”Toivottavasti työelämä sitten opettaa” : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä arvioinnista ja sen eriyttämisestä
Karjalainen, Oona (2024-04-05)
”Toivottavasti työelämä sitten opettaa” : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä arvioinnista ja sen eriyttämisestä
Karjalainen, Oona
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217298
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Turun yliopiston kandivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä arvioinnista ja sen eriyttämisestä. Haastattelututkimuksella haluttiin kartoittaa opiskelijoiden valmiuksia toteuttaa arviointia ja sen eriyttämistä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli selvittää, millaisia valmiuksia tähänastinen opettajankoulutus on tutkimukseen osallistujille antanut ja miten se vaikuttaa heidän minäpystyvyyteensä koskien arviointiosaamista.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset arvioinnista eivät vastanneet arvioinnin tai sen eriyttämisen määritelmää siinä laajuudessa, kuin se aiheesta tehdyssä kirjallisuudessa on esitetty. Opiskelijat ymmärsivät arvioinnin tarkoituksen ja löysivät perusteluita sille, miksi arvioinnin eriyttämistä tulisi toteuttaa ja missä tapauksissa. Heiltä kuitenkin näytti puuttuvan teoriatietoa ja käytännön keinoja eriyttävän arvioinnin toteuttamiseen.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että tähänastinen opettajankoulutus ei ole antanut tarpeeksi tietoa ja erityisesti monialaiset opinnot eivät ole täyttäneet opiskelijoiden odotuksia liittyen arviointiin. Opiskelijat toivat esille näiden puutteiden vaikutukset minäpystyvyyteensä koskien arvioinnin toteuttamista tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajakoulutuksen tulisi sisältää enemmän konkreettista harjoitusta ja sisältöä liittyen arviointiin ja sen eriyttämiseen. Luokanopettajaopiskelijoille tulisi antaa enemmän tukea arvioinnin toteuttamiseen.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset arvioinnista eivät vastanneet arvioinnin tai sen eriyttämisen määritelmää siinä laajuudessa, kuin se aiheesta tehdyssä kirjallisuudessa on esitetty. Opiskelijat ymmärsivät arvioinnin tarkoituksen ja löysivät perusteluita sille, miksi arvioinnin eriyttämistä tulisi toteuttaa ja missä tapauksissa. Heiltä kuitenkin näytti puuttuvan teoriatietoa ja käytännön keinoja eriyttävän arvioinnin toteuttamiseen.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että tähänastinen opettajankoulutus ei ole antanut tarpeeksi tietoa ja erityisesti monialaiset opinnot eivät ole täyttäneet opiskelijoiden odotuksia liittyen arviointiin. Opiskelijat toivat esille näiden puutteiden vaikutukset minäpystyvyyteensä koskien arvioinnin toteuttamista tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajakoulutuksen tulisi sisältää enemmän konkreettista harjoitusta ja sisältöä liittyen arviointiin ja sen eriyttämiseen. Luokanopettajaopiskelijoille tulisi antaa enemmän tukea arvioinnin toteuttamiseen.