Näytä suppeat kuvailutiedot

Tunnekasvatus tärkeä osa varhaiskasvatusta : Miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa

Lukkala, Sari (2024-03-26)

dc.contributor.authorLukkala, Sari
dc.date.accessioned2024-04-11T15:11:40Z
dc.date.available2024-04-11T15:11:40Z
dc.date.issued2024-03-26
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/176799
dc.description.abstractTavoitteena tällä kirjallisuuskatsaukselle on selvittää, miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa pienille lapsille varhaiskasvatuksessa. Perehdyin myös tunnekasvatusta edistäviin asioihin. Kirjallisuuden pohjalta etsin erilaisia tapoja toteuttaa tunnekasvatusta. Tunnekasvatus on tietoista lasten tunnetaitojen kehityksen tukemista, ja siinä on kysymys lapsen kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta ja aidosta läsnäolosta. Tunnetaidot ovat pohjana toimivalle vuorovaikutukselle ja näin edellytys koko oppimisprosessille. Opettajan tulee tunnistaa omat tunteensa ja tunnetaitonsa voidakseen käyttää tunnekasvatusta. Tutkimuksen menetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Teoriaosassa toin esille tietoa tunteista, mihin niitä tarvitaan ja miten ne meihin vaikuttavat. Koska tunnetaitoihin vaikuttavat vahvasti sosioemotionaalinen kehitys, etsin myös tietoa sosioemotionaalisesta kehityksestä ja sen ongelmista. Tunnekasvatuksen tärkeäksi pohjaksi osoittautui tunnetaidot ja niiden oppiminen sekä tukeminen. Kirjallisuuskatsauksen tulososa toi esille, että tunnetaitojen opettelu lähtee lapsen omasta mielenkiinnosta ja halusta. Tunnetaidot vaativat muutakin kuin puhumista ja ohjeita. Tunnekasvatus kuuluu jokaiseen päivään, jolloin lapsi saa kokeilla ja harjoitella tunnetaitojaan aikuisen tukemana. Tunnetaitojen opetteluun ja tukemiseen löytyi useita eri mahdollisuuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin selville, että tunnekasvatusta voidaan toteuttaa leikin, mielikuva- ja rentoutusharjoitusten, draaman, lukuhetken, kädentaitojen, musiikin, liikunnan, arjen tilanteiden sekä ryhmätilanteiden kautta.
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectAvainsanat: tunnekasvatus, tunteet, tunnetaidot, sosioemotionaalinen kehitys, varhaiskasvatus
dc.titleTunnekasvatus tärkeä osa varhaiskasvatusta : Miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa
dc.type.ontasotfi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024032713411
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (opettajankoulutuslaitos, Rauma)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=OKL Rauma|en=Department of Teacher Education, Rauma|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [696]
    fi=Tämän kokoelman töistä on julkaistu avoimessa verkossa ainoastaan tiivistelmä. Tekijä ei ole antanut lupaa teoksen kokotekstin julkaisemiseen Internetissä.|en=Theses in this collection have only abstract. The author of the thesis has not allowed to publish the fulltext of the thesis online.|

Näytä suppeat kuvailutiedot