Videoiden hyödyntäminen lääketieteellisessä opetukeessa
Jalonen, Ossi; Kamphuis, Christian (2024-01-29)
Videoiden hyödyntäminen lääketieteellisessä opetukeessa
Jalonen, Ossi
Kamphuis, Christian
(29.01.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268826
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää erilaisten opetusvideoiden hyödyllisyyttä osana lääketieteellistä perusopetusta. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi toteutimme lyhyen animoidun opetusvideon nilkan lateraalimurtumien diagnostiikasta ja hoidosta, joka esitettiin 4. vuoden lääketieteen opiskelijoille. Opiskelijoilta kerättiin esityksen jälkeen palautetta opetusvideon laadusta ja hyödyllisyydestä lyhyen palautekyselyn avulla.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään erilaisiin opetusmenetelmiin, jota lääketieteen perusopetuksessa on käytetty digitalisoitumisen myötä. Video- ja verkkopohjainen opetus on voimakkaasti lisääntynyt vuosituhannen vaihdon jälkeen. Erilaisten älylaitteiden lisäännyttyä on videoiden ja podcastien suosio merkittävästi kasvanut osana opetusta. Videoiden etuihin luentopohjaiseen opetukseen verrattuna kuuluu niiden saatavuus, audiovisuaalinen hahmottaminen, kerrattavuus ja tahdittaminen oman oppimisen mukaan. Videoiden laatu ja saatavuus on hiljalleen parantunut, jonka vuoksi monet opiskelijat suosivatkin tätä formaattia kirjojen ja luentodiojen sijasta.
Videoiden ja perinteisempien opetusmenetelmien välillä ei ole osoitettu kuitenkaan merkittäviä eroja lääketieteen opetuksen tuloksissa kaikilla eri aloilla. Operatiivisilla aloilla videoiden hyöty on kuitenkin kiistaton. Videoiden on todettu parantavan kokonaisvaltaista hahmotuskykyä. Hahmottamisen lisäksi videoiden on osoitettu olevan toistaiseksi varsin kustannustehokas opetusmuoto, sillä ne eivät ole sidottu aikaan, paikkaan tai vaadi fyysistä läsnäoloa opettajan tai opiskelijan puolesta. Merkittävänä haasteena on kuitenkin yhä riittävän laadukkaan, ajan tasalla olevan ja lähdekriittisen sisällön tuottaminen. Lisäksi vuorovaikutuksen puuttuminen opettajan ja opiskelijan välillä koetaan videoiden haittapuolena.
Nykymuodossaan videot eivät ole kuitenkaan lähiaikoina korvaamassa perinteisempää opetusta. Tällä hetkellä voidaan kuitenkin nykytutkimusten nojalla todeta videoiden olevan erinomainen osa lääketieteellistä perusopetusta. Niiden käyttö tulee hyvin todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa digitaalisen integroitumisen myötä.
Tuottamamme opetusvideo ”Nilkkamurtumat ja niiden hoito” on toistaiseksi nähtävillä osoitteessa https://youtu.be/_FMdfFCYNd4.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään erilaisiin opetusmenetelmiin, jota lääketieteen perusopetuksessa on käytetty digitalisoitumisen myötä. Video- ja verkkopohjainen opetus on voimakkaasti lisääntynyt vuosituhannen vaihdon jälkeen. Erilaisten älylaitteiden lisäännyttyä on videoiden ja podcastien suosio merkittävästi kasvanut osana opetusta. Videoiden etuihin luentopohjaiseen opetukseen verrattuna kuuluu niiden saatavuus, audiovisuaalinen hahmottaminen, kerrattavuus ja tahdittaminen oman oppimisen mukaan. Videoiden laatu ja saatavuus on hiljalleen parantunut, jonka vuoksi monet opiskelijat suosivatkin tätä formaattia kirjojen ja luentodiojen sijasta.
Videoiden ja perinteisempien opetusmenetelmien välillä ei ole osoitettu kuitenkaan merkittäviä eroja lääketieteen opetuksen tuloksissa kaikilla eri aloilla. Operatiivisilla aloilla videoiden hyöty on kuitenkin kiistaton. Videoiden on todettu parantavan kokonaisvaltaista hahmotuskykyä. Hahmottamisen lisäksi videoiden on osoitettu olevan toistaiseksi varsin kustannustehokas opetusmuoto, sillä ne eivät ole sidottu aikaan, paikkaan tai vaadi fyysistä läsnäoloa opettajan tai opiskelijan puolesta. Merkittävänä haasteena on kuitenkin yhä riittävän laadukkaan, ajan tasalla olevan ja lähdekriittisen sisällön tuottaminen. Lisäksi vuorovaikutuksen puuttuminen opettajan ja opiskelijan välillä koetaan videoiden haittapuolena.
Nykymuodossaan videot eivät ole kuitenkaan lähiaikoina korvaamassa perinteisempää opetusta. Tällä hetkellä voidaan kuitenkin nykytutkimusten nojalla todeta videoiden olevan erinomainen osa lääketieteellistä perusopetusta. Niiden käyttö tulee hyvin todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa digitaalisen integroitumisen myötä.
Tuottamamme opetusvideo ”Nilkkamurtumat ja niiden hoito” on toistaiseksi nähtävillä osoitteessa https://youtu.be/_FMdfFCYNd4.