Alkuopettajan keinot tukea mahdollisen lukivaikeuden omaavan oppilaan kirjain-äännevastaavuuden oppimista
Korhonen, Sohvi (2024-04-05)
Alkuopettajan keinot tukea mahdollisen lukivaikeuden omaavan oppilaan kirjain-äännevastaavuuden oppimista
Korhonen, Sohvi
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915661
Tiivistelmä
Tämä tutkielma selvittää alkuopettajan keinoja tukea mahdollisen lukivaikeuden omaavan oppilaan kirjain-äännevastaavuuden oppimista. Muihin kieliin verrattuna kirjain-äännevastaavuudeltaan lähes täydellinen suomi vaikuttaa lukemaan opettamiseen perustavanlaatuisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitä, millaisia keinoja alkuopettajalla on tukea mahdollista lukivaikeuden omaavaa oppilasta kirjain-äännevastaavuuden oppimisessa.
Laadullinen haastattelututkimus vastaa tutkimuskysymykseen ”Minkälaisia keinoja alkuopettajalla on mahdollisen lukivaikeuden omaavan oppilaan kirjain-äännevastaavuuden oppimisen tukemisessa?”. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla ja se kerättiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa, jotka työskentelevät alkuopetuksen parissa.
Alkuopettajan keinoista tukea kirjain-äännevastaavuuden oppimista mahdollisen lukivaikeuden omaavalle lapselle nousi esille kaksi pääteemaa, jotka olivat opettajan toiminta ja rakenteelliset asiat. Opettajan toiminnassa korostui yksilöllinen eriyttäminen, yhdessä luokan kanssa tehtävät toiminnot sekä yhteistyö kodin kanssa. Rakenteellisissa asioissa korostui kolmiportaisen tuen ensimmäiset portaat (yleinen ja tehostettu tuki) sekä eri ihmiset tukemassa oppilasta. Tutkimuksen tulokset korostavat kirjain-äännevastaavuuden merkitystä lukemaan oppimisen prosessissa ja ovat samankaltaisia aiempaan tutkimuskirjallisuuteen nähden.
Laadullinen haastattelututkimus vastaa tutkimuskysymykseen ”Minkälaisia keinoja alkuopettajalla on mahdollisen lukivaikeuden omaavan oppilaan kirjain-äännevastaavuuden oppimisen tukemisessa?”. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla ja se kerättiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa, jotka työskentelevät alkuopetuksen parissa.
Alkuopettajan keinoista tukea kirjain-äännevastaavuuden oppimista mahdollisen lukivaikeuden omaavalle lapselle nousi esille kaksi pääteemaa, jotka olivat opettajan toiminta ja rakenteelliset asiat. Opettajan toiminnassa korostui yksilöllinen eriyttäminen, yhdessä luokan kanssa tehtävät toiminnot sekä yhteistyö kodin kanssa. Rakenteellisissa asioissa korostui kolmiportaisen tuen ensimmäiset portaat (yleinen ja tehostettu tuki) sekä eri ihmiset tukemassa oppilasta. Tutkimuksen tulokset korostavat kirjain-äännevastaavuuden merkitystä lukemaan oppimisen prosessissa ja ovat samankaltaisia aiempaan tutkimuskirjallisuuteen nähden.