Opetustehtäviä opiskelijoiden päätöksenteon tueksi
Nasib, Max (2024-02-28)
Opetustehtäviä opiskelijoiden päätöksenteon tueksi
Nasib, Max
(28.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019535
Tiivistelmä
Syventävien opintojen kirjallisena työnä laadittiin yleislääketieteen erikoisalalle
opetustehtäviä opetuskäyttöön ja tarkasteltiin tehtävien laatimisessa eteen
tulevia haasteita. Tehtävien opetustavoitteena oli tukea opiskelijan
päätöksentekoa työelämässä ja helpottaa rutiinien luomisessa. Työn
tarkoituksena oli myös luoda pohjaa jatkoselvittelyjä varten vastaavanlaisten
opetustehtävien vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista opetuksessa.
Tehtäviä laadittiin yhteensä 30 kappaletta vastauksineen, ja ne rakentuivat
sekä kuvitteellisten, että tosielämän potilastapausten ympärille. Tehtävien
aiheina oli kansansairauksien ehkäisy ja hoito, geriatriset potilastapaukset ja
palliatiiviset tehtävät. Tehtävien tarkistamista varten luotiin myös oikeat
vastaukset tehtäville. Työn aikana myös tarkasteltiin eteen tulevia haasteita
vastaavanlaisten tehtävien tekemisestä. Tehtävät on ensisijaisesti suunnattu 4.
-6. vuosikurssin opiskelijoille.
Opetustehtävien luomisen aikana rakentui käsitys vastaavanlaisten tehtävien
tekemisestä. Tehtävien tekeminen osoittautui alun haasteista huolimatta varsin
mahdolliseksi tavaksi tuottaa opetusmateriaalia, jota voi käyttää useampana
vuonna uusille kursseille. Oikean vaikeustason, ja yksittäisen tehtävän aiheen
ja laajuuden rajaaminen oli helpompaa pitää suppeana, tällöin myös tehtävän
tekeminen tuntuu loogisemmalta. Tehtävät esiteltiin 4. vuosikurssin
opiskelijoille, ja luovutettiin heidän käyttöönsä Moodle-alueelle.
opetustehtäviä opetuskäyttöön ja tarkasteltiin tehtävien laatimisessa eteen
tulevia haasteita. Tehtävien opetustavoitteena oli tukea opiskelijan
päätöksentekoa työelämässä ja helpottaa rutiinien luomisessa. Työn
tarkoituksena oli myös luoda pohjaa jatkoselvittelyjä varten vastaavanlaisten
opetustehtävien vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista opetuksessa.
Tehtäviä laadittiin yhteensä 30 kappaletta vastauksineen, ja ne rakentuivat
sekä kuvitteellisten, että tosielämän potilastapausten ympärille. Tehtävien
aiheina oli kansansairauksien ehkäisy ja hoito, geriatriset potilastapaukset ja
palliatiiviset tehtävät. Tehtävien tarkistamista varten luotiin myös oikeat
vastaukset tehtäville. Työn aikana myös tarkasteltiin eteen tulevia haasteita
vastaavanlaisten tehtävien tekemisestä. Tehtävät on ensisijaisesti suunnattu 4.
-6. vuosikurssin opiskelijoille.
Opetustehtävien luomisen aikana rakentui käsitys vastaavanlaisten tehtävien
tekemisestä. Tehtävien tekeminen osoittautui alun haasteista huolimatta varsin
mahdolliseksi tavaksi tuottaa opetusmateriaalia, jota voi käyttää useampana
vuonna uusille kursseille. Oikean vaikeustason, ja yksittäisen tehtävän aiheen
ja laajuuden rajaaminen oli helpompaa pitää suppeana, tällöin myös tehtävän
tekeminen tuntuu loogisemmalta. Tehtävät esiteltiin 4. vuosikurssin
opiskelijoille, ja luovutettiin heidän käyttöönsä Moodle-alueelle.