Opiskelijavalintauudistus ja sosiaalinen pääoma : Todistusvalinnan ja ensikertalaiskiintiön yhteys luokanopettajaopiskelijoiksi valittujen sosiaaliseen pääomaan Turun yliopistossa
Mäkelä, Vilppu (2024-03-06)
Opiskelijavalintauudistus ja sosiaalinen pääoma : Todistusvalinnan ja ensikertalaiskiintiön yhteys luokanopettajaopiskelijoiksi valittujen sosiaaliseen pääomaan Turun yliopistossa
Mäkelä, Vilppu
(06.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031311144
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031311144
Tiivistelmä
Sosiaali- ja yhteiskuntatieteissä lasten koulumenestystä ja koulutuksen saavuttamista on selitetty usein vanhempien sosiaalisen aseman ja koulutusasteen kautta. Tähän on muodostettu käsitteenä sosiaalinen pääoma, jolla eroja selitetään.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijavalintauudistuksen ensikertalaisuuskiintiö ja todistusvalintauudistus ovat yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden sosiaaliseen pääomaan, perhetaustaan, mahdollisuuksien tasa-arvoon ja sosiaaliseen liikkuvuuteen. Eroaako luokanopettajaopiskelijoiden sosiaalinen pääoma ennen ja jälkeen todistusvalinta uudistuksen. Eroavatko todistusvalinnan kautta ja VAKAVA-kokeen kautta valitut opiskelijat toisistaan sosiaalisessa pääomassa. Millainen yhteys ensikertalaiskiintiöllä on valitun sosiaaliseen pääomaan ja miten todistusvalinta ja ensikertalaiskiintiö ovat yhteydessä toisiinsa suhteessa sosiaaliseen pääomaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, yhden otannan poikkileikkauksena. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin Turun yliopiston, Turun ja Rauman kampusten luokanopettajaopiskelijoilta keväällä 2023.
Tulosten perusteella todistusvalinnan käyttöönotto ei ollut yhteydessä siihen millaista pääomaa Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on, mutta uudistus oli yhteydessä siihen, miten erilaisen sosiaalisen pääoman taustan opiskelijat tulivat valituiksi. Todistusvalittujen äitien koulutusaste oli VAKAVA-kokeen kautta valittuja korkeampi. Ensikertalaisuuden ja sosiaalisen pääoman välille ei saatu muodostettua yhteyttä. Ensikertalaisuus ja todistusvalinta yhdessä olivat yhteydessä korkeampaan sosiaaliseen pääomaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että todistusvalitut ja ensikertalaiskiintiöön kuuluneet olivat iältään yleisesti nuorempia.
Lopputulosten näkökulmasta opiskelijavalintauudistusta voidaan pitää oikeudenmukaisena, mutta panostusten puolesta erilaisen sosiaalisen pääoman opiskelijoiden valituksi tulemisen tavat eivät ole samat. Opiskelijavalintojen jatkokehitykseen voidaan antaa tämän tutkimuksen perusteella suositus heikomman sosiaalisen pääoman hakijoiden aseman parantamisesta. In the social sciences, children's school achievement and educational attainment have often been explained in terms of their parents' social status and educational attainment. This has given rise to the concept of social capital to explain differences.
The aim of this study was to investigate how the first-come, first-served quota and the certificate selection reform are related to the social capital, family background, equality of opportunity and social mobility of classroom teacher students. Whether there is a difference in the social capital of student teachers before and after the reform of the certificate selection. Do students selected through the certificate selection and the VAKAVA exam differ in terms of social capital? What is the relationship between the first-choice quota and the social capital of those selected, and how are the certificate selection and first-choice quotas related to each other in terms of social capital.
The study was conducted as a quantitative survey, a cross-sectional, single-sample survey. The data was collected from classroom teacher students at the University of Turku, Turku and Rauma campuses in spring 2023.
