaalityön maisterivaiheen opiskelijoita, joilla oli taustallaan sosionomi (AMK) tutkinto, joka on suoritettu vuonna 2013 tai sen jälkeen.
Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysi. Olin kiinnostunut sosiaalityön opiskelijoiden näkemyksistä ja kokemuksista siitä, millaista asiantuntijuutta koulutukset tuottavat, enkä ole rakentamassa uutta teoriaa. Analyysissa luokittelin aineiston kahteen pääluokkaan, joista toinen kuvasi sosiaalityön ja toinen sosionomi (AMK) koulutuksen tuottamaa asiantuntijuutta.
Tutkielmani tulosten perusteella sosiaalityön asiantuntijuus rakentuu neljän tekijän vuorovaikutuksessa. Sosiaalityön opiskelijoiden näkökulmasta merkitystä on koulutuksen lisäksi henkilökohtaisilla tekijöillä, työkokemuksella sekä ammatti-identiteetillä, joka alkaa rakentua vahvana jo sosiaalityön koulutuksen aikana. Tulosten perusteella sosiaalityön koulutus perustuu yhteiskunnalliseen tietoon, teoreettiseen tietoon ja ymmärrykseen sosiaalisista ilmiöistä, psykososiaaliseen tietoon ja oikeudelliseen tietoon. Sosiaalityön ammattitaito perustuu kykyyn soveltaa teoreettista tietoa käytännön työhön. Koulutus tuottaa myös vahvan ymmärryksen eettisesti kestävän sosiaalityön tekemisestä. Sosionomi (AMK) koulutus tuottaa vahvan osaamisen asiakastyöhön sekä ohjaukselliseen työhön. Koulutus tuottaa valmiuksia myös päätöksentekoon, johon ei tarvita laajempaa harkintaa. Tulosten perusteella eroja on koulutusten tietoperustassa, kuin ammattitaidon osa-alueissa. Sosionomien ammatti-identiteetti on hyvin hauras. Tämän tutkimuksen perusteella koulutukset tuottavat sellaista asiantuntijuutta ja osaamista, jota varten ne on suunniteltu. Sosiaalialan työtehtävien näkökulmasta, tutkimukseni vahvistaa sen, että jatkossakin vaativaa ja laajaa harkintaa vaativat asiakastyön tehtävät, kuuluvat sosiaalityöntekijälle. Tämä on laadullinen tutkimus, eikä tämän perusteella voida tehdä yleistyksiä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkielmani tulosten ja johtopäätösten perusteella sosiaalityön ja sosionomi (AMK) koulutusten tuottamaa asiantuntijuutta olisi tärkeää tutkia jatkossa sosiaalialan työtehtävien ja niiden jakautumisen näkökulmasta.