Tarinallinen leikki varhaiskasvatuksessa : "Mielikuvitusnappula on nenässä ja sitä kun painaa, alkaa näkemään asioita, joita ei oikeasti ole olemassa"
Kauranen, Tiina (2024-03-05)
Tarinallinen leikki varhaiskasvatuksessa : "Mielikuvitusnappula on nenässä ja sitä kun painaa, alkaa näkemään asioita, joita ei oikeasti ole olemassa"
Kauranen, Tiina
(05.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713410
Tiivistelmä
Tarinallinen leikki on draamapedagoginen työskentelytapa. Sen olennaisena elementtinä toimii tarina,
joka kehittyy leikiksi yhteisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Yhteinen leikki pohjautuu
lastenkirjallisuuteen ja keskeisenä toiminnan välineenä on improvisaatio. Tarinallisessa leikissä
aikuiset esittävät henkilöhahmoja ja toimintoja luodakseen yhteisen leikkimaailman, joka voidaan
ymmärtää niin fyysisenä, yhdessä lasten kanssa rakennettuna toimintaympäristönä, kuin myös
kuvitteellisena, mielensisäisenä leikkimaailmana.
Viimeaikaisen tutkimuksen valossa on noussut esiin huoli nykypäivän lasten kuvitteluleikin taitojen
kehittymisestä. Usein leikin tilalle lasten päivään varhaiskasvatuksessa suunnitellaan aikuisjohtoisia
oppimistilanteita ja vapaa-aikaa täyttävät erilaiset lasten mediasisällöt ja pelit. Tarinallisen leikin
menetelmän avulla on mahdollista lisätä ajallisesti kuvitteluleikin osuutta varhaiskasvatuksessa sekä
tukea sen vaatimia taitoja.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tarinallisen leikin ilmenemismuotoja ja sille asetettuja tavoitteita
varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tavoitteellisesti tarinallisen
leikin avulla tuetaan kuvitteluleikin taitoja. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat tarinallista leikkiä
työssään toteuttaneet varhaiskasvatuksen opettajat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli narratiivisia elementtejä. Aineistonkeruu
tapahtui Webropol-kyselyn muodossa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä liittyen tarinallisen
leikin tavoitteisiin sekä avoimen kysymyksen näiden tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi kysely sisälsi
tarinankirjoituspyynnön lasten kanssa toteutetusta tarinallisesta leikistä. Aineisto koostui
kahdeksastatoista (n=18) kyselyvastauksesta. Aineiston analyysissä toteutettiin osittain teorialähtöistä
analyysitapaa, jossa käytettiin analyysin tukena keskeisiä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä olivat
tarinallinen leikki, kuvitteluleikki, tarinallisuus, leikkimaailma ja mielikuvitus. Rinnalla käytettiin
aineistolähtöistä analyysiä.
Tutkimuksen mukaan tarinallinen leikki koettiin lasta osallistavana toimintatapana, joka rakentui
leikkijöiden väliselle vuorovaikutukselle. Tarinallista leikkiä toteutettiin monin eri tavoin. Aikuisen
roolissa toimiminen nähtiin yleisesti merkittävänä tekijänä tarinallisen leikin tavoitteisiin yltämiseksi.
Yhtenä tarinallisen leikin olennaisena elementtinä nähtiin myös taito improvisoida tilanteissa
syntyvien tarpeiden mukaan.
Yhteisten seikkailujen kautta oppiminen näyttäytyi monipuolisena toimintana, jossa kielellä,
mielikuvituksella ja tunteiden ilmaisulla oli korostunut rooli. Kuvatussa toiminnassa esiin nousi
vahvasti myös monilukutaito. Tutkimus antoi viitteitä kuvitteluleikin taitojen tavoitteellisesta
tukemisesta lapsiryhmissä tarinallisen leikin menetelmän avulla. Tuloksissa vahvasti esiin nousseella
lapsen osallisuuden kokemuksella on tutkimustiedon valossa myös vaikutuksensa kuvitteluleikin
taitojen tukemisessa.
joka kehittyy leikiksi yhteisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Yhteinen leikki pohjautuu
lastenkirjallisuuteen ja keskeisenä toiminnan välineenä on improvisaatio. Tarinallisessa leikissä
aikuiset esittävät henkilöhahmoja ja toimintoja luodakseen yhteisen leikkimaailman, joka voidaan
ymmärtää niin fyysisenä, yhdessä lasten kanssa rakennettuna toimintaympäristönä, kuin myös
kuvitteellisena, mielensisäisenä leikkimaailmana.
Viimeaikaisen tutkimuksen valossa on noussut esiin huoli nykypäivän lasten kuvitteluleikin taitojen
kehittymisestä. Usein leikin tilalle lasten päivään varhaiskasvatuksessa suunnitellaan aikuisjohtoisia
oppimistilanteita ja vapaa-aikaa täyttävät erilaiset lasten mediasisällöt ja pelit. Tarinallisen leikin
menetelmän avulla on mahdollista lisätä ajallisesti kuvitteluleikin osuutta varhaiskasvatuksessa sekä
tukea sen vaatimia taitoja.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tarinallisen leikin ilmenemismuotoja ja sille asetettuja tavoitteita
varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tavoitteellisesti tarinallisen
leikin avulla tuetaan kuvitteluleikin taitoja. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat tarinallista leikkiä
työssään toteuttaneet varhaiskasvatuksen opettajat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli narratiivisia elementtejä. Aineistonkeruu
tapahtui Webropol-kyselyn muodossa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä liittyen tarinallisen
leikin tavoitteisiin sekä avoimen kysymyksen näiden tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi kysely sisälsi
tarinankirjoituspyynnön lasten kanssa toteutetusta tarinallisesta leikistä. Aineisto koostui
kahdeksastatoista (n=18) kyselyvastauksesta. Aineiston analyysissä toteutettiin osittain teorialähtöistä
analyysitapaa, jossa käytettiin analyysin tukena keskeisiä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä olivat
tarinallinen leikki, kuvitteluleikki, tarinallisuus, leikkimaailma ja mielikuvitus. Rinnalla käytettiin
aineistolähtöistä analyysiä.
Tutkimuksen mukaan tarinallinen leikki koettiin lasta osallistavana toimintatapana, joka rakentui
leikkijöiden väliselle vuorovaikutukselle. Tarinallista leikkiä toteutettiin monin eri tavoin. Aikuisen
roolissa toimiminen nähtiin yleisesti merkittävänä tekijänä tarinallisen leikin tavoitteisiin yltämiseksi.
Yhtenä tarinallisen leikin olennaisena elementtinä nähtiin myös taito improvisoida tilanteissa
syntyvien tarpeiden mukaan.
Yhteisten seikkailujen kautta oppiminen näyttäytyi monipuolisena toimintana, jossa kielellä,
mielikuvituksella ja tunteiden ilmaisulla oli korostunut rooli. Kuvatussa toiminnassa esiin nousi
vahvasti myös monilukutaito. Tutkimus antoi viitteitä kuvitteluleikin taitojen tavoitteellisesta
tukemisesta lapsiryhmissä tarinallisen leikin menetelmän avulla. Tuloksissa vahvasti esiin nousseella
lapsen osallisuuden kokemuksella on tutkimustiedon valossa myös vaikutuksensa kuvitteluleikin
taitojen tukemisessa.