The results show that the introduction of certificate selection was not related to the capital of the students, but it was related to the selection of students with different social capital backgrounds. The educational attainment of mothers selected through certification was higher than that of mothers selected through the VAKAVA test. No association was found between first-time enrolment and social capital. First-time mothers and certificate selection together were associated with higher social capital. The study also found that those selected for certification and those in the first cohort were generally younger in age.
In terms of outcomes, student selection reform can be considered fair, but in terms of stakes, the ways in which students of different social capital are selected are not the same. For the further development of student admissions, this study can be used as a basis for a recommendation to improve the position of applicants with lower social capital.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijavalintauudistuksen ensikertalaisuuskiintiö ja todistusvalintauudistus ovat yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden sosiaaliseen pääomaan, perhetaustaan, mahdollisuuksien tasa-arvoon ja sosiaaliseen liikkuvuuteen. Eroaako luokanopettajaopiskelijoiden sosiaalinen pääoma ennen ja jälkeen todistusvalinta uudistuksen. Eroavatko todistusvalinnan kautta ja VAKAVA-kokeen kautta valitut opiskelijat toisistaan sosiaalisessa pääomassa. Millainen yhteys ensikertalaiskiintiöllä on valitun sosiaaliseen pääomaan ja miten todistusvalinta ja ensikertalaiskiintiö ovat yhteydessä toisiinsa suhteessa sosiaaliseen pääomaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, yhden otannan poikkileikkauksena. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin Turun yliopiston, Turun ja Rauman kampusten luokanopettajaopiskelijoilta keväällä 2023.
Tulosten perusteella todistusvalinnan käyttöönotto ei ollut yhteydessä siihen millaista pääomaa Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on, mutta uudistus oli yhteydessä siihen, miten erilaisen sosiaalisen pääoman taustan opiskelijat tulivat valituiksi. Todistusvalittujen äitien koulutusaste oli VAKAVA-kokeen kautta valittuja korkeampi. Ensikertalaisuuden ja sosiaalisen pääoman välille ei saatu muodostettua yhteyttä. Ensikertalaisuus ja todistusvalinta yhdessä olivat yhteydessä korkeampaan sosiaaliseen pääomaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että todistusvalitut ja ensikertalaiskiintiöön kuuluneet olivat iältään yleisesti nuorempia.
Lopputulosten näkökulmasta opiskelijavalintauudistusta voidaan pitää oikeudenmukaisena, mutta panostusten puolesta erilaisen sosiaalisen pääoman opiskelijoiden valituksi tulemisen tavat eivät ole samat. Opiskelijavalintojen jatkokehitykseen voidaan antaa tämän tutkimuksen perusteella suositus heikomman sosiaalisen pääoman hakijoiden aseman parantamisesta.
The aim of this study was to investigate how the first-come, first-served quota and the certificate selection reform are related to the social capital, family background, equality of opportunity and social mobility of classroom teacher students. Whether there is a difference in the social capital of student teachers before and after the reform of the certificate selection. Do students selected through the certificate selection and the VAKAVA exam differ in terms of social capital? What is the relationship between the first-choice quota and the social capital of those selected, and how are the certificate selection and first-choice quotas related to each other in terms of social capital.
The study was conducted as a quantitative survey, a cross-sectional, single-sample survey. The data was collected from classroom teacher students at the University of Turku, Turku and Rauma campuses in spring 2023.
The results show that the introduction of certificate selection was not related to the capital of the students, but it was related to the selection of students with different social capital backgrounds. The educational attainment of mothers selected through certification was higher than that of mothers selected through the VAKAVA test. No association was found between first-time enrolment and social capital. First-time mothers and certificate selection together were associated with higher social capital. The study also found that those selected for certification and those in the first cohort were generally younger in age.
In terms of outcomes, student selection reform can be considered fair, but in terms of stakes, the ways in which students of different social capital are selected are not the same. For the further development of student admissions, this study can be used as a basis for a recommendation to improve the position of applicants with lower social capital.