Muotoiluajattelu innovaatioiden luomisessa : Näkemyksiä muotoiluajattelusta ohjelmistoalalla
Rytisalo, Kaisu (2024-02-08)
Muotoiluajattelu innovaatioiden luomisessa : Näkemyksiä muotoiluajattelusta ohjelmistoalalla
Rytisalo, Kaisu
(08.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268840
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee muotoiluajattelun (Design Thinking) merkitystä innovaatioiden luomisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa muotoiluajattelulle annettavista merkityksistä innovaatioiden luomisessa. Tutkimuksen viitekehystä määritti ilmiön aiempi tutkimuskirjallisuus, jonka perusteella muotoiluajattelua on tutkittu niin innovaatiotoiminnan yhteydessä kuin digitaaliteknologisiin innovaatioihin tähtäävällä ohjelmistoalalla. Myös tämän tutkimuksen kontekstissa yhdistyy innovaatiotoiminta ja ohjelmistoala. Aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta selvisi, että ilmiöstä tarvitaan tutkimusta yksilön näkökulmasta. Siksi tässä tutkimuksessa kerättiin tietoa yksilöiden ajatuksista, näkemyksistä ja kokemuksista. Muotoiluajattelua tutkittiin kokonaisuutena, koska yksittäisten asioiden tutkimisen ei koettu tuottavan sellaista tietoa, jota tässä tutkimuksessa tavoiteltiin.
Jotta muotoiluajattelulle annettavista merkityksistä oli mahdollista kerätä tietoa, tunnistettiin aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta muotoiluajattelulle tyypillisiä asioita. Tyypillisiksi tunnistetut asiat jaettiin kolmeen teemaan ja nimettiin muotoiluajattelun ominaispiirteiksi. Ominaispiirteiksi tunnistettiin muotoiluajattelun keinot, muotoiluajatteluprosessi sekä muotoiluajattelun tasot. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaiset asiat näiden kolmen teeman sisällä näyttäytyvät merkityksellisinä innovaation luomisen kannalta. Merkityksiä pohdittiin innovaation haluttavuuden, teknologisen toteutettavuuden ja kannattavuuden kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin ohjelmistoalalta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joita tehtiin kahdesta ohjelmistoalan yrityksestä yhteensä 14 kappaletta. Haastatteluihin osallistui sekä esihenkilöitä että alaisia. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että muotoiluajattelulla on useita merkityksiä innovaatioiden luomisessa. Muotoiluajattelun keinot edistävät tiedonhankintaa, vuorovaikutusta sekä innovaation tarkoituksen ja tavoitteiden ymmärtämistä. Muotoiluajatteluprosessin merkitys on sen prosessimaisuudessa, mikä ohjaa huomioimaan innovaation luomisen kannalta oleelliset vaiheet. Lisäksi tulokset osoittavat, että muotoilun olemassaoloa ja muotoiluun liittyviä termejä on haastavaa tarkasti määritellä. Tutkimus osoittaa, että muotoiluajattelulla on merkitystä innovaation haluttavuuden, teknologisen toteutettavuuden ja kannattavuuden suhteen. Tässä tutkimuksessa ehdotetut jatkotutkimusaiheet liittyvät ilmiön hyödyntämiseen organisaation strategiana, muotoiluajattelun liiketoiminnallisten vaikutusten osoittamiseen sekä organisaatiossa hyödynnettävän muotoilun määrän mittaamiseen.
Jotta muotoiluajattelulle annettavista merkityksistä oli mahdollista kerätä tietoa, tunnistettiin aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta muotoiluajattelulle tyypillisiä asioita. Tyypillisiksi tunnistetut asiat jaettiin kolmeen teemaan ja nimettiin muotoiluajattelun ominaispiirteiksi. Ominaispiirteiksi tunnistettiin muotoiluajattelun keinot, muotoiluajatteluprosessi sekä muotoiluajattelun tasot. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaiset asiat näiden kolmen teeman sisällä näyttäytyvät merkityksellisinä innovaation luomisen kannalta. Merkityksiä pohdittiin innovaation haluttavuuden, teknologisen toteutettavuuden ja kannattavuuden kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin ohjelmistoalalta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joita tehtiin kahdesta ohjelmistoalan yrityksestä yhteensä 14 kappaletta. Haastatteluihin osallistui sekä esihenkilöitä että alaisia. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että muotoiluajattelulla on useita merkityksiä innovaatioiden luomisessa. Muotoiluajattelun keinot edistävät tiedonhankintaa, vuorovaikutusta sekä innovaation tarkoituksen ja tavoitteiden ymmärtämistä. Muotoiluajatteluprosessin merkitys on sen prosessimaisuudessa, mikä ohjaa huomioimaan innovaation luomisen kannalta oleelliset vaiheet. Lisäksi tulokset osoittavat, että muotoilun olemassaoloa ja muotoiluun liittyviä termejä on haastavaa tarkasti määritellä. Tutkimus osoittaa, että muotoiluajattelulla on merkitystä innovaation haluttavuuden, teknologisen toteutettavuuden ja kannattavuuden suhteen. Tässä tutkimuksessa ehdotetut jatkotutkimusaiheet liittyvät ilmiön hyödyntämiseen organisaation strategiana, muotoiluajattelun liiketoiminnallisten vaikutusten osoittamiseen sekä organisaatiossa hyödynnettävän muotoilun määrän mittaamiseen.