Luokanopettajien kokemia liikunnanopetuksen haasteita ja niiden ratkaisukeinoja
Alanko, Niina (2024-04-08)
Luokanopettajien kokemia liikunnanopetuksen haasteita ja niiden ratkaisukeinoja
Alanko, Niina
(08.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217273
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaa opettavien luokanopettajien kohtaamia liikunnanopetuksen haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käyttämiä ratkaisukeinoja liikunnanopetuksen haasteista selviämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto on kerätty puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea luokanopettajaa, jotka olivat opettaneet liikuntaa useampia vuosia alakoulussa. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset luokanopettajien kohtaamien haasteiden osalta jakautui neljään eri kategoriaan. Kategoriat olivat yksilölliset haasteet, liikuntasisältöihin liittyvät haasteet, oppilaiden ominaisuudet sekä arjen olosuhteet. Luokanopettajien käyttämät ratkaisukeinot liikunnanopetuksen haasteisiin jakautuivat kolmeen eri kategoriaan, joita olivat opettajaan liittyvät, konkreettiset keinot oppituntien aikana sekä oppituntien ulkopuolinen työ. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että oma monipuolinen liikuntatausta, kokemus ja riittävä sisältöjen hallinta lisäävät itsevarmuutta liikunnanopetukseen. Itselle tuttujen sisältöjen opettaminen koettiin helpompana, kun taas haastavampien sisältöjen opettamiseen koettiin tarvittavan enemmän valmistautumista. Kokeilun ja kokemuksen kautta löytää omaan opettajuuteen sopivat toimintatavat liikunnanopetuksessa. Yksi käytetyimmistä ratkaisukeinoista haastavan sisällön opettamisessa oli oppilaiden käyttäminen apuna mallisuoritusten näyttämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto on kerätty puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea luokanopettajaa, jotka olivat opettaneet liikuntaa useampia vuosia alakoulussa. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset luokanopettajien kohtaamien haasteiden osalta jakautui neljään eri kategoriaan. Kategoriat olivat yksilölliset haasteet, liikuntasisältöihin liittyvät haasteet, oppilaiden ominaisuudet sekä arjen olosuhteet. Luokanopettajien käyttämät ratkaisukeinot liikunnanopetuksen haasteisiin jakautuivat kolmeen eri kategoriaan, joita olivat opettajaan liittyvät, konkreettiset keinot oppituntien aikana sekä oppituntien ulkopuolinen työ. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että oma monipuolinen liikuntatausta, kokemus ja riittävä sisältöjen hallinta lisäävät itsevarmuutta liikunnanopetukseen. Itselle tuttujen sisältöjen opettaminen koettiin helpompana, kun taas haastavampien sisältöjen opettamiseen koettiin tarvittavan enemmän valmistautumista. Kokeilun ja kokemuksen kautta löytää omaan opettajuuteen sopivat toimintatavat liikunnanopetuksessa. Yksi käytetyimmistä ratkaisukeinoista haastavan sisällön opettamisessa oli oppilaiden käyttäminen apuna mallisuoritusten näyttämisessä.