Tietosuoja puhelinohjauksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Rautio, Julia (2024-03-15)
Tietosuoja puhelinohjauksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Rautio, Julia
(15.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212571
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212571
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa tietosuojasta puhelimitse tapahtuvan potilasohjauksen aikana ja tuoda esiin potilaiden kokemuksia tähän liittyen. Puhelinkontaktit ovat keskeinen yhteydenotto menetelmä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Puhelinohjauksella tarkoitetaan soittajan ja vastaajan välillä tapahtuvaa verbaalista viestintää, jossa ratkaisevana asiana on viestinnän laatu. Potilaille annettava puhelinohjaus ei ole uusi asia ja sitä annetaan lähes kaikissa terveydenhuollon yksiköissä. Puhelinohjauksen aikana joudutaan usein käsittelemään arkaluontoisiakin asioita ja tietosuojaan liittyvää lakia on päivitetty viimeisen kymmenen vuoden aikana. Euroopassa on otettu voimaan henkilötietojen käsittelyä säätelevä GDPR laki vuonna 2016. Laki on ollut voimassa kaikissa EU-maissa vuodesta 2018. Laki konkretisoi yksilön oikeutta tietosuojaan ja säätelee sitä, kuinka henkilötietoja voidaan käsitellä. Tutkimuksia puhelinohjauksesta ja siihen liittyvistä kokemuksista on tehty aiemmin sekä potilaan, lääkärin että hoitajan näkökulmasta katsottuna, mutta puhelinohjaukseen liittyvästä tietosuojan näkökulmasta tietoa on vain vähän. Tämä tutkielma kerää yhteen tietoa nimenomaan potilaiden kokemuksista tietoturvaan liittyen, kun he saavat potilasohjausta puhelimen välityksellä.
Tämä tutkielma on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto on kerätty systemaattisella haulla neljästä eri tietokannasta kevään 2024 aikana. Hyödynnettyjä tietokantoja olivat Pubmed, Cinahl, Cochrane sekä Web of science. Myös manuaalista hakua tehtiin käymällä systemaattisesti läpi valittujen artikkeleiden sisällysluetteloita. Tiedonhakua varten luotiin perushakulauseke, jota muokattiin vastaamaan kunkin tietokannan vaatimuksia. Tuloksia saatiin yhteensä 710 kappaletta, joista sisäänotto ja poissulkukriteerien mukaisesti mukaan valittiin 4 tietokantahaun avulla löydettyä tutkimusta sekä 2 manuaalisesti löydettyä tutkimusta. Aineistosta muodostettiin sisällönanalyysin keinoin kategoriat, jotka käsittelivät tutkimusartikkeleista tunnistettuja teemoja liittyen puhelimen käytön yleisyyteen, toiveisiin, luottamukseen, siihen liittyviin ongelmiin sekä myönteisiin kokemuksiin. Valittujen artikkeleiden laatu arvioitiin hyödyntämällä suomennettuja Joanna Briggs Instituutin laadun arvioinnin kriteerejä.
Tämän tutkielman tulosten mukaan suurin osa ihmisistä on halukkaita saamaan ohjausta puhelimen välityksellä. Tutkielmassa käsiteltyjen tutkimuksien perusteella enemmistöllä vastaajista oli luottamus siihen, että luottamus ja yksityisyys voidaan säilyttää myös matkapuhelimen avulla annetun ohjauksen aikana. Eniten haasteita ja huolta toi esille vanhempi väestö, joka on tottunut kasvotusten tapahtuvaan ohjaukseen ja jolle tekniikka itsessään on vierasta. Myös aiemmat kokemukset luottamuksen rikkomisesta vaikuttivat tämän hetken mielipiteisiin, ja vastauksista ilmeni myös tarve henkilökunnan lisäkoulutukselle. Osalla vastaajista oli jo ennestään vahva luottamus terveydenhuollon henkilökunnan ammattitaitoon. Tuoretta tutkimustietoa tietosuojan toteutumisesta puhelinohjauksessa tarvitaan, sillä tutkittua tietoa keskittyen erityisesti tähän näkökulmaan ei tämän kandidaatin tutkielman tiedonhaun perusteella löydetty. Aihe on kuitenkin merkityksellinen, sillä siihen liittyvää lainsäädäntöäkin päivitetään jatkuvasti.
Tämä tutkielma on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto on kerätty systemaattisella haulla neljästä eri tietokannasta kevään 2024 aikana. Hyödynnettyjä tietokantoja olivat Pubmed, Cinahl, Cochrane sekä Web of science. Myös manuaalista hakua tehtiin käymällä systemaattisesti läpi valittujen artikkeleiden sisällysluetteloita. Tiedonhakua varten luotiin perushakulauseke, jota muokattiin vastaamaan kunkin tietokannan vaatimuksia. Tuloksia saatiin yhteensä 710 kappaletta, joista sisäänotto ja poissulkukriteerien mukaisesti mukaan valittiin 4 tietokantahaun avulla löydettyä tutkimusta sekä 2 manuaalisesti löydettyä tutkimusta. Aineistosta muodostettiin sisällönanalyysin keinoin kategoriat, jotka käsittelivät tutkimusartikkeleista tunnistettuja teemoja liittyen puhelimen käytön yleisyyteen, toiveisiin, luottamukseen, siihen liittyviin ongelmiin sekä myönteisiin kokemuksiin. Valittujen artikkeleiden laatu arvioitiin hyödyntämällä suomennettuja Joanna Briggs Instituutin laadun arvioinnin kriteerejä.
Tämän tutkielman tulosten mukaan suurin osa ihmisistä on halukkaita saamaan ohjausta puhelimen välityksellä. Tutkielmassa käsiteltyjen tutkimuksien perusteella enemmistöllä vastaajista oli luottamus siihen, että luottamus ja yksityisyys voidaan säilyttää myös matkapuhelimen avulla annetun ohjauksen aikana. Eniten haasteita ja huolta toi esille vanhempi väestö, joka on tottunut kasvotusten tapahtuvaan ohjaukseen ja jolle tekniikka itsessään on vierasta. Myös aiemmat kokemukset luottamuksen rikkomisesta vaikuttivat tämän hetken mielipiteisiin, ja vastauksista ilmeni myös tarve henkilökunnan lisäkoulutukselle. Osalla vastaajista oli jo ennestään vahva luottamus terveydenhuollon henkilökunnan ammattitaitoon. Tuoretta tutkimustietoa tietosuojan toteutumisesta puhelinohjauksessa tarvitaan, sillä tutkittua tietoa keskittyen erityisesti tähän näkökulmaan ei tämän kandidaatin tutkielman tiedonhaun perusteella löydetty. Aihe on kuitenkin merkityksellinen, sillä siihen liittyvää lainsäädäntöäkin päivitetään jatkuvasti.