”Mä toivon, että se vois parantaa maailmaa” : Haastattelututkimus nuortenkirjallisuuden kokemuslukijoiden kirjallisuuskäsityksistä Suomessa
Leiwo, Ennaliina (2024-03-25)
”Mä toivon, että se vois parantaa maailmaa” : Haastattelututkimus nuortenkirjallisuuden kokemuslukijoiden kirjallisuuskäsityksistä Suomessa
Leiwo, Ennaliina
(25.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217191
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217191
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin nuortenkirjallisuuden kokemuslukemisen käytäntöä Suomessa. Tutkin, millaisia nuortenkirjallisuuskäsityksiä kokemuslukijoilla on. Lisäksi esittelen haastatteluaineistoni perusteella kokemuslukemisen määritelmää ja prosesseja suomalaisessa kirjallisuusinstituutiossa.
Olen haastatellut tutkielmaani varten nuortenkirjallisuuden kokemuslukijoina toimineita ihmisiä. Haastattelumetodini oli teemahaastattelu, ja analysoin haastatteluaineistoa aineistolähtöisellä ja teoriasidonnaisella temaattisella analyysilla. Kytken analyysin teoreettisesti lasten- ja nuortenkirjallisuudentutkimukseen sekä feministisiin keskusteluihin kokemuksesta, kokemustiedosta ja kokemusasiantuntijuudesta.
Haastatteluaineistoni perusteella kokemuslukijat ymmärtävät kirjallisuuden ja maailman välille monimutkaisen vuorovaikutussuhteen. He mieltävät nuortenkirjallisuudelle erilaisia poliittisia, pedagogisia ja lukijan identiteetin rakentumiseen sekä kirjallisuusmarkkinoihin liittyviä merkityksiä.
Lisäksi kokemuslukijoilla on näkemyksiä nuortenkirjallisuuden estetiikasta ja etiikasta. Esteettinen ja eettinen merkityksenanto kietoutuvat aineistossani sekä toisiinsa että muihin kirjallisuuskäsitysten osa-alueisiin, ja esitänkin, että etiikan ja estetiikan limittymisestä muihin merkityksenannon järjestelmiin on havaittavissa yhtäläisyyksiä feministisen estetiikan, kriittisen feministisen rotuestetiikan ja lastenkirjallisuuden eettisen estetiikan taidekäsityksiin.
Kokemuslukemisen käytännöstä haastatteluissa saamani tiedon sekä kokemuslukijoiden kirjallisuuskäsitysten perusteella ymmärrän kirjallisuuden kokemuslukemisen vähemmistöpoliittisena ja feministisenä käytäntönä. Haastattelemani nuortenkirjallisuuden kokemuslukijat ovat kokemusasiantuntijoita, joilla on vahvaa osaamista kirjallisuuden alalta ja informoituja, kriittisiä ja perusteltuja näkemyksiä kirjallisuudesta osana maailmaa.
Olen haastatellut tutkielmaani varten nuortenkirjallisuuden kokemuslukijoina toimineita ihmisiä. Haastattelumetodini oli teemahaastattelu, ja analysoin haastatteluaineistoa aineistolähtöisellä ja teoriasidonnaisella temaattisella analyysilla. Kytken analyysin teoreettisesti lasten- ja nuortenkirjallisuudentutkimukseen sekä feministisiin keskusteluihin kokemuksesta, kokemustiedosta ja kokemusasiantuntijuudesta.
Haastatteluaineistoni perusteella kokemuslukijat ymmärtävät kirjallisuuden ja maailman välille monimutkaisen vuorovaikutussuhteen. He mieltävät nuortenkirjallisuudelle erilaisia poliittisia, pedagogisia ja lukijan identiteetin rakentumiseen sekä kirjallisuusmarkkinoihin liittyviä merkityksiä.
Lisäksi kokemuslukijoilla on näkemyksiä nuortenkirjallisuuden estetiikasta ja etiikasta. Esteettinen ja eettinen merkityksenanto kietoutuvat aineistossani sekä toisiinsa että muihin kirjallisuuskäsitysten osa-alueisiin, ja esitänkin, että etiikan ja estetiikan limittymisestä muihin merkityksenannon järjestelmiin on havaittavissa yhtäläisyyksiä feministisen estetiikan, kriittisen feministisen rotuestetiikan ja lastenkirjallisuuden eettisen estetiikan taidekäsityksiin.
Kokemuslukemisen käytännöstä haastatteluissa saamani tiedon sekä kokemuslukijoiden kirjallisuuskäsitysten perusteella ymmärrän kirjallisuuden kokemuslukemisen vähemmistöpoliittisena ja feministisenä käytäntönä. Haastattelemani nuortenkirjallisuuden kokemuslukijat ovat kokemusasiantuntijoita, joilla on vahvaa osaamista kirjallisuuden alalta ja informoituja, kriittisiä ja perusteltuja näkemyksiä kirjallisuudesta osana maailmaa.