Syöpägenetiikan perusteiden pelillistäminen sekä pelin vaikutuksen arvioiminen oppimiseen
Helminen, Jarno (2024-04-07)
Syöpägenetiikan perusteiden pelillistäminen sekä pelin vaikutuksen arvioiminen oppimiseen
Helminen, Jarno
(07.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217167
Tiivistelmä
Syöpägenetiikan perusteiden osaaminen on keskeistä esimerkiksi yleislääkärille, sillä syöpien syntyyn liittyy keskeisesti geenien ilmentymisen häiriöitä. Yleislääkärin on myös pystyttävä epäilemään perinnöllistä syöpäalttiutta. Syventävän työni tarkoituksena oli vahvistaa tulevien lääkäreiden syöpägenetiikan osaamista. Tavoitteeseen pyrittiin kehittämällä Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoille uudenlainen genetiikan perusteiden sekä syöpägenetiikan oppimiseen tarkoitettu oppimismenetelmä, oppimispeli. Osana syventävää työtäni tein kyseisen oppimispelin lääketieteellisen sisällön. Tarkoituksena oli myös kartoittaa oppimispelin vaikutusta oppimiseen ja opiskelijoiden kokemuksia oppimispeleistä. Lisäksi projektiin kuului kirjallisuuskatsaus oppimispelien käytöstä lääketieteen opetuksessa ja niiden vaikuttavuudesta oppimistuloksiin.
Opinnäytetyöprojektissa kehitettiin oppimispeli yhteistyössä matemaattisluonnontieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa ensimmäisen vuoden lääketieteen opiskelijoille genetiikan kurssille. Peli koostuu useasta minipelistä ja se käsittelee niin genetiikan perusteita kuin syöpägenetiikkaa. Peli lanseerattiin syksyllä 2021. Opiskelijoille lähetettiin Webropol-alustalla tehty kysely genetiikan kurssin loputtua. Kyselyllä kartoitettiin opiskelijoiden tentti menestystä suhteessa pelin pelaamiseen. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppimispeleistä. Tulokset kyselystä analysoitiin keväällä 2022 käyttäen JMP®-ohjelman versiota 16.1.0 Pro.
Kyselyyn osallistuneista 47 % pelasi oppimispeliä ja heistä 89 %:n mielestä peli edisti oppimista. Oppimispeliä pelanneiden arvosanojen ja peliä pelaamattomien arvosanojen välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa (p=0,11). Tilastollisesti oppimispeli ei edistänyt oppimista, mutta subjektiivisesti niin koettiin. Mahdollisesti isommalla otannalla tämä vaikutus olisi saatu näkyviin. Oppimispeleille on kysyntää kyselyn mukaan myös jatkossa. Suurin osa opiskelijoista käytti oppimispeliä kertaamiseen.
Opinnäytetyöprojektissa kehitettiin oppimispeli yhteistyössä matemaattisluonnontieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa ensimmäisen vuoden lääketieteen opiskelijoille genetiikan kurssille. Peli koostuu useasta minipelistä ja se käsittelee niin genetiikan perusteita kuin syöpägenetiikkaa. Peli lanseerattiin syksyllä 2021. Opiskelijoille lähetettiin Webropol-alustalla tehty kysely genetiikan kurssin loputtua. Kyselyllä kartoitettiin opiskelijoiden tentti menestystä suhteessa pelin pelaamiseen. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppimispeleistä. Tulokset kyselystä analysoitiin keväällä 2022 käyttäen JMP®-ohjelman versiota 16.1.0 Pro.
Kyselyyn osallistuneista 47 % pelasi oppimispeliä ja heistä 89 %:n mielestä peli edisti oppimista. Oppimispeliä pelanneiden arvosanojen ja peliä pelaamattomien arvosanojen välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa (p=0,11). Tilastollisesti oppimispeli ei edistänyt oppimista, mutta subjektiivisesti niin koettiin. Mahdollisesti isommalla otannalla tämä vaikutus olisi saatu näkyviin. Oppimispeleille on kysyntää kyselyn mukaan myös jatkossa. Suurin osa opiskelijoista käytti oppimispeliä kertaamiseen.