Lapsuuden mielikuvitusystävät ja niihin suhtautuminen varhaiskasvatuksessa
Vuosjoki, Jemina (2024-03-28)
Lapsuuden mielikuvitusystävät ja niihin suhtautuminen varhaiskasvatuksessa
Vuosjoki, Jemina
(28.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040214261
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040214261
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan mielikuvitusystäviä lapsuuden ilmiönä pohjakirjallisuuden kautta.
Kirjallisuuskatsauksessa on kumottu mielikuvitukseen liittyviä ennakkoluuloja sekä käyty läpi
mielikuvitusystäviin suhtautumista.
Kolmen eri teorian kautta tutkielmassa todettiin, että mielikuvitusystäviin uskominen ei liity lapsen
kyvyttömyyteen erottaa fiktiota todellisesta, sillä mielikuvitusystävä on lapsen omaa mielen tuotetta.
Lapset ymmärtävät, etteivät muut ihmiset voi nähdä ja kuulla heidän mielikuvitusystäviään ja puhuvat
usein ystäviensä puolesta.
Mielikuvitusystävän luomiselle on monia syitä, joihin syvennyttiin kolmelta näkökulmalta;
mielikuvitusystävän kanssa luodun suhteen merkityksen, lapsen sisäisten asioiden käsittelyn ja ulkoisten
tekijöiden seurauksena. Mielikuvitusystävän luomiselle voi luetella monia syitä, mutta perimmäinen
tärkeys on ymmärtää, että mielikuvitusystävän syntyyn on syynsä.
Tutkielman lopussa otettiin kantaa varhaiskasvatuksen kasvattajien ja vanhempien osallisuuteen ja
mahdollisuuksiin mielikuvitusystävän kanssa suhtautumiseen. Mielikuvitusystävät todettiin olevan osa
mielikuvitusta, jonka mahdollistamista ja käyttöä painostetaan myös varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa. Yhteenvedossa käydään läpi lukujen asiat tiivistettyinä ja puhutaan aiheen
tutkimusmahdollisuuksista.
Kirjallisuuskatsauksessa on kumottu mielikuvitukseen liittyviä ennakkoluuloja sekä käyty läpi
mielikuvitusystäviin suhtautumista.
Kolmen eri teorian kautta tutkielmassa todettiin, että mielikuvitusystäviin uskominen ei liity lapsen
kyvyttömyyteen erottaa fiktiota todellisesta, sillä mielikuvitusystävä on lapsen omaa mielen tuotetta.
Lapset ymmärtävät, etteivät muut ihmiset voi nähdä ja kuulla heidän mielikuvitusystäviään ja puhuvat
usein ystäviensä puolesta.
Mielikuvitusystävän luomiselle on monia syitä, joihin syvennyttiin kolmelta näkökulmalta;
mielikuvitusystävän kanssa luodun suhteen merkityksen, lapsen sisäisten asioiden käsittelyn ja ulkoisten
tekijöiden seurauksena. Mielikuvitusystävän luomiselle voi luetella monia syitä, mutta perimmäinen
tärkeys on ymmärtää, että mielikuvitusystävän syntyyn on syynsä.
Tutkielman lopussa otettiin kantaa varhaiskasvatuksen kasvattajien ja vanhempien osallisuuteen ja
mahdollisuuksiin mielikuvitusystävän kanssa suhtautumiseen. Mielikuvitusystävät todettiin olevan osa
mielikuvitusta, jonka mahdollistamista ja käyttöä painostetaan myös varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa. Yhteenvedossa käydään läpi lukujen asiat tiivistettyinä ja puhutaan aiheen
tutkimusmahdollisuuksista.