Arkipäivän matematiikan hyödyntäminen yläkouluikäisten matematiikan opetuksessa
Heino, Suvi (2024-02-01)
Arkipäivän matematiikan hyödyntäminen yläkouluikäisten matematiikan opetuksessa
Heino, Suvi
(01.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402055792
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402055792
Tiivistelmä
Tämä matematiikan didaktinen pro gradu -tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa pohditaan arkielämän matematiikan yhteyksiä koulumatematiikkaan sekä näiden yhteyksien vaikutuksia opetustilanteisiin ja oppilaiden oppimiseen. Tutkielman aineiston keruussa on pyritty keskittymään yläkouluikäisten (12-17-vuotiaiden) lasten ja nuorten oppimisesta kertoviin tutkimuksiin ja artikkeleihin.
Katsauksen perusteella todetaan, että matematiikan arkielämään liittämisellä, konkretian hyödyntämisellä ja näiden avulla luokkahuoneen ilmapiiriin ja opetustilanteeseen vaikuttamalla voidaan mahdollisesti lisätä oppilaiden kiinnostusta matematiikan oppiainetta kohtaan. Lisäksi arkielämään liittämisellä voidaan lisätä oppilaiden motivaatiota matematiikan opiskelua kohtaan ja konkretian avulla korjata esimerkiksi yleisiä matemaattisia virhekäsityksiä. Haasteita opetuksen uudelleen suunnitteluun tuovat koulujen rajalliset resurssit, opettajien kuormitus ja toisaalta asenne opetuskäytäntöjen muuttamista vastaan.
Katsauksen perusteella todetaan, että matematiikan arkielämään liittämisellä, konkretian hyödyntämisellä ja näiden avulla luokkahuoneen ilmapiiriin ja opetustilanteeseen vaikuttamalla voidaan mahdollisesti lisätä oppilaiden kiinnostusta matematiikan oppiainetta kohtaan. Lisäksi arkielämään liittämisellä voidaan lisätä oppilaiden motivaatiota matematiikan opiskelua kohtaan ja konkretian avulla korjata esimerkiksi yleisiä matemaattisia virhekäsityksiä. Haasteita opetuksen uudelleen suunnitteluun tuovat koulujen rajalliset resurssit, opettajien kuormitus ja toisaalta asenne opetuskäytäntöjen muuttamista vastaan.