Tuotenimien funktiot ja norminvastaisuus The Sims 4 -videopelissä
Launiainen, Sini (2024-04-03)
Tuotenimien funktiot ja norminvastaisuus The Sims 4 -videopelissä
Launiainen, Sini
(03.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314487
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314487
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen The Sims 4 -videopelissä suomenkielisessä käännöksessä esiintyvien tuotenimien funktioita sekä norminvastaisuutta. Olen rajannut analysoitavaksi aineistoksi sänkyjen ja istuinten tuotenimet, jotka esiintyvät videopelin peruspelissä. Aineistossani esiintyy yhteensä 132 tuotenimeä.
Tarkastelen aineistoani nimistöntutkimuksen näkökulmasta. Hyödynnän tutkimuksessani Paula Sjöblomin (2006) nimeämiä yritysnimen erilaisia funktioita, jotka olen sovittanut oman tutkimukseni kannalta sopivaan muotoon. Tarkastelen norminvastaisuuden esiintymistä Ainialan, Saarelman ja Sjöblomin (2008) esittelemän listauksen mukaisesti omassa aineistossani.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavanlaiset: Millaisia funktioita aineiston tuotenimillä on? Miten norminvastaisuus näkyy aineiston tuotenimissä? Tutkimushypoteesini on, että tuotenimet on pyritty kehittelemään informatiivisiksi ja pelaajaa viihdyttäviksi elementeiksi.
Tutkimuksen tuloksena on, että tuotenimet kertovat tuotteista tietoa, jonka perusteella pelaaja voi tehdä ostopäätöksen. Tuotenimissä esiintyy vähemmän norminvastaisuutta kuin tavanomaisissa tuotenimissä keskimäärin. Tuotenimet parodioivat todellisen maailman tuotenimistöä, jolloin ne viihdyttävät pelaajaa.
Tutkimuksen päätelmänä on se, että yritysnimillä ja tuotenimillä on paljon samoja funktioita, mutta funktioiden ilmeneminen tuotenimissä on hyvin erilaista verrattuna yritysnimiin. Tuotenimissä on esimerkiksi paljon vähemmän sijaintiin liittyviä nimenosia. Virtuaalimaailman tuotenimet ovat paljon vapaamuotoisempia kuin todellisen maailman tuotenimet, sillä virtuaalimaailmassa tuotteiden ei tarvitse kilpailla keskenään vaan tuotteet ovat monopoliasemassa. Virtuaalituotteilla ei myöskään tavoitella taloudellista hyötyä, sillä niiden myynnillä ei ole vaikutusta talouden tasapainoon tai jonkin tahon tuotto-odotuksiin. Todellisessa maailmassa näin ei kuitenkaan ole, sillä tuotteet on luotu ja nimetty siksi, että ne olisivat kilpailukykyisiä muiden tuotteiden kanssa.
Tarkastelen aineistoani nimistöntutkimuksen näkökulmasta. Hyödynnän tutkimuksessani Paula Sjöblomin (2006) nimeämiä yritysnimen erilaisia funktioita, jotka olen sovittanut oman tutkimukseni kannalta sopivaan muotoon. Tarkastelen norminvastaisuuden esiintymistä Ainialan, Saarelman ja Sjöblomin (2008) esittelemän listauksen mukaisesti omassa aineistossani.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavanlaiset: Millaisia funktioita aineiston tuotenimillä on? Miten norminvastaisuus näkyy aineiston tuotenimissä? Tutkimushypoteesini on, että tuotenimet on pyritty kehittelemään informatiivisiksi ja pelaajaa viihdyttäviksi elementeiksi.
Tutkimuksen tuloksena on, että tuotenimet kertovat tuotteista tietoa, jonka perusteella pelaaja voi tehdä ostopäätöksen. Tuotenimissä esiintyy vähemmän norminvastaisuutta kuin tavanomaisissa tuotenimissä keskimäärin. Tuotenimet parodioivat todellisen maailman tuotenimistöä, jolloin ne viihdyttävät pelaajaa.
Tutkimuksen päätelmänä on se, että yritysnimillä ja tuotenimillä on paljon samoja funktioita, mutta funktioiden ilmeneminen tuotenimissä on hyvin erilaista verrattuna yritysnimiin. Tuotenimissä on esimerkiksi paljon vähemmän sijaintiin liittyviä nimenosia. Virtuaalimaailman tuotenimet ovat paljon vapaamuotoisempia kuin todellisen maailman tuotenimet, sillä virtuaalimaailmassa tuotteiden ei tarvitse kilpailla keskenään vaan tuotteet ovat monopoliasemassa. Virtuaalituotteilla ei myöskään tavoitella taloudellista hyötyä, sillä niiden myynnillä ei ole vaikutusta talouden tasapainoon tai jonkin tahon tuotto-odotuksiin. Todellisessa maailmassa näin ei kuitenkaan ole, sillä tuotteet on luotu ja nimetty siksi, että ne olisivat kilpailukykyisiä muiden tuotteiden kanssa.