Massadata-analytiikan käyttöönoton ajurit ja haasteet pk-yrityksissä
Montin, Max (2023-12-08)
Massadata-analytiikan käyttöönoton ajurit ja haasteet pk-yrityksissä
Montin, Max
(08.12.2023)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210803
Tiivistelmä
Massadata-analytiikasta on muodostunut uusi voimavara, jota yritykset haluavat hyödyntää liiketoiminnassaan. Massadata-analytiikan ansiosta yrityksissä voidaan tehdä havaintoja, jotka olisivat muuten saattaneet jäädä löytämättä. Päätöksenteon tuennan lisäksi massadata-analytiikka voi mahdollistaa muun muassa paremman asiakastuntemuksen ja lisääntyneen innovoinnin. Merkittävä osuus massadata-analytiikkaa tutkivasta kirjallisuudesta on kuitenkin melko optimistista, eikä ilmiötä ole välttämättä tarkasteltu riittävän kriittisesti. Massadata-analytiikka ei sellaisenaan takaa kilpailuetua, sillä massadatan ominaisuudet voivat muodostaa haasteita samalla tavalla kuin mahdollisuuksia.
Myös pk-yritykset ovat kiinnostuneita massadata-analytiikan hyödyntämisestä, mutta ne voivat kohdata käyttöönotossa erilaisia haasteita. Käyttöönoton haasteiden lisäksi pk-yritysten on varmistuttava siitä, että massadata-analytiikasta on ylipäätään hyötyä, järjestelmä omaksutaan ja käyttöönotto on kannattavaa. Tässä tutkielmassa selvitetään, mitkä teknologiset, organisatoriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat massadata-analytiikan käyttöönottoon pk-yrityksissä. Lisäksi tarkastellaan, mitä haasteita massadata ja siihen sovellettu analytiikka voivat sellaisinaan aiheuttaa. Tutkielmassa esitetään, miten pk-yritykset voivat hyötyä massadata-analytiikasta.
Massadata-analytiikan käyttöönoton ajureiksi pk-yrityksissä tunnistettiin suhteellinen hyöty, kokeiltavuus ja tarkasteltavuus, havaitut hyödyt, ylimmän johdon tuki, organisatorinen ja taloudellinen valmius, kauppiaiden ulkopuolinen tuki sekä paikallinen sääntely. Käyttöönoton haasteiksi luokiteltiin monimutkaisuus, epävarmuus ja turvattomuus, järjestelmän omaksuminen sekä ohjelmisto- ja työmarkkinoiden ongelmat. Ylimmän johdon tuki osoittautui tärkeimmäksi käyttöönottoon vaikuttavaksi tekijäksi, ja siksi jotkin ajurit ja mahdollisuudet ovatkin riippuvaisia johdon tuesta.
Kannattavuuden arvioimiseksi pk-yritysten kannattaisi verrata havaittuja tekijöitä omiin olosuhteisiinsa ja pohtia, missä on eniten kehitettävää ja mitkä ominaisuudet ovat valmiiksi positiivisia tekijöitä. Pk-yritysten pitäisi lähestyä massadata-analytiikkaa ratkaisuna tunnistettuun ongelmaan, ei taattuna kilpailuetuna. Käyttöönottoon kannustamiseksi pk-yritysten pitäisi vähentää negatiivisia tekijöitä. Epävarmuutta ja turvattomuutta voidaan vähentää tarkasteltavuudella ja kokeiltavuudella, kun taas johdon tukea voidaan vahvistaa lisäämällä tietoisuutta saavutettavista hyödyistä. Yrityksen toimintaympäristön vakaudella voi myös olla vaikutusta siihen, minkä kategorian tekijät vaikuttavat käyttöönottoon muita enemmän.
Myös pk-yritykset ovat kiinnostuneita massadata-analytiikan hyödyntämisestä, mutta ne voivat kohdata käyttöönotossa erilaisia haasteita. Käyttöönoton haasteiden lisäksi pk-yritysten on varmistuttava siitä, että massadata-analytiikasta on ylipäätään hyötyä, järjestelmä omaksutaan ja käyttöönotto on kannattavaa. Tässä tutkielmassa selvitetään, mitkä teknologiset, organisatoriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat massadata-analytiikan käyttöönottoon pk-yrityksissä. Lisäksi tarkastellaan, mitä haasteita massadata ja siihen sovellettu analytiikka voivat sellaisinaan aiheuttaa. Tutkielmassa esitetään, miten pk-yritykset voivat hyötyä massadata-analytiikasta.
Massadata-analytiikan käyttöönoton ajureiksi pk-yrityksissä tunnistettiin suhteellinen hyöty, kokeiltavuus ja tarkasteltavuus, havaitut hyödyt, ylimmän johdon tuki, organisatorinen ja taloudellinen valmius, kauppiaiden ulkopuolinen tuki sekä paikallinen sääntely. Käyttöönoton haasteiksi luokiteltiin monimutkaisuus, epävarmuus ja turvattomuus, järjestelmän omaksuminen sekä ohjelmisto- ja työmarkkinoiden ongelmat. Ylimmän johdon tuki osoittautui tärkeimmäksi käyttöönottoon vaikuttavaksi tekijäksi, ja siksi jotkin ajurit ja mahdollisuudet ovatkin riippuvaisia johdon tuesta.
Kannattavuuden arvioimiseksi pk-yritysten kannattaisi verrata havaittuja tekijöitä omiin olosuhteisiinsa ja pohtia, missä on eniten kehitettävää ja mitkä ominaisuudet ovat valmiiksi positiivisia tekijöitä. Pk-yritysten pitäisi lähestyä massadata-analytiikkaa ratkaisuna tunnistettuun ongelmaan, ei taattuna kilpailuetuna. Käyttöönottoon kannustamiseksi pk-yritysten pitäisi vähentää negatiivisia tekijöitä. Epävarmuutta ja turvattomuutta voidaan vähentää tarkasteltavuudella ja kokeiltavuudella, kun taas johdon tukea voidaan vahvistaa lisäämällä tietoisuutta saavutettavista hyödyistä. Yrityksen toimintaympäristön vakaudella voi myös olla vaikutusta siihen, minkä kategorian tekijät vaikuttavat käyttöönottoon muita enemmän